23,306
42
3
Kapp- og gjerdesag : Sikringen går hele tiden
345
Kvinnherad
0
Hei
Har en gjerdesag 1203 mener jeg den hetter.
Den funket helt fint , helt til jeg her for noen uker siden skulle starte den, og bam da gikk bare sikringen.
Forsøkte å ta av alle andre ting å kursen, men samme problem.
Forsøkte så å kjøpe ny kondensator til den, og byttet denne. Samme problem.
Motoren er også sjekket for jordfeil, har også målt bryteren for start og stopp.
Noen som har noen ideer for hva som er gale? hele motoren?
Noen som har vert ute for lignende?
Har en gjerdesag 1203 mener jeg den hetter.
Den funket helt fint , helt til jeg her for noen uker siden skulle starte den, og bam da gikk bare sikringen.
Forsøkte å ta av alle andre ting å kursen, men samme problem.
Forsøkte så å kjøpe ny kondensator til den, og byttet denne. Samme problem.
Motoren er også sjekket for jordfeil, har også målt bryteren for start og stopp.
Noen som har noen ideer for hva som er gale? hele motoren?
Noen som har vert ute for lignende?
Skrusikringer eller automat? Og hvis automat, hvilken karakteristikk (A, B eller C)
kupper tråden litt nå, har en 1203 3 fas, kan jeg få denne til å gå på 1 fas?
Skjøteledningen er lang, er enn slik rull, som jeg har rullet helt ut. Usikker hvor lange de pleier å være. Men det fungerte jo lenge, så rart det bare plutslig skulle slutte?
Det er skrusikringer, og de har blitt byttet ganske mangen ganger igjennom testingen, I ulike sirkingsmerker også. Kursen er 16 amp, har også forsøkt med å bare ha sagen på den.
Når jeg brukte saga, hadde jeg både sag og soler på , og det fungerte greitt.
Byttet kondensatoren også fordi noen sa at dette kunne være enn mulighet som kunne vært røken. Siden kondensatoren funger utgjør vel den den 3 fasen. Så saga er 2 fas.
Så er litt usikker på hva som kan gjøre dette, om det er motoren eller hva som kan gjøre dette?
Ta forresten og smør universalleddene på løfteren når du først står med hue i mekanikken og baken i været. Om saga står ute ruster de fast om du ikke gir dem et par dråper olje.
Saga har stått inne i mangen år
Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.
Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.
Jeg nevnte det fordi det er skuffende å spandere nye lager på en død motor. Skal ikke være et problem om man setter bort jobben til en som kan det. Nesa bør tipse vedkommende om at det kan være kjekt å ohme og megge den. ;D
Ellers er ledning mellom bryter og motor en svakhet. Den får mye bevegelser i drift, særlig ved mye skifte mellom kapp og kløyv. Dessuten kan det bli unødig strekk på ledningen om ikke brukeren rydder unna unna kappet før saga forsvinner i haugen.
Forresten så har vel Gjerde 1203-1 også elektrisk brems. Hva som skjer om det er er en kontaktor som kleber i den vet jeg ikke. Men det kan gjerne være sikringen ikke vil like det.
Så for å konkludere:
Enn starter med å måle selve stikk kontakten, så bryter, så ledninger videre til motor.
Om enn ikke finner feil der, går man videre.
Man megger så og ohmer motoren, og om man ikke finner noe spes feil der? Hva er feilen da? Vil megging og ohming vise om viklinger og lignende er brent?
Om viklinger er brent, må man da bytte heler motoren?
Er litt usikker på om motoren har elektronisk brems, saga er fra 1987?
Men om man ikke finner feil frem til motoren, og kondensatoren er byttet, skal man da bare kjøpe ny