2,848    19    3  

Merarbeid og utgifter med innaktivt enkeltmannsforetak?

 193     Møre og Romsdal     0
Her om dagen var jeg innom en stål/metallforhandler for å kjøpe meg noe greier til et lite sveiseprosjekt, og for å sjekke pris på ei stålplate til et fremtidig sveisebord. Jeg fikk ikke noe pris, men fikk beskjed om at dette ville bli veldig mye dyrere å handle som privatperson, men om jeg kunne kjøpe det gjennom et firma så ville jeg få mye bedre pris. Jeg har ikke noe firma jeg kan handle gjennom nå, men de "anbefalte" meg å bare opprette et enkeltmannsforetak også ville prisen bli mye lavere.

Jeg er en over gjennomsnittet ivrig hobby-DIY-altmuligmann som liker å fikse og lage ting selv. Det siste på den fronten er altså at jeg har kjøpt meg sveiseapprat og driver youtube-selvstudie i TIG-sveising. Jeg handler med gjevne mellomrom fra butikker som i hovedsak har bedriftskunder, og tenker jeg for kunne fått litt hyggeligere priser flere steder om jeg hadde hatt et enkeltmannsforetak.

Så: Hvis jeg oppretter et enkeltmannsforetak uten noen form for omsetning eller eiendeler, bare for å bruke dette til å handle varer gjennom. Hva vil dette medføre av merarbeid, administrasjon, gebyrer, utgifter eller lignende? Vil det bli "mer" arbeid med å levere selvangivelsen om jeg har registrert et enkeltmannsforetak? Er det noen som har erfaring med (fordeler og ulemper) med dette? 

   #1
 26     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.
  (trådstarter)
   #2
 193     Møre og Romsdal     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.


Bare så det ikke er tvil om det: dette kan jeg veldig lite om, så utdyp gjerne.
Så hvis jeg bruker firmaets orgnr for å handle, så må dette skrives på "foretakets" regnskap. Og da må vel foretaket betale dette også rent formelt? Og da blir det kanskje feil/ulovlig(?) å bruke det jeg kjøper(f.eks. bygningmatr.) til private formål?

Jeg skjønner ikke helt hvordan skillet mellom privatperson og foretak egentlig fungerer, så hvis dere vet om en artikkel om dette (ja, jeg har googla det (litt)), eller vil forklare, så hadde det vært fint!

Når det gjelder "Næringsoppgave 1" - er det mye arbeid/tar lang tid, vanskelig å forstå osv?
Det er vel fort gjort å overproblematisere dette, men jeg kan og vil ikke bevege meg ut i noen gråsone for hva som er lov.
   #3
 5,569     0
Jeg gjorde dette for mange år siden, ene og alene for å kunne registrere .no-domener på internett. Den gang (tror det er annerledes nå) var det bare firmaer som kunne gjør det. Et EMS holdt.

Så begynte telefonene å hagle inn... På det verste hadde jeg 2-3 selgere på tråden hver eneste dag, som skulle selge meg regnskapsløsninger, konsulenttjenester, etc etc. Som firma kan man ikke reservere seg heller, og mitt telefonnummer var oppført i Brønnøysundregisteret.

Det eneste jeg "kjøpte" gjennom dette "firmaet" var et telefonabbonement. Jeg trengte et abbonement til alarmsentralen min, og var på jakt etter et som ikke hadde månedsavgift - kun fakturert for selve bruken. Den gang hadde Telenor et slikt abbonement, som bare var tilgjengelig for firmaer.

Jeg kjøpte aldri noe annet gjennom dette firmaet. Det var et par ganger jeg vurderte det, men hver gang feiget jeg ut. Det føltes som om jeg snøyt på skatten eller gjorde noe annet ulovlig, og det var rett og slett bare for komplisert å finne ut av det på en ettermiddag. Så jeg orket aldri. Mener også at det påvirket selvangivelse og skatteoppgjør, uten at jeg helt husker detaljene her.

Oppløste EMF'et igjen etter noen år.
  (trådstarter)
   #4
 193     Møre og Romsdal     0
Åhh... Telefonselgere!!!!!! Angry

Det er vel akkurat det du beskriver der (i siste avsnitt) jeg frykter det skal ende opp med for meg og.

Men så leste jeg kjapt gjennom ett eller annet på skatteetaten.no, og fikk inntrykk av at hvis du har et enkeltmannsforetak, så er jeg og firmaet mitt i bunn å grunn det samme (meget forenklet sagt). Men det må jo være et skille mellom det som er privat og ikke skal inn i noe regnskap, og det som tilhører firmaet....?
   #5
 1,519     Akershus     1
Du må levere næringsoppgave. Juridisk sett har du ingen av forbrukerrettighetene man tar for gitt. Telefonselgere er lett å unngå. Du registrerer ikke telefonnr i Brønnøysundregisteret.. Jeg ble overrasket over at mitt enk ble trukket ut til el-tilsyn. Du kan få skatteetaten på besøk. Du og selskapet er egentlig det samme, men du får et orgnr i tillegg.
  (trådstarter)
   #6
 193     Møre og Romsdal     0
Er det jeg eller dere missforstått?

"Har firmaet ditt en omsetning på mer enn 50 000 kroner må du fylle ut næringsoppgave. All næringsinntekt må først føres her, og så overfører du summen av overskuddet til selvangivelsen etterpå.

Ved omsetning under grensa slipper du unna med langt mindre arbeid. Du må da krysse av for «Mine driftsinntekter overstiger ikke kr 50.000 og jeg oppfyller vilkårene  og fylle ut nøkkeltall som kostnader og inntekter i en veiviser i selvangivelsen (i Altinn)."

Hentet fra: http://frilansinfo.no/slik-regnes-skatt-for-naeringsinntekt-og-vanlig-lonn
   #7
 486     2
Ingen problem å handle noe med firmaets org nr og bare betale det privat. Så hvis dette er eneste formål så er det bare å kjøre på. Vær oppmerksom på at du ikke har de samme forbrukerrettigheter som firma. F.eks så er det som oftest kun ett års garanti.

   #9
 10,486     Akershus     0
Det blir litt mer arbeid ja siden du må levere "Næringsoppgave 1". Også blir det jo en brist i det du sier, for hvis du handler gjennom enkeltpersonsforetaket så får du kostnadene / eiendelene inn i firmaet, og ikke til deg privat (så lenge du bruker firmanavn / orgnr). Å ikke rapportere dette blir da brudd på bokføringsloven, ligningsloven m.m.


Det er nå ikke helt riktig. Det er ikke noe i veien for at han bare kan oppgi firmaadressen der han kjøper, og betale det av egen lomme selv. Først når han begynner å utgiftsføre det, blir det snakk om fradrag og rapportering og greier. Da bør det helst være inntekter å føre utgiftene mot også.


Noen ulemper er det ved å ha eget foretak. Næringsoppgave 1 er nevnt, men den er i ferd med å bli erstattet med noe langt enklere. Du (og den du evt. er gift med), får skatteoppgjøret senere. En annen ting jeg opplevde, var at det var plutselig veldig plundrete å få kredittkort med et enkeltpersonforetak. Det virker som de automatisk avviser deg, og regner med du kommer til å gå konk snart.

Jeg handler gjerne en del privat-ting på foretaket mitt, da det gjør det litt enklere med betaling og frakt. Mye enklere å få konto de fleste steder når du kan oppgi et org.nr. Ting som ikke kjøpes inn til firmaet betaler jeg bare fra privatkonto, og så holdes det helt og holdent utenom regnskapet for firmaet.
Signatur