T1
   #11
 782     0
30 mvp er nok noe over det anbefalte makstrykket, mener å huske KB30 er designet for maks 2,5 bar. Største risikoen er nok at det oppstår lekkasje et eller annet sted i anlegget, men det er begrensede mengder med vann som evt. lekker ut. Men en del liter blir det jo.

Når du stadig etterfyller, blir det også mer luft i anlegget. Dette gir økt korrosjon og er heller ikke gunstig over tid.

Dersom varmespiralen er ødelagt, og det er ganske sannsynlig, er det enkleste å sette inn en standard varmtvannsbereder. Blir vel en kostnad på 10-15.000 avhengig av hvor enkelt det er å komme frem strøm til berederen. Resten av kjelen holder sikkert noen år til.

  (trådstarter)
   #12
 11     0
På søndag 05.02 så testet jeg å tømme vannet direkte fra fyren istedenfor fra radiator. Tømming fra kaldtvann (blå ventil) gjorde ingenting for trykket, så da testet jeg rød ventil også. Når jeg gjorde dette så virket det som om det kom ut en del luft og etter dette så har jeg ikke trengt å tømme systemet for vann. Trykket går stabilt mellom 10 - 20 (stabilt feil med andre ord), men den går ihvertfall ikke opp mot kritisk punkt.

Kan det være at rød tank som holder på overtrykk er defekt?

Tenkte også prøve å skru av systemet og så lufte fra øverste radiator for å sikre at all luft er ute.
   #13
 25,063     Akershus     0
Hm, mente jeg skrev om den røde tanken, men ser ut til at det forsvant i en redigeringskonflikt.

Når trykket stiger og stiger, deretter faller i bunn, er det ofte ekspansjonskaret (rød tank) som er synderen. Her ser jeg ikke skikkelig: henger den? I så fall, under er det et gummilokk innenfor en bilventil. Forsøk et kort trykk. Kommer det en tydelig blåst, eller vann?

Hvis vann, er tanken trolig defekt. 

Det er tre blå ventiler. Rund eller venstre eller høyre (over rød ventil) hendel?
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 11     0
Har ikke fått testet om det kommer vann eller luft fra ekspansjonskaret, men mistenker også at denne er defekt.
Den henger på pipa.

Testet med blå rund ventil, men med rød rund ventil så tror jeg at jeg fikk ut en del luft og vann. Har ikke trengt å tømme eller fylle på noe på to uker.

Tenkte også å høre med en rørlegger hvor mye det kan koste å bytte ekspansjonskaret.
   #15
 25,063     Akershus     0
Det er vel påslag, kjøring og regningsskriving som koster. Selve karet bare noen hundre.

På enkelte anlegg er det en stengekran rett over karet. På andre er det en serviceventil i selve skrukoblingen til karet.( Du forstår ikke om det er en ventil der eller ikke.)
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 11     0
Sjekket tanken nå og den ventilen jeg skulle trykke på har rustet fast virker det som. Prøvde å trykke, men den satt dønn.
   #17
 25,063     Akershus     0
Pleier å være en vanlig bilventil som kan skrues ut.
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 11     0
Når jeg trykker inn den sikkerhetsventilen så skjer det ingenting. Ikke noe luft eller vann som kommer
   #19
 25,063     Akershus     0
Det kan bety at ekspansjonskaret er tomt for luft. I så fal vil typisk trykket øke fort og krafyig vrd oppvarming av kjelevannet til sikkerhetsventilen blåser. Når temperaturen synker litt, faller trykket dramatisk. Deretter kan du få plunder med varmen i de øvre etasjene.

Er det noen kran slik at karet kan avstenges fra resten av systemet? Ev ser det ut til å være noen slags ventil i halsen på karet? Formålet er å fjerne alt vanntrykk i karet.
Signatur