2,886    19    3  

Merarbeid og utgifter med innaktivt enkeltmannsforetak?

 200     0
Her om dagen var jeg innom en stål/metallforhandler for å kjøpe meg noe greier til et lite sveiseprosjekt, og for å sjekke pris på ei stålplate til et fremtidig sveisebord. Jeg fikk ikke noe pris, men fikk beskjed om at dette ville bli veldig mye dyrere å handle som privatperson, men om jeg kunne kjøpe det gjennom et firma så ville jeg få mye bedre pris. Jeg har ikke noe firma jeg kan handle gjennom nå, men de "anbefalte" meg å bare opprette et enkeltmannsforetak også ville prisen bli mye lavere.

Jeg er en over gjennomsnittet ivrig hobby-DIY-altmuligmann som liker å fikse og lage ting selv. Det siste på den fronten er altså at jeg har kjøpt meg sveiseapprat og driver youtube-selvstudie i TIG-sveising. Jeg handler med gjevne mellomrom fra butikker som i hovedsak har bedriftskunder, og tenker jeg for kunne fått litt hyggeligere priser flere steder om jeg hadde hatt et enkeltmannsforetak.

Så: Hvis jeg oppretter et enkeltmannsforetak uten noen form for omsetning eller eiendeler, bare for å bruke dette til å handle varer gjennom. Hva vil dette medføre av merarbeid, administrasjon, gebyrer, utgifter eller lignende? Vil det bli "mer" arbeid med å levere selvangivelsen om jeg har registrert et enkeltmannsforetak? Er det noen som har erfaring med (fordeler og ulemper) med dette? 

   #1
 26     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.
  (trådstarter)
   #2
 200     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.


Bare så det ikke er tvil om det: dette kan jeg veldig lite om, så utdyp gjerne.
Så hvis jeg bruker firmaets orgnr for å handle, så må dette skrives på "foretakets" regnskap. Og da må vel foretaket betale dette også rent formelt? Og da blir det kanskje feil/ulovlig(?) å bruke det jeg kjøper(f.eks. bygningmatr.) til private formål?

Jeg skjønner ikke helt hvordan skillet mellom privatperson og foretak egentlig fungerer, så hvis dere vet om en artikkel om dette (ja, jeg har googla det (litt)), eller vil forklare, så hadde det vært fint!

Når det gjelder "Næringsoppgave 1" - er det mye arbeid/tar lang tid, vanskelig å forstå osv?
Det er vel fort gjort å overproblematisere dette, men jeg kan og vil ikke bevege meg ut i noen gråsone for hva som er lov.
   #3
 5,570     0
Jeg gjorde dette for mange år siden, ene og alene for å kunne registrere .no-domener på internett. Den gang (tror det er annerledes nå) var det bare firmaer som kunne gjør det. Et EMS holdt.

Så begynte telefonene å hagle inn... På det verste hadde jeg 2-3 selgere på tråden hver eneste dag, som skulle selge meg regnskapsløsninger, konsulenttjenester, etc etc. Som firma kan man ikke reservere seg heller, og mitt telefonnummer var oppført i Brønnøysundregisteret.

Det eneste jeg "kjøpte" gjennom dette "firmaet" var et telefonabbonement. Jeg trengte et abbonement til alarmsentralen min, og var på jakt etter et som ikke hadde månedsavgift - kun fakturert for selve bruken. Den gang hadde Telenor et slikt abbonement, som bare var tilgjengelig for firmaer.

Jeg kjøpte aldri noe annet gjennom dette firmaet. Det var et par ganger jeg vurderte det, men hver gang feiget jeg ut. Det føltes som om jeg snøyt på skatten eller gjorde noe annet ulovlig, og det var rett og slett bare for komplisert å finne ut av det på en ettermiddag. Så jeg orket aldri. Mener også at det påvirket selvangivelse og skatteoppgjør, uten at jeg helt husker detaljene her.

Oppløste EMF'et igjen etter noen år.
  (trådstarter)
   #4
 200     0
Åhh... Telefonselgere!!!!!! Angry

Det er vel akkurat det du beskriver der (i siste avsnitt) jeg frykter det skal ende opp med for meg og.

Men så leste jeg kjapt gjennom ett eller annet på skatteetaten.no, og fikk inntrykk av at hvis du har et enkeltmannsforetak, så er jeg og firmaet mitt i bunn å grunn det samme (meget forenklet sagt). Men det må jo være et skille mellom det som er privat og ikke skal inn i noe regnskap, og det som tilhører firmaet....?
   #5
 1,519     Akershus     1
Du må levere næringsoppgave. Juridisk sett har du ingen av forbrukerrettighetene man tar for gitt. Telefonselgere er lett å unngå. Du registrerer ikke telefonnr i Brønnøysundregisteret.. Jeg ble overrasket over at mitt enk ble trukket ut til el-tilsyn. Du kan få skatteetaten på besøk. Du og selskapet er egentlig det samme, men du får et orgnr i tillegg.
  (trådstarter)
   #6
 200     0
Er det jeg eller dere missforstått?

