Varmt/lunkent vann på kald side, tappevann
63
0
Hei.
Byttet nylig blandeventil på en OSO bereder, samt ekspansjonskar,
og etter dette er jeg plaget med at det lekker varmt vann tilbake på kald side ved tapping av kaldt vann.
Det tar dermed lang tid før vannet blir kaldt.
I bilde under kan dere se eksp. tank til høyre (blå) koplet på varm side, og piler som viser med farger om det er varmt eller kaldt vann.
Til venstre kan dere se hvor varmevann lekker tilbake til kaldt vann ved tapping.
Noen som vet om der skal være tilbakeslagsventil på blandeventil for å unngå dette?
Er problemet evt. at eksp kar er på varm side og trykker vann tilbake på kald side?
Andre tips?

Byttet nylig blandeventil på en OSO bereder, samt ekspansjonskar,
og etter dette er jeg plaget med at det lekker varmt vann tilbake på kald side ved tapping av kaldt vann.
Det tar dermed lang tid før vannet blir kaldt.
I bilde under kan dere se eksp. tank til høyre (blå) koplet på varm side, og piler som viser med farger om det er varmt eller kaldt vann.
Til venstre kan dere se hvor varmevann lekker tilbake til kaldt vann ved tapping.
Noen som vet om der skal være tilbakeslagsventil på blandeventil for å unngå dette?
Er problemet evt. at eksp kar er på varm side og trykker vann tilbake på kald side?
Andre tips?

Med en forbehold at det er riltig koblet da. Var ikke så lett å se
For en spaghetti rørleghing det var her:D
Andre årsaker kan være «gjennomslag" i blandebatterier på kjøkken eller bad. Det kan avhjelpes med enveisventiler inn mot batteriet.
Satte inn tilbakeslagsventil så nå er det happy days igjen.
Det var relativt store mengder varmt vann som kom den veien, så lurer på om bladningsventil på bereder ikke gjør jobben sin fullt ut? Uten at jeg vet sikkert hva den skal gjøre i forhold til dette.
Planen er å flytte eks. kar over på kald side i nær fremtid, og vedrørende spagetti.....
Kv ledes fra kv inntaket ned gjennom et innvendig rør til bunnen av tanken. Vv tas ut å toppen. Bandeventilen skal blande en passe mengde kv og vv slik at en kommer under ca 55 grader, skoldetemperatur, på vv fra tanken. Blandevetilen kan være statisk, eller med termostatstyring.
Blandeventilen gjør nok jobben. De gangene det er tøys med de pleier det å være andre symptomer.
Gjelder det kun ett tappepunkt kan det være gjennomslag i batteriet.
Men: rørstubben er såpass kort at karet blir nok varmt uansett og vil være utsatt for større temperatursvingninger ved slik plassering enn ved å bare ha det på varm. Men hvor mye det har å si kan nok diskuteres