811    9    1  

Prisoverslag 15%

 54     0
Hei
Når man får et prisoverslag på X antall kroner og det samtidig skrives "Det understrekes at tilbudet gjelder et prisoverslag med inntil 15% avvik".

Hvis man sier at pristilbudet er 50.000 kr inkl. mva, så kan de i prinsippet faktuere 57.500 kr ?
Sett at 30.000 kr av pristilbudet består av wc, baderomsmøbel, dusjnisje etc, det er likevel ut fra 50.000 kr inkl. mva den 15% avviket skal justeres - ikke på selve arbeidstimene som her er beregnet til 20.000 kr (50.000kr-30.000kr).

Og avviket skal beregnes av sum inkl. mva ?
Ikke eksl.mva ?  

I pristilbudet er pris oppgitt inkl. mva.


   #1
 785     Vestfold     0
Vanligvis gjelder usikkerhet på prisestimater med +/- xx% nøyaktighet av totalsummen selv om deler av summen er kjent. Hvis du ikke kan leve med dette bør du spørre om å få fastpris på oppdraget.
   #2
 8     0
Det tillates at alle prisoverslag har en usikkerhet på 15 %. Dette er regulert i håndverkertjenesteloven § 32, og med med mindre det skrives annet er mvh (og andre avgifter) inkludert. Dette er en praksis der håndverker og kunde deler risikoen. Dersom en ønsker at håndverkeren skal ta hele risikoen ber en om fastpris. Ved et prisoverslag skal arbeidene utføres på timer og etter medgått. Håndverkeren skal da dokumentere sine timer og utgifter.
   #3
 1,333     Bergen     0
Avviket beregnes på totalprisen som er oppgitt og inkluderer normalt både arbeid og materiell. Priser til private skal alltid være med mva om ikke noe annet er spesifisert, men om der regnes 15 % på pris eks. eller inkl.mva. blir likevel sluttsummen den samme.

Ved fakturering så ville jeg gjort opp dette ved medgåtte timer og materiell og ev trukket et beløp hvis sluttsum overskred 15 % av overslaget.
Siste redigering: Monday, November 5, 2018 8:20:11 PM av kolvorok
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 54     0
Kan jeg kreve dokumentasjon på medgåtte arbeidstimer og materiell, når vi har fått et prisoverslag med muligheter for +/- 15% ?
Håndverkeren sier at han kommer til å faktuere prisoverslag + 15%, men vil ikke dokumentere det mer enn å skrive på prisoverslaget at det gikk mer tid og mer materiell med.
Grunnen til jeg reagerer på påslaget er at han konkluderte med at han skulle ha +15 % allerede etter 1 dag.

Når jeg ber om å få spesifisert hans forbruk og timer i løpet av uka, så møter jeg en irritert og vanskelig håndverker. Hva har jeg rett til å forlange ?
Jeg er innforstått med at jeg må betale 15% ekstra jfr. avviksretten til håndverker, men som forbruker må jeg vel også kunne få innsyn arbeidstimer/forbruksmateriell etc håndverker har har lagt til grunn?
   #5
 295     1
Ja, du kan kreve spesifisert faktura (dvs timelister og kvitteringer på materiell). Se håndverkertjenesteloven §36.
  (trådstarter)
   #6
 54     0
Selv om dette var et prisoverslag og ikke er prisantydning?

Han mente han med loven i hånd kunne kreve 15% ekstra og bare skrive på prisoverslaget som vi signerte. "Jeg har feilberegnet noe, og brukt mer timer og materiell enn forventet. Derfor blir det 15% ekstra."

Han ble mektig irritert da jeg ba om å få det litt mer spesifisert.
   #7
 295     0
Det kan godt hende han har rett i at det blir 15% dyrere enn prisoverslaget. Men du kan kreve at han dokumenterer det med timelister og kvitteringer. Kun påstander holder ikke.

   #8
 8     0
Selv om hovedregel er at håndverkeren skal dokumentere timer kan det være en grunn for at han blir irritert. Hva skal gjøres og hva koster jobben?
  (trådstarter)
   #9
 54     0
Jobben er gjort. Det er isolert en kortvegg på 1 meter, satt inn innbyggingsisterne og hele wc rommet på 2,5 m2 er helsparklet, montere baderomsmøbel og koble til vannkrane og toalett.

Etter jeg ba om spesifisert regning falt plutselig kravet hans med 2500 kr (nesten 10%), så ante meg at håndverkeren hadde vært litt for grådig i sine anslag.

Nå er mitt spørsmål :
Ber man om sluttdokumenter for rørleggerarbeid før man betaler eller etter? Og hva skal sluttdokumentene inneholde av opplysninger?