"Har firmaet ditt en omsetning på mer enn 50 000 kroner må du fylle ut næringsoppgave. All næringsinntekt må først føres her, og så overfører du summen av overskuddet til selvangivelsen etterpå.

Ved omsetning under grensa slipper du unna med langt mindre arbeid. Du må da krysse av for «Mine driftsinntekter overstiger ikke kr 50.000 og jeg oppfyller vilkårene  og fylle ut nøkkeltall som kostnader og inntekter i en veiviser i selvangivelsen (i Altinn)."

Hentet fra: http://frilansinfo.no/slik-regnes-skatt-for-naeringsinntekt-og-vanlig-lonn
   #7
 486     2
Ingen problem å handle noe med firmaets org nr og bare betale det privat. Så hvis dette er eneste formål så er det bare å kjøre på. Vær oppmerksom på at du ikke har de samme forbrukerrettigheter som firma. F.eks så er det som oftest kun ett års garanti.

   #9
 10,486     Akershus     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.


Det er nå ikke helt riktig. Det er ikke noe i veien for at han bare kan oppgi firmaadressen der han kjøper, og betale det av egen lomme selv. Først når han begynner å utgiftsføre det, blir det snakk om fradrag og rapportering og greier. Da bør det helst være inntekter å føre utgiftene mot også.


Noen ulemper er det ved å ha eget foretak. Næringsoppgave 1 er nevnt, men den er i ferd med å bli erstattet med noe langt enklere. Du (og den du evt. er gift med), får skatteoppgjøret senere. En annen ting jeg opplevde, var at det var plutselig veldig plundrete å få kredittkort med et enkeltpersonforetak. Det virker som de automatisk avviser deg, og regner med du kommer til å gå konk snart.

Jeg handler gjerne en del privat-ting på foretaket mitt, da det gjør det litt enklere med betaling og frakt. Mye enklere å få konto de fleste steder når du kan oppgi et org.nr. Ting som ikke kjøpes inn til firmaet betaler jeg bare fra privatkonto, og så holdes det helt og holdent utenom regnskapet for firmaet.
Signatur
   #11
 194     0
Det med tap av forbrukarrettigheiter gjeld vel berre på dei (få?) tinga ein handlar som bedrift, for alt anna er det ikkje noko annleis. Men sjølvsagt lurt å vere klar over.
   #13
 1,043     Akershus     0
  • Forbrukerrettigheter forsvinner

  • Du får litt mer arbeid med selvangivelsen som beskrevet ovenfor - private kostnader skal selvsagt ikke ligge i enkeltpersonsforetaket

  • Du vil ikke få skatteberegning som lønnsmottagere, er du gift får ektefelle det heller ikke

  • NB! Enkeltpersonsforetaket vil fremgå av kredittopplysningsdata. Enkeltpersonsforetak = personlig ansvar = høyere risiko. Du kan i verste fall risikere å ikke få kreditt/lån, i hvert fall kan det kreve litt forklaring.



Rådet om å ikke oppgi telefonnummer i Enhetsregisteret er godt, haiene begynner å ringe før du selv vet at registreringen er i orden.
   #14
 919     Norge     0
Jeg har hatt et slik firma i noen år. Har brukt det til noen kurs jeg holdt men de siste årene har det ikke blitt noen kursvirksomhet.
Derimot har det vert greit å ha da noen ting er billigere frakt på om de kan sendes til en firmaadresse.
Videre har jeg benyttet det noen ganger i handel slik du har planer om. Har ikke hatt problemer med telefonselgere. Har vel skjedd 1 gang i året eller noe sånt. Men de har fanget opp epostadressen min og sender spam til den. (Skjønt det kan være andre plasser de har fanget den opp)
Har vert under 50.000 både inn og ut så enkel selvangivelse. Er vel et skjema ekstra men tror ikke det er nødvendig lenger. Du får dog skattepengene senere på sommeren.
   #15
 3,618     0
Det med forbrukerrettigheter var et godt poeng.

Jeg hadde et enkeltmannsforetak for rundt 10 år siden, og gjorde et par kjøp fra Komplett.no til dette foretaket. Aktiviteten opphørte imidlertid, og jeg ønsket ikke lenger å opptre som firma overfor Komplett.

