383    2    0  

Våtromsgaranti

 5     0
Hei

Jeg har renovert badet (total oppussing, ny badekar, ny dusj, ny toalett, spesial laget vask med vaskemaskin under, nye fliser både på vegger og gulv osv) men mot slutten oppstod det konflikter med firmaet. De forlot prosjektet men var nesten helt ferdig. 
Jeg måtte få et nyt firma som koblet til vaskemaskinen som satt på skylleknapp for toalettet og monterte inn motor for automatisk skyllefunksjon (men alt annet ved toalettet, sisterner, montering av toalettet til veggen osv var gjort at det første firmaet). 

Problemet mitt nå er jeg ikke får garanti/bevis/dokumentasjon for jobben det første firmaet har gjort. 
1. Så hva har jeg rett til å kreve? Dokumentasjon? prisavslag? osv
2. Kan et nyt firma eller takstmann komme inn, vurdere jobben og gi dokumentasjon? 
3. Hvor mye vil dette ha å si i fremtiden når jeg om 5-10 år skulle selge leiligheten? Er alt av jobb utført bare bortkastet penger? 

Setter pris på alle tilbakemeldinger

   #1
 6,403     Akershus     0
1) Du bør kreve garanti og dokumentasjon på arbeidet som er utført. Dersom dette er et noenlunde seriøst firma bør de gjøre dette uavhengig av konflikter. Men da jeg ikke kjenner hva konflikten dreier seg om, kan fasiten være en annen.

2) De kan ikke vurdere *alle* aspektene ved jobben, da alt som er bak og under flisene ikke enkelt kan kontrolleres. Følgelig tviler jeg på at noen vil stå bak en dokumentasjon på noe de ikke vet (*jeg* hadde i allefall ikke gjort det)

Med det sagt, mange er veldig opptatt av dokumentasjon i forhold til salg. Jeg solgte huset i fjor, hadde pusset opp hybelbadet i 2012, og da er jeg er tømrer, gjorde jeg mye selv. Tok bilder, samlet på la ved diverse FDV-datablader etc. Dokumentasjon på utført jobb. Da takstmannen kom, var det eneste han gjorde å sjekke at det var fall i riktig retning! Dokumentasjonen så han ikke engang på Smile. Sier ikke at alle er sånn, men sånn var det i mitt tilfelle.

3)Når den tid kommer at du skal selge kan jeg ikke se at dette hverken har noe å si for kjøper om alt er riktig gjort, eller at du i det hele tatt trenger å opplyse om det.


.Thag
  (trådstarter)
   #2
 5     0
Takk for svarene Thang

1) Vel konfliktene bestod av at de utførte jobben men tok 3 ganger så lang tid å bli ferdig og mot slutten når de nesten var ferdig sendte en faktura ca 32% over prisestimatet. De mente at jeg hadde bedt om en del endringer underveis så derfor ble det så mye ekstra arbeid. (Må si at jeg ikke gjenkjenner meg i den delen og kan virkelig ikke se hva de har utført av ekstra jobb, dessuten har vi ingen skriftlig avtale om ekstra arbeid.) Og for å gjøre resten ferdig ville regningen kommet på ca 50% mer. Så jeg etter 6 uker med forhandlinger for å finne en minnelige løsning valgte å heve kontrakten og får et nyt firma til å gjøre resten ferdig (det er altså total renovasjon av leilighet, ikke bare badet). Så har jeg holdt igjen en del av betalingen og så langt bare betalt 77% av prisestimatet. Nå nekte de å gi papirer/dokumenter/garanti for jobben de har utført hvis ikke jeg betale hele fakturaen deres (som da er 32% ekstra).

2) Ok fordi jeg tenkte å få en takstmann eller hvem nå utføre sånne type sjekk til å gå gjennom hele badet og se om de kan gi meg noe bevis på alt er utført riktig. Så ville jeg trekke det fra sluttregningen og se om det er noe mer penger jeg skal gi til dette firmaet. Men hvis det er ingen firma som kan virkelig gi meg full garanti så kan jeg ikke vil gi dem de resterende 23% av prisen.

3) Jeg har faktisk noen bilder og elektriker som jobbet på badet har gitt meg dokumenter på el-jobben.

4) Sikker at ved en fremtidig salg at jeg ikke behøver å opplyse om dette? Sist jeg solgte en leilighet måtte jeg fylle ut et skjema hvor jeg skulle oppgi alt av renovasjoner i leiligheten og mangler/endringer jeg var klar over.