7,920    8    1  

Defekt stoppekran ?

 135     Oslo     0

Hei,

Utevannet på hytta har mistet 90% av trykket, men trykket ellers er helt som det skal.  Sommervann som har vært stengt av i vinter.

Denne stoppe-kranen (se bilde) står mellom utekranen (som er gammeldags, enkel,  ikke frostfrie type ) Kan det være denne gamle stoppe-kranen som er blitt defekt? Den kjennes litt "rufsete/ujevn" når jeg stenger/åpner den. Når den stenges så lukker den 100%.

Det er rustet litt, så ikke lett å demontere, men prøver igjen om det er noen deler i denne stoppekranen som kan vedlikeholdes. 

Tips?

Mvh Ole
Defekt stoppekran ? - stoppekran utevann hytta.jpg - Olemann

   #1
 25,138     Akershus     1
Nooen slike må skrus helt opp før de slipper. (Har en slik)

Du kan la spindelmutteren være og åpne den på den største 6-kanten inni vil det være en pakning som er festet med en liten mutter. Disse pakningene han morkne og svelle med tiden. Når du skrur på igjen, pass på at krana er åpen slik at du ikke skrur mot pakningen.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 135     Oslo     0

Takk for svar, men er nok litt lite erfaren med dette, kan du forklare hvilken av de 2 mutterne på krana jeg skal skru opp?  Er det den øverste nærmest stoppehjulet, eller den nederste nærmest røret?  Og...hvilken vei skal jeg dra...gjengene er så irret at jeg må bruke mye makt, og da er det lurt å trekke i rett retning:-)

Mvh Ole




Nooen slike må skrus helt opp før de slipper. (Har en slik)

Du kan la spindelmutteren være og åpne den på den største 6-kanten inni vil det være en pakning som er festet med en liten mutter. Disse pakningene han morkne og svelle med tiden. Når du skrur på igjen, pass på at krana er åpen slik at du ikke skrur mot pakningen.
   #3
 25,138     Akershus     0
Den nederste, største og du skrur til venstre, mot klokka for å åpne. Den ovenfor er til spindelpakkboksen.  :o

Spindel = akslingen til rattet.
Pakkboks, inni her ligger tettemiddel/pakning. Denne blir kllemt når du drar til den minste mutteren. Drar du til for lite, så pipler det langs spindelen, drar du til for mye, blrt rattet tungt. Noen ganger må en bytte pakning her. Det kan bli en utfordring da rattet han være rustet fast på spindelen. Noen ganger kommer en til bare ved å løse for deretter å vikle rundt ny pakningslisse. Ikke rør dette om det fungerer nå.

Hovedpakningen kan ha svellet. Det er ikke noe som trekker pakningen unna annet enn vanntrykket og da kan ting henge.

Slike kraner kan være retningsavhengige, men det er neppe noe problem her. (Retningsavhengig: vanntrykket skal presse pakningen åpen når spindeltrykket er borte)



Signatur
  (trådstarter)
   #4
 135     Oslo     0
Takk igjen, da prøver jeg dette imorgen, tryggest å vente til en dag det er mulig å kjøpe deler om noe skulle gå i stykker....:-)

Det letteste er kanskje å sette inn et rør-stykke, og droppe hele ventilen, trenger jo egentlig ikke noe stoppekran her ettersom selve hovedkranen stoppes når høsten kommer.

Mvh Ole



Den nederste, største og du skrur til venstre, mot klokka for å åpne. Den ovenfor er til spindelpakkboksen.  :o

Spindel = akslingen til rattet.
Pakkboks, inni her ligger tettemiddel/pakning. Denne blir kllemt når du drar til den minste mutteren. Drar du til for lite, så pipler det langs spindelen, drar du til for mye, blrt rattet tungt. Noen ganger må en bytte pakning her. Det kan bli en utfordring da rattet han være rustet fast på spindelen. Noen ganger kommer en til bare ved å løse for deretter å vikle rundt ny pakningslisse. Ikke rør dette om det fungerer nå.

Hovedpakningen kan ha svellet. Det er ikke noe som trekker pakningen unna annet enn vanntrykket og da kan ting henge.

Slike kraner kan være retningsavhengige, men det er neppe noe problem her. (Retningsavhengig: vanntrykket skal presse pakningen åpen når spindeltrykket er borte)
   #5
 25,138     Akershus     0
Hvis du likevel stenger og tømmer hytta for vann, så kan du kanskje åpne og fjerne hele pakningen med stempel. Sett så på krantoppen igjen.

Selv stoler jeg ikke lenger på stoppekraner inn hvis det ikke samtidig er frostsikkert avløp. Naboen hadde drypplekkasje i hovedkran og fullt av vann på badegulvet. Avløpet hadde frosset i krypkjelleren. På en annen hytte planlegger jeg å fjerne en fleksibel slangebit etter hovedkran om vinteren, er blitt mørkeredd.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 135     Oslo     0
Høres ut som en god ide, men; hvordan " åpne og fjerne hele pakningen med stempel. Sett så på krantoppen igjen."
Blir det tett da, selv om kranen ikke lenger kan stenges?

Er jo 2 muttere her, hvordan gjøre denne operasjonen?  Det pipler allerede litt vann etter at jeg har vært bortpå med skiftenøkkel...heldigvis er dette under hytta og utendørs,

Mvh Ole


Hvis du likevel stenger og tømmer hytta for vann, så kan du kanskje åpne og fjerne hele pakningen med stempel. Sett så på krantoppen igjen.

Selv stoler jeg ikke lenger på stoppekraner inn hvis det ikke samtidig er frostsikkert avløp. Naboen hadde drypplekkasje i hovedkran og fullt av vann på badegulvet. Avløpet hadde frosset i krypkjelleren. På en annen hytte planlegger jeg å fjerne en fleksibel slangebit etter hovedkran om vinteren, er blitt mørkeredd.
   #7
 25,138     Akershus     0
Du finner en skisse her: https://no.wikipedia.org/wiki/Seteventil

Du skal ikke røre 9, skru ut 7 og fjerne 5. Vanligvis er 5 en løs del som står inn i et hull i spindelen.

Ser du på tegningen ser du at uten 5 pakningen, er krana alltid åpen, men fortsatt tett ved 9. (Du skrur seff 7 tilbake)
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 135     Oslo     0

Takk for god hjelp!

Da er hele stoppekranen byttet, satte inn en ny. Så viste det seg at feilen lå i utvendig kran (gammeldags ikke frostfri type) som hadde noen løse deler (fjær og noe plast) i vannveien.  Fjernet det så funket alt!.  Den virker selv uten de delene som sikker hadde en eller annen funksjon i krana :-)

Mvh Ole


Du finner en skisse her: https://no.wikipedia.org/wiki/Seteventil

Du skal ikke røre 9, skru ut 7 og fjerne 5. Vanligvis er 5 en løs del som står inn i et hull i spindelen.

Ser du på tegningen ser du at uten 5 pakningen, er krana alltid åpen, men fortsatt tett ved 9. (Du skrur seff 7 tilbake)