Det hender jo at leiligheter er bygget med felles røropplegg fra gammelt av. Bodde i en 4 mannsbolig og der var det en hovedstoppe kran og en på hver "gren". Vi fikk rabatt på forsikring når kraner var merket med hva de dekket. Skrev f.eks. WC 2 leiligheter i 1 etg + bad 2 etg. Men dette gir trøbbel ved forbruksmålt belastning av vann avgift siden dette ikke er mulig.
Men har også vært i vertikalt delt 2 manns bolig der bare en en delene hadde tilgang til felles stoppe kran. Her løste vi det ved at røret ble ført en sving innom andre delen og en kran nr 2 ble montert i serie der. Da var ikke arbeidet uoverkommelig og begge kan stenge av vann ved evt behov. Er det planlagt så bør en ha rutiner for hvordan en skal varsle.
En får inntrykk av at dette er et moderne bygg med mange leiligheter. Da burde det være kurrant å finne tegningsunderlagvsom viser hvir rør og ventiler er eller skal være, montert.
Gitt at det er et krav om egen avstengning i hver leilighet. I denne leiligheten er hovedkranene (en for kaldt, en for varmt) enten uteglemt eller skjult ved feilbygging fra entreprenør eller ved senere oppussing.
Gitt at kranene ikke finnes, de ble aldri montert og mangelen ble oversett ved sluttbefaring. Er det da rimelig at denne uheldige leilighetseieren skal ta kostnaden, eller er dette et felles ansvar for sameiet?
Her er det også fjernvarme. Dersom noe skal gjøres med varmeanlegget i leiligheten, dordan isoleses leiligheten fra resten av varmeanlegget?mao, mangler det flere kraner?
Fort kort tid siden var jeg på besøk i en leilighet beliggende i et borettslag på bygda. Borettslaget består av ca. 26 leligheter i to etasjer, bygget for 25 år siden. Mens jeg var der forsvant vanntrykket. Dette skyldtes at det skulle skiftes et toalett i en leilighet. Etter ca. 45 minutter var vannet tilbake. Hele komplekset har en felles stoppekran og jeg synes dette er en grei ordning. I LCS' tilfelle vet vaktmesteren hvor denne stoppekranen er. Jeg synes ikke LCS har noen grunn til å engste seg rundt dette og jeg ser ingen grunn for at han/hun trenger en egen stoppekran.
Det er jo en forferdelig løsning. Man kan risikere å bli stående uten vann lenge om noe skjer i en leilighet eller det er større oppussing av bad/kjøkken. I tillegg er det veldig tungvint for den enkelte boligeier å skifte ei kran, må innom vaktmester som "kanskje" har tid til å komme og stenge. Kanskje må det varsles i god tid osv osv.
Ved oppussing / arbeider må det stenges og så sette på kraner på enden der en evt kutter slik at en kan få vann tilbake ganske raskt men det er for dårlig at en ikke kan få stengt vann hvis det skulle skje en vann lekkasje. Det kan gå iallfall flere timer å få stengt hvis en ikke har tilgang til noe kran overhode.
Så lenge man kan stenge vannet utenfra er det en grei sak å sette på en stopp-kran. Gjorde det på hytta, stengte vannet og hadde målt slangen til 25 mm mener jeg. Finnes flere typer overganger.
Satte på en ny kran og det hele kostet vel max 1000,- med kran av god kvalitet. Tok vel en halvtime.
Men har også vært i vertikalt delt 2 manns bolig der bare en en delene hadde tilgang til felles stoppe kran. Her løste vi det ved at røret ble ført en sving innom andre delen og en kran nr 2 ble montert i serie der. Da var ikke arbeidet uoverkommelig og begge kan stenge av vann ved evt behov. Er det planlagt så bør en ha rutiner for hvordan en skal varsle.
Gitt at det er et krav om egen avstengning i hver leilighet. I denne leiligheten er hovedkranene (en for kaldt, en for varmt) enten uteglemt eller skjult ved feilbygging fra entreprenør eller ved senere oppussing.
Gitt at kranene ikke finnes, de ble aldri montert og mangelen ble oversett ved sluttbefaring. Er det da rimelig at denne uheldige leilighetseieren skal ta kostnaden, eller er dette et felles ansvar for sameiet?
Her er det også fjernvarme. Dersom noe skal gjøres med varmeanlegget i leiligheten, dordan isoleses leiligheten fra resten av varmeanlegget?mao, mangler det flere kraner?
Fint at dere minner meg om varmeanlegget, - jeg har ventet på at den slås på for å kunne sjekke om den fungerer.
Det er jo en forferdelig løsning. Man kan risikere å bli stående uten vann lenge om noe skjer i en leilighet eller det er større oppussing av bad/kjøkken. I tillegg er det veldig tungvint for den enkelte boligeier å skifte ei kran, må innom vaktmester som "kanskje" har tid til å komme og stenge. Kanskje må det varsles i god tid osv osv.
Satte på en ny kran og det hele kostet vel max 1000,- med kran av god kvalitet. Tok vel en halvtime.