114    2    0  

Hvordan best dele opp håndverkerkontrakter

 2     0
Hei, er på gang med et prosjekt der et hus fra 86 skal få hevet tak og bygging av en loftsetasje og der det trengs oppussing av sokkel og første etasje.  Det blir 2 bad som må pusses opp + et nytt bad på loftet, samt nytt kjøkken, trapp og nytt gulv, oppussing av vegger.

Trenger byggmester, rørlegger, elektriker, flislegger

Hva er etter deres erfaring best når det gjelder kontrakter med håndverkere.  Jeg tenker at byggmester fikser nytt loft og tak, men hva med 3 bad ?  Skal man gi alle i en kontrakt eller dele opp og kjøre etter medgått tid ?


   #1
 239     Oslo     0
Det finnes neppe noen fasit på hva som er best, men det enkleste er nok å bake alt inn i en totalentreprise med fastpris og kontrakt med ferdigstillelsesdato. Du betaler nok noe mer en minstepris (risikopåslag), men samtidig kan du bruke tiden din på det du vil.

Det er mye koordinering, særlig på våtrom der mange fag skal inn i en viss rekkefølge og det skal veldig lite til før prosjektet tar mye lenger tid enn det behøver, det er dessuten vanskelig å plassere det fulle ansvaret der mange direkteleverandører er involvert (alle peker på alle).

Anbefaler også at du knytter til deg en bygningskyndig ressurs som kan bistå med litt kontroll underveis dersom du ikke har kompetansen selv.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Hei og takk for svar. Jeg tenkte at badene kunne settes bort til en eller flere som også tok koordineringen. Feks en murer som tar med seg rørlegger og bruker min/sin elektriker. Jeg tenker at i allefall å la være å blande bad og loftsbygg kan være lurt ? Jeg har hatt inn totalentreprise på bad tildligere. Jeg vet hva de må gjøre stort sett, men har veldig lite tid til å følge dem opp på stedet.