Det var imidlertid fullstendig umulig å endre i deres system, så lenge jeg ikke fikk meg ny epost-adresse. Epost-adressen var registrert som tilhørende en firma-konto, og det var ikke teknisk mulig å endre på dette, ifølge Komplett, uansett om firmaet opphørte. Det var et en-ti-en-forhold mellom epost og konto, umulig å opprette en ny forbruker-avtale med samme epost-adresse. Jeg hadde en lengre krangel med dem om dette, men de satte foten absolutt ned både for å åpne en forbruker-konto på samme epost og å endre kontotypen. Jeg på min side nektet å gi opp den epost-adressen jeg har hatt uforandret i tjue år bare fordi Komplett ikke er i stand til å endre sitt forretningsforhold til meg. Resultatet ble at jeg nå handler i andre nettbutikker som er i stand til å gi meg alminnelige forbrukerrettigheter uten å kreve en annen epost-adresse.

Ellers kan jeg skrive under på at det å ha et foretak gir en strøm av telefonselgere og epost-spam.

Både min erfaring med Komplett og telefonselgere/spam betyr at om du oppretter et foretak, sørg for å ha en epost (og helst telefonnummer) som kun tilhører foretaket, ikke deg som privatperson.

(Det er så lenge siden jeg opprettet mitt foretak at epost-adresser ikke var noe du fikk på hvert gatehjørne. Skulle jeg hatt egen epost-adresse til foretaket den gang, måtte jeg ha opprettet en ny avtale med ISPen, og det var dyrt, dengang på 1990-tallet. I dag er forholdet helt annerledes. Men man må være oppmerksom på problemet for å styre unna det!)
   #16
 5,570     0
Jeg har akkurat samme issue med komplett.no! Har vært kunde der i 15 år eller noe sånt, og det er kjekt å kunne se all kjøpshistorikken etc. Men det betyr også at jeg må holde liv i en 15 år gammel epostadresse siden de kun forholder seg til den adressen som ligger i kontoen. Og, og som du skriver, den kan ikke endres. Senest for en mnd siden gjorde jeg et større innkjøp som innebar at de sendte et par tilbud på mail. Selv om jeg kontaktet dem med min "vanlige" epost som avsender, kunne de bare sende ut tilbudet til den epostadressen som lå i kontoen.

Alle kunder hos komplett.no har jo et kundenummer. Veldig rart at de ikke kan knytte kontoen opp mot det nummeret slik at ting som epostadresse kan endres fritt. Alle andre får jo det til, virker det som. Nå er dette sikkert en betydelig mer kompleks issue enn hva jeg tror, men fra mitt perspektiv virker det bare veldig dumt.
  (trådstarter)
   #17
 200     0
Takk for alle svar, det har vært til stor hjelp!

At man mistet rettigheter ved kjøp visste jeg streng talt, men det hadde jeg ikke tenkt på i farten. Så da ble ikke dette like attraktivt, uten at jeg har slått det helt fra meg like vel.

Slik jeg har forstått det kan jeg kjøpe ting, skrive på foretakets organisasjonsnummer, og betale på vanlig måte med 25% MVA. Da har jeg ikke mottatt noen fordel utover bedre pris hos forhandler, og trenger ikke føre dette på noe slags regnskap. Men jeg har sagt fra meg rettighetene som gjelder for kjøp som privatperson. Riktig?

Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?

   #18
 3,618     0
Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?

Ingenting. Jeg har ikke formelt oppløst mitt foretak, men de siste 6-8 årene har jeg ikke sett så mye som ett enkelt skjema knyttet til det.

Ja, hvis du opptrer som et foretak overfor selger, da har du tapt dine rettigheter som forbruker. I mange tilfeller kan selgeren gi deg fordeler om du opptrer som foretak (f.eks. kreditt) som ikke gis til forbrukere. Til en forbruker gir selger andre fordeler i form av større selger-ansvar, og lovfestede forbruker-rettigheter.

Du velger hvilke fordeler du vil ha: Enten som foretak, eller som forbruker. Du får ikke begge deler.
   #19
 2,297     Ski     0
Til dere som har hatt et innaktivt enk: Må det uansett føres noe form for regnskap? Er det i så fall tilstrekkelig med et excelark kalt årsregnskap, som viser 0 i utgifter og inntekter?



Har hatt ett siden 2000 som ble opprettet for å kunne tegne domene. Har ikke har ikke sendt inn noen ting og det eksisterer fortsatt. MEN det er vel en regel som sier at hvis det ikke er noen aktivitet på 3? år så skal det opphøre, men er vel Skatteetaten som skal følge med på det og det gjør de ikke uansett.