181    7    0  

Fjerne innvendige asbestplater med dårlige skruer

 21     0
Vi skal fjerne noen asbestplater i et tidligere fyrrom i kjelleren. Hadde planlagt å fjerne disse selv - rigget meg til med dress og maske, kraftig vifte i vinduet og dekket til døra med plast. Men så viser deg seg at skruene sitter fryktelig godt fast, og bedre enn skruehodene med flatspor tillater...

Har skrapet rent sporene på skruene rimelig godt, men fortsatt blir hodene ødelagt når jeg forsøker å skru de ut. Får til å løsne noen så vidt, men så blir de tyngre igjen (skrudd i rupanel). Forsøkte også med rørtang, men fikk ikke godt nok tak. Er det noen som har noen tips til hvordan disse kan fjernes? Noen av platene er festet med 9 skruer, så det er noen skruer å ta.

Har tenkt følgende muligheter:
  • Forsøke å borre i senter av skruene så det blir tynt gods igjen, for så å vri de av med en grisepikk. Muligens vanskelig å borre akkurat i senter, så vil tro det kan bli noe støv.

  • Knekke platene, evt bruke stemjern for å få rene kutt inn mot skruehullene. Spørs vel hvor bra dette vil fungere..

  • Kaste inn håndklet og la noen profesjonelle ta seg av dette.



Noen bilder, samt en liten bit av en plate som falt ned når rørleggeren fjernet gammelt røropplegg i taket. Ser tydelig fibre på denne.

Fjerne innvendige asbestplater med dårlige skruer - 20220613_203215.jpg - bjoernolavFjerne innvendige asbestplater med dårlige skruer - 20220613_203356.jpg - bjoernolavFjerne innvendige asbestplater med dårlige skruer - 20220613_203409.jpg - bjoernolav

   #1
 1 659     0
Ville anbefalt proffe, asbeststøv er problemet, og det støver når de knekker. Proffe har utstyr og kjennskap, og de rydder etter seg, pakker inn og leverer.
TSt
   #3
 12 102     0
Platene er som de sier ikke farlige før en gjør noe  med de.  Hva skal en oppmå her ?  Skal en bare ha penere plater kan en lime plater i taket.  Og lage et lite notat i huspermen om hva som finnes i taket.  

Ellers er kanskje hullbor med kraftig avsug på maskin en løsning.  

Om skruene stikker igjennom og det senere er støpt på oversiden så sitter alt fast evt så er skruene kanskje noe korrudert. 
  (trådstarter)
   #4
 21     0
Rommet skal bygges om til et vaskerom/bad. Tanken er å legge inn ventilasjon, spotter samt noen vannrør i taket, så hadde definitivt vært best å fått ned platene. Takhøyden er også bare ca 218cm, så frister lite å lekte ned.

Det er trebjekelag/rupanel under platene, så ganske overrasket over at skruene sitter såpass godt. Bare vært mineralull andre steder i bjelkelaget.

Det vises ikke så godt på bildene, men det er skiver på skruene. Lurer på å skjære av hodene med vinkelsliper. Vinkelsliper og asbest høres jo ikke ut som en veldig god kombinasjon, men det er jo skiver imellom som bør beskytte platene. Vegger og gulv er betong, og det er sluk i rommet, så kunne tatt en grundig spyling med hageslangen etter endt arbeid..

Har sendt et par mail om tilbud på dette, men frykter at det blir rimelig dyrt.
   #5
 1 659     0
Det er mye mer arbeid enn å ta ned platene, vi fikk gjort slik jobb, og prisen var ikke urimelig, de støvsugde også, pakket inn asbesten, må gjøres riktig, og leverte.
Vel anvendte penger synes jeg.
  (trådstarter)
   #6
 21     0
Kan jeg spørre om hvor mye dere måtte ut med, sånn ca? Kjekt å ha som et sammenligningsgrunnlag dersom det var nogenlunde likt arbeid.
  (trådstarter)
   #7
 21     0
En liten rapport for andre som eventuelt lurer på lignende ting:

Vi endte opp med å fjerne platene selv. Brukte en vinkelsliper med tynt blad for å rense sporene på skruene, og fikk da ut nesten alle skruene. De resterende skruene kappet vi hodet på. Det viste seg at skruene nok satt mest fast i selve platene (skruepartiet uten gjenger satt ganske godt fast i platene), så det var veldig mye lettere å fjerne skruene vi fikk skrudd ut enn de vi kappet hodene på.

Brukte plateheis for å få ned platene. Tok ned en uten, og det var ikke å anbefale - de veier ganske mye. Det knakk av noen biter, og det kom nok også noe støv fra skruehullene.

Hadde som nevnt plast over hele døra og kraftig avtrekk, så det var ganske bra undertrykk i rommet. Etter vi var ferdige vasket jeg hele rommet flere ganger (inkludert taket) med hageslange (hadde ikke tilgang på støvsuger for asbestarbeid, og sluk i rommet). Dette fungerte greit, men tok mye tid.

Oppsummert gikk det rimelig greit, men tok mye tid - tror jeg iallefall ville skaffet noen tilbud før jeg hadde gått i gang med samme jobb igjen.