153
10
0
Drypper fra varmtvannstank
6
0
Hei!
Har relativt nylig flyttet inn i et hus med vannbåren varme.
Skulle sette opp temperaturen på vannet som går inn i det vannbårne systemet, men da begynte det å renne/dryppe fra et rør som stikker ut fra varmtvannstanken. Se bilde (rød tupp). Hva er årsaken til dette og hvilken funksjon har røret? Ser at det drypper mer når trykket i varmtvannstanken øker.
Etterfyller jevnlig på den rød lille trykktanken når måleren der faller.
På forhånd tusen takk for hjelp og svar.
Mvh EAK
Har relativt nylig flyttet inn i et hus med vannbåren varme.
Skulle sette opp temperaturen på vannet som går inn i det vannbårne systemet, men da begynte det å renne/dryppe fra et rør som stikker ut fra varmtvannstanken. Se bilde (rød tupp). Hva er årsaken til dette og hvilken funksjon har røret? Ser at det drypper mer når trykket i varmtvannstanken øker.
Etterfyller jevnlig på den rød lille trykktanken når måleren der faller.
På forhånd tusen takk for hjelp og svar.
Mvh EAK
det skal forøvrig ikke være nødvendig å etterfylle vann "hele tiden" på et lukket vannbårent varmesystem.
det er normalt at trykket fluktuerer noe basert på temperatur og flow i anlegget
Har aldri lekket fra ventilen før. Noe jeg kan prøve selv for å se om den stopper å dryppe?
Har satt opp temperaturen manuelt, men ser ut som om vanntemperaturen ut i system ikke følger etter. Hvor lang tid skal det ta før vanntemperaturen stiger? Og hva er forskjellen på de 2 målerne?
Tusen takk igjen 😊 Veldig lærerikt dette!
Hva gjør du når du etterfyller den lille røde? Har du kontrollert fortrykket på den? Et vanlig problem når driftstrykket er ustabilt er at ekspansjonskaret (den lille røde?) er defekt, eller har lite luft.
Hva menes med varmtvannstanken"? Kjelevann til gulvvarmen?
Om Wilo er sirkulasjonspumpe har jeg en av denne.
Når jeg etterfyller gjøres det ved en liten ventil nede ved varmtvannstanken.
Hvordan kan jeg se om den har lite luft?
Første sjekk er å ta av gummiproppen i bunnen av tanken. Der er en bilventil. Trykk kort på ventilen. Det skal frese ut med luft, ikke vann. Vann = defekt og må byttes.
Ad kontroll av fortrykket på luft.
Vanntrykket i tanken må bort. Dvs tanken må med ventil avskjæres fra resten av systemet. Deretter må en åpne en blødeventil slik at lufttrykket i tanken skyver vannet ut. Med åpen bløder brker en e bilpumpe og pumper til et trykk lik laveste driftstrykk i systemet minus 0,2 bar.
Tilbakestill alt og du er ferdig.
Formålet med korrekt trykk er at volumet i tanken skal komme systemet best mulig til nytte.
Dersom det er for lite luft eller karet er defekt, så fyller du vann på systemet. Dagen etter er trykket igjen for lavt og sikkerhetsventilen har blåst noe vann.
Enkelte kar er slik at det er en serviceventil i opphengshalsen. Dette ser bare ut som en rørmuffe, men fungerer slik at en kan skru ned karet. Da stengesrret fra resten av anlegget. Aret tas ned, pumpes og skrus opp igjen. Vær obs på at det veier litt og vannet kan være varmt.
Det er kun én sirkulasjonspumpe. Min vurdering er at løsningen er marginal. Det kan bli ustabl henting av mer varmt vann. Dette fordi shntpmpa ikke synes å ha noen drivende virkning mot OSO, den bare sirkulerer vannet rundt og rundt i gulvene.