1,969    6    0  

K9 - rønne til bolig - 14.08.16

 971     Krikaveien     0
Vi har tatt på oss en hårete oppgave, som heldigvis har flere utveier avhengig av hva som skjer. Men etter 3,5 års halvveis riving/oppbygging, har vi nå landet på at huset skal være beboelig fra høsten. 

Fra 2012 frem til nå har vi gjort følgende;
  • Lagt inn vann/avløp - tidligere var det brønnvann og portapotti som var løsningen, gråvann til grunn

  • Lagt om tak på tilbygg

  • Lagt inn nye takbjelker i hele 1. etg

  • Bygget til 20m2 tilbygg, samt 2 svalganger

  • Bygget båthus/uthus på eiendommen

  • Revet alle konstruksjoner med råte/erstattet

  • Rehabilitert alle vinduer

  • Byttet inngangsdør

  • Rettet av gulv 

  • Lagt varmekabler og etablert nytt bad (råbygg)

  • Byttet kledning på sydvegg

  • Klargjort for etterisolering (innvendig 5 cm)

  • Endret avkjørsel

  • Lagt inn adsl-kabel

  • Snudd trapp

  • Støpt plate til låvebygg som skal bygges på sikt


Egentlig var det fint å se listen på trykk, for det føles iblant som om vi bare har revet ned og oppdaget mer og mer feil. Men samtidig innebærer de mange ulike operasjonene at vi hittil ikke har ett eneste ferdig rom i huset... 

Man kan argumentere for at det er lenge til høsten. Ja, det er ca 26 uker igjen til skolestart mandag 15. august. Da bør vi være i hus. Samtidig bor vi ca 2 timer unna huset, og vil ikke ha mulighet til å arbeide annet enn i helger og ferier. I tillegg har vi en 3-åring som i perioder må "hjelpe" til, og en 10-åring som også har aktiviteter. Først fra uke 26 vil vi kunne flytte dit - og da er det ca 7 uker igjen til det bør være beboelig. Ikke ferdig. Men beboelig.

I og med at dette har tatt tid, har vi også pådratt oss en problemstilling som heter ting. Ting vi har fått/kjøpt/samlet underveis for prosjektet, som dører, noen møbler, en jernport, og siden vi var for lite flinke til å kaste da vi overtok huset med alt innbo, har vi også mye, mye ting som egentlig ikke skal beholdes. I tillegg arvet vi to sofaer og et piano, noen hvitevarer og en gyngestol. I tillegg er huset på en øy, så når vi bestiller materialer, har vi som regel kjøpt for mye. Det foregår mye mellomlagring i byggene våre. En ytterligere problemstilling, som heldigvis ikke er avklart foreløpig, er flyttelasset fra hytta vi eier på samme sted - den skal selges, og flyttelasset fra leiligheten vi bor i nå. Disse tingene må få plass etterhvert.

Akkurat nå prøver vi å finne en fornuftig fremdriftsplan. Hvor skal vi begynne? Hva skal vi prioritere? Hvordan skal vi tenke? Og hvordan legger vi opp et løp der vi klarer å kombinere jobbing med hyggelige stunder for hele familien? 

Jeg er spent. Men vi kommer til å klare det.

   #1
 5,415     Langhus     0
Høres ikke ut som dere vil ha fritidsproblemer på en god stund ennå Smile

For ting ville jeg satset på å fylle minimum en søppelsekk pr uke med ting som skal vekk (selges/gis bort/kastes).
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 971     Krikaveien     0
Nå er fremdriftsplanen lagt.
Har laget romplan, og planlagt en midlertidig bruk.
101 WC
102 Garderobe/hall - Lager
103 Stue Lager
104 Kjøkkeninngang/vaskerom Hovedinngang
105 Kjøkken/allrom
201 Trapp/gang
202 Sov 1 - gjest Lager (møbler/innredning)
203 Sov 2 - gjest Lager (møbler/innredning)
204 Sov 3 - Fsov Spiserom/varmestue
205 Bad Bad/kjøkken
206 WC
207 Teknisk
208 Sov 4 - Barn Lager (byggevarer 2.etg)
209 Sov 5 - Barn

Jeg arbeider videre med en rekkefølgeplan for å strømlinjeforme litt mer, og mye kan sies om CPM! Nå har jeg puslet sammen en strategi med arbeidsoppgaver, og lander på at vi i løpet av vinterferien er ferdig med første fase. Har lagt ut et bildegalleri av nåværende status på bloggen.
   #3
 6,701     Akershus     0
Dere flytter fra Ruseløkka for godt? Tøft å følge med på prosjektet deres!
  (trådstarter)
   #5
 971     Krikaveien     0
Tja, da går arbeidsleiren aka vinterferien mot slutten, og vi har fått gjort en god del!

Første flyttelass gikk fredag - vi fylte en varebil fra garasjen hjemme, inkludert et skikkelig materialstativ som virkelig kom til sin rett i båthuset. Og endelig fikk vi opp hyller til rot og skrot!

De har innskjerpet veldig på brenning, ellers hadde vi nok hatt et bål av gamle trematerialer gående kontinuerlig, men fordi vi ikke hadde søkt droppet vi det. Kjedelig med 10.000,- i bot...

http://www.krikaveien9.no/2016/02/21/det-aller-helligste/
  (trådstarter)
   #6
 971     Krikaveien     0
Tenkte statusrapport etter en måneds tid - og den er følgende:

Ingen fremdrift. Oppdaget vannlekkasje i et vaskarmatur etter frost i vinter, så vi skalket alle luker og venter på stabil varme før vi jobber videre.

I mellomtiden har vi brukt tiden på å få ferdig bad på hytta (forbereder for salg), og i helgen hadde vi endelig varmt vann i springen, varme i gulvet og dusj. Mangler siste strøk på trapp, lister på bad og utvendig vask (og masse rydding...) før finn.no-annonsen er klar.