3,560    11    0  

Krav følger eiendom

 363     0
Fikk krav på kommunale avgifter (inkasso) da tidligere eier ikke hadde betalt faktura ifjor. Det står at kravet følger ny eier, derfor har jeg fått det. Er det noen som har vært borti noe slikt? Tidligere eier får jeg ikke tak i. Kan man i verste tilfelle få kun betalt de kommunale avgiftene som det opprinnelige kravet var, og slippe inkasso kravet itillegg? (det er 2000 i bare inkassokrav).

HSt
   #1
 37,741     Lillestrøm kommune     0
Ta kontakt med megler, det er vel normal praksis at de spør kommune om restanse i kommunale avgifter. Mener å huske en slik formulering i et brev jeg så i mappen på husert jeg kjøpte for noen år siden. På overtagelse gjorde dere opp årets kommunale avgifter mellom dere, det pleier å være en post på overtagelsesskjema om dette.

Ellers ville jeg tatt kontakt med kommunen og hørt om inkassokravet, mulig de kan instruere selskapet i å frafalle disse utgiftene. (Jeg fikk til det på en bom regning der jeg aldri hadde fått hverken giroen/purringene og fikk kun inkassokravet, det hører til historien at jeg hadde bombrikke så jeg skulle uansett ikke hatt en giro, jeg betalte til slutt kun 10-kroningen de ikke hadde fått samlet inn). (Hvis noen lurer på hvordan en ikke får regninger så havner posten i postkasse til hus med samme nummer, bare i nabogatene).

Det er riktig at dette hefter på eiendommen, men du skal selvfølgelig få igjen disse av selger.
  (trådstarter)
   #2
 363     0
Utfordringen er at tidligere eier bor i utlandet, og svarer aldri på tlf eller mail. Ser det som lost case å få tak i vedkommende. Men det det må vel gå allikavel å få kommunen med på at jeg betaler kun avgiftene og ikke de 2000 i inkasso gebyr..?
hro
   #3
 1,574     Trondheim     0
Det er slik at selger har positiv opplysningsplikt om forhold som hefter eiendommen. De kommunale avgifter er forhold tidligere tiltakshaver MÅ ha kjent til, og manglende betaling likeså. Har selger ikke opplyst om dette, kan du kreve fratrekk for dette i sluttoppgjøret.

Er oppgjøret gjennomført, gjelder avhendingsloven og du kan i ytterste konsekvens stevne tidligere eier for å ha holdt informasjon tilbake. Dette jf § 3-7 Det er ikke krav om vesentlighet etter § 3-8 (http://lovdata.no/lov/1992-07-03-93/§3-7)

Er selger økonomisk insolvent (eksempelvis at oppgjøret er gått for å dekke annet krav) - vil du risikere å gå en lang veg for å få inn pengene - som kanskje koster mer enn å bite i det sure eplet. Likeså om kravet rettes mot en utvandret tidligere eier. Norsk rettskraftig krav er ofte nær umulig å inndrive - om tidligere eier ikke har annen eiendom / inntekt i Norge - les tvangsinndrivelse.
Signatur
   #4
 28     Buskerud     0
Kommunale avgifter er heftet med legalpant og ansees som skatt. Dvs at ett slik krav ikke kan tvistes før det er betalt.
Legalpantet hefter på einendommen. Det er meglers oppgave å innhente informasjon om utestående heftelser på eiendommen og legalpant er en selvsagt del av dette.
Fordi dette gjelder legalpant anbefaler jeg at du betaler kravet snarest og krever pengene tilbake fra megler. I ytterste konsekvensk risikerer du at det begjæres tvangssalg for inndrivelse av utestående krav.
   #6
 5,111     Sørnorge     0
(Hvis noen lurer på hvordan en ikke får regninger så havner posten i postkasse til hus med samme nummer, bare i nabogatene).


Jeg får stadig post adressert til et helt annet navn, i en annen gate, på et annet postnummer. Eneste likhet er husnummer, at begge gater begynner på 'Tr' og slutter på 'veien', og begge postnummer begynner på '3'. Hvor min post havner vites ikke.
  (trådstarter)
   #7
 363     0
Privat salg eller gjennom megler?
gjennom megler var salget. Jeg overtodk 15 august 2014, det opprinnelige kravet til selger på kommunale avg hadde bet frist 15 september, og det var sendt til selger selv om jeg overtok 15 aug. Selger har vel fått faktura før 15 september, og kanskje også før 15 aug, men det vet jeg ikke enda.

   #8
 919     Norge     0
Dette er jo en del av megler sin jobb å avregne ved oppgjøret. Her kan ikke megler ha gjort jobben sin.
HSt
   #9
 37,741     Lillestrøm kommune     0
Ditt siste svar betyr at selve utgiften faktisk er din mens inkassokravet er det du lurer på. Her bør du kontakte kommunen slik jeg skrev i 1. innlegg. De burde ved utsendelse av purring ha oppdaget eierskifte og sendt den til korrekt mottager. De bør derfor frafalle inkassogebyret.
  (trådstarter)
   #10
 363     0
Takk for alle innspill:)
Kommunen ordnet dette, jeg må betale for 1 mnd som er korrekt, resterende blir et krav fra inkasso selskapet mot forrige eier. Dem forsikret meg og at jeg ikke vil få flere krav om tidligere eier ikke betaler sin del igjen. Så det ble ordnet på en fin måte dette.