785    6    3  

Gode råd søkes etter dårlig oppussing.

 8     1
Hei, dette blir kanskje litt langt – men jeg er litt i villrede, og usikker på hvem av kontaktpersonene jeg kan "stole på" at har gjort den riktige vurderingen. 

Bakgrunn:
Tidlig 2012 fikk jeg pusset opp badet mitt i en gammel bygård fra 1890. Alt som var der ble revet, og det skulle pusses opp i henhold til TEK10 forskrifter så klart. Jeg var da bare 21 år, og fikk låne penger av min morfar til å pusse opp, og brukte derfor også hans kontakte til å gjøre jobben. Men alt var så klart hvitt og det var godkjente bedrifter med god score på mittanbud osv. 

Noen ting som jeg stussa litt over men godtok: 
- De mente at jeg ikke kunne ha dusjløsning rett på flis, pga et vindu. Har i senere tid lært at dette hadde gått helt fint – hvis de hadde valgt riktig type vindu eller montert glassplate foran da de uansett byttet det gamle. Jeg endte derfor med et dusjkabinett som jeg har vært veldig misfornøyd med særlig pga renhold på veggen bak.
- Noen fliser er litt mer utover enn andre, det er mao ikke helt jevnt. Mye av dette har jeg ikke sett før dusjkabinettet ble demontert nå nylig.
- De brukte over et halvt år på å få jordet sluket etter at jobben var gjort, det ble ferdigstilt i novebber-ish 2012. Da demonterte de ikke dusjkabinettet, og det var bare en person som brukte typ 10 minutter på å gjøre det. 
- Jeg etterspurte ferdigstillelsesrapport og dokumentasjon, men det lot alltid vente på seg. Endte med å ikke få det. Har mailkorrespondanse over flere år hvor jeg etterspør dette.
 
Sånn her ble altså dusjløsningen. Ingen mulighet for å vaske veggen eller vinduet bak.
Gode råd søkes etter dårlig oppussing.  - IMG_4452.JPG - Regnbue89

Så nå, fem år etter, fikk jeg det for meg at jeg ville bytte ut dette kabinettet med noe som kalles et "japanese soaking tub", noe som egentlig bare er en veldig lite kar som er veldig dypt. Har prøvd det på hotell, og ble helt forelska. Tok kontakt med en rørlegger som målte opp og sjekket at det skulle passe inn, og som mente at badet, siden det var pusset opp etter TEK10, skulle tåle dusj på veggflis i dusjsonen. Jeg bestilte derfor i god tro et badekar fra England, sånn at det skulle bli noe alá dette til slutt – bare med en glassplate montert foran vinduet. Gode råd søkes etter dårlig oppussing.  - 7cf6e60573bcfc1bd44862314c50dcd2.jpg - Regnbue89

Så demonterer vi dusjkaret og rørlegger kommer for å installere badekar. Da tar han én titt oppi sluket, og forteller at membranen ikke sitter i klemmeringen. Han måler fukt i gulvet og anbefaler meg å kontakte forsikringsselskapet. Han er også i harnisk over hvordan rørene er lagt opp til dusjen, og forteller at det ikke er tett der og at det ser mørkt ut for å montere et badekar der.
Det han gjør mens han titter, er å skjære av en cm membran/mansjetten - antageligvis for å se bedre. 

Takstmann fra forsikringsselskapet kommer og skriver rapport, han mener det er slett håndverk og oppretter skadesak. Denne saken er dog bare gyldig for følgeskader av håndverkerfeil på bygget, dersom det er fuktskader mellom etasjene. De målte derimot ikke noe fukt. 

Gode råd søkes etter dårlig oppussing.  - Skjermbilde 2017-11-28 kl. 13.43.41.png - Regnbue89Gode råd søkes etter dårlig oppussing.  - Skjermbilde 2017-11-28 kl. 13.43.33.png - Regnbue89Gode råd søkes etter dårlig oppussing.  - Skjermbilde 2017-11-28 kl. 13.43.18.png - Regnbue89

De gamle rørleggerne har vært her og sett, de mener at de bare kan ta opp fire flis rundt sluket og "fikse litt". De mener også at den nye rørleggeren bør være ansvarlig, fordi han kuttet litt på membranen som lå oppi sluket - og utenfor klemmeringen. De vil ikke ta noe ansvar for å endre på røropplegg, og mener at man uansett ikke bør ha en dusjløsning rett på vegg på dette badet. 

Rørlegger fra takstmannen var her samtidig, heldigvis, og var litt streng med dem. Jeg venter på rapport fra begge parter. 

Jeg har etterspurt dokumenter fra gamle rørleggeren/byggmesteren, og de skal "prøve å finne dem". De visste ikke hva slags membran det var eller noe som helst. Takstmannen sa det så ut som om det var membran på membran, og at det ikke var bra. 

Nå lurer jeg følt på hva jeg skal gjøre videre. Jeg ønsker ikke å ha dusjkabinett hvor det blir vanskelig med renhold. Jeg ønsker heller ikke å ha det åpent ned mellom rør-i-rør-løsningen som det er nå, og vil helst at det skal fikses på en måte. Kan godt ha rørene utenpå veggen om det er det det står på.

Min nye rørlegger mener at hele gulvet må opp, mens de gamle som sagt mener det holder å fikse rundt sluket. 

Noen som vet hva jeg har rett på, og hvor galt dette er? Skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og gjøre hele greia på nytt med andre håndverkere... Men kanskje det går an å rive opp "bare" i dusjsonen, slik at det blir tett der og jeg kan få ha badekaret mitt? Kanskje man kan dele opp prisen, at jeg betaler noe og de gamle rørleggerne betaler noe? 

Har også en advokat gjennom forsikringen, som jeg kan velge å ta i bruk dersom de ikke vil ta reklamasjonen. 

Setter pris på all hjelp =) 

O_K
   #1
 431     0
Hei! Du bør begynne med å systematisk samle all kommunikasjon, hva du har sagt, hva de har svart og hva som står i bestillinger / avtaler mellom dere.

Det kan jo virke som de ikke har pigget opp gulvet for å bytte rørene i gulvet. Jeg ville stått hardt på at de må dokumentere det de gjorde i 2012 fullt ut før jeg ville godtatt noen eventuell kvikk-fix. Det kan jo være flere ting som er dårlig utført som du enda ikke har sett...
HSt
   #2
 36,576     Lillestrøm kommune     0
rørføringen inn på badet er jo i allefall en kun dusjkabinett løsning. Jeg antar at de for å spare deg for penger ikke har pigget opp og lagt om rør når de hørte at du skulle ha kabinett. Men ser jo ut som de slurvet og sluken skulke vært OK.

(Vaske vindu kan du gjøre over kabinettet, noe å stå på som ikke setter merker kan stå på kabinettbunnen)
   #3
 1,728     2
Hei,
Her kan ikke håndverkerne lastes for å anbefale et dusjkabinett i forhold til vinduet. Å ha et vindu i våtsonen, er ikke en optimal løsning. Det er vanskelig å lage noe permanent for å beskytte vinduet og samtidig opprettholde funksjonen. At det er noe utfordringer ved rengjøring, er ingen nyhet. Det burde du kanskje skjønt selv. Tror du burde tenke deg om angende badekar. Deilig de få gangene du bader, men lite praktisk ved dusjing.
Tilbake til håndverkerne. Ut ifra løsningen på røropplegget blir jeg noe oppgitt. Dette ser ikke ut som en holdbar løsning. Et bad skal bygges etter gjeldene krav uansett hvilken dusjløsning som velges. Jeg vile kontaktet din advokat etter at du har fått rapportene. Verstefall må hele badet rives og bygges opp på nytt.
Kan du si hvem rørlegger som representerte forsikringsselskapet ?
Uansett sett triste greier. Jeg ønsker deg lykke til !
  (trådstarter)
   #4
 8     0
Hei,
Her kan ikke håndverkerne lastes for å anbefale et dusjkabinett i forhold til vinduet. Å ha et vindu i våtsonen, er ikke en optimal løsning. Det er vanskelig å lage noe permanent for å beskytte vinduet og samtidig opprettholde funksjonen. At det er noe utfordringer ved rengjøring, er ingen nyhet. Det burde du kanskje skjønt selv. Tror du burde tenke deg om angende badekar. Deilig de få gangene du bader, men lite praktisk ved dusjing.
Tilbake til håndverkerne. Ut ifra løsningen på røropplegget blir jeg noe oppgitt. Dette ser ikke ut som en holdbar løsning. Et bad skal bygges etter gjeldene krav uansett hvilken dusjløsning som velges. Jeg vile kontaktet din advokat etter at du har fått rapportene. Verstefall må hele badet rives og bygges opp på nytt.
Kan du si hvem rørlegger som representerte forsikringsselskapet ?
Uansett sett triste greier. Jeg ønsker deg lykke til !

Takk for svar! Dere andre også. Jobber med å skaffe meg så mye dokumentasjon som mulig, har all mailkorrespondanse, regninger og utleggslister fra rørleggerne.

Når det kommer til hva slags dusjløsning jeg vil ha, så har jeg hatt fem år til å tenke meg om så det er allerede gjort Wink Vet at mange ikke er glade i det, men jeg har vokst opp med dusj i badekar og synes det er helt topp. Enig at de sikkert burde/kunne anbefale å velge et kabinett, men det de fortalte meg var rett og slett at det var en umulighet og at jeg ikke hadde noe valg. Men så klart, her burde jeg ha forhørt meg med andre – synes likevel det var en rar føring å gi.

Er ikke så lysten på å dele hvem som er hvem i saken, hvertfall enn så lenge, men det er Recover som er takstselskapet som er sendt av forsikringsselskapet. Men du mener altså at rør-i-rør-opplegget er lagt utenfor gjeldene krav? Har forstått det slik at jeg har en god sak iflg advokaten dersom man kan fortelle at rørleggerne har gjort grove feil som man ikke kan forvente at et proft selskap vil gjøre.

Tusen takk for hyggelige meldinger =)
   #5
 1,728     0
Jeg er bare nysgjerrig på hvem du har fått bistand fra, da jeg kjenner forsikringsbransjen godt både takstmenn, skadeteknikere og rørleggere tilknyttet forsikringsselskapene. Har jobbet med vannskader selv i over 10 år.
TSt
   #6
 14,497     0
Vann til kabinett var rimelig spesielt for å si det på den måten. Det ser ut som om det er gjort mange ting her som gjør at en er veldig usikker på alt som ble gjort for deg. Jeg har selv bad renovert at forsikringsselskap 1 år før kjøp. Ble beskrevet som nytt. Når en har sjekket mere detaljer så ble det dusjkabinett, da vil badet allikevel holde i lang tid men uten dette er jeg usikker.

Du kan jo aldri ha noe vannsprut på veggen med vannuttak noen gang uten at hele badet er gjort om (inkl vanntilkblingene) Jeg synes også desverre dette ser ganske tragisk ut men lykke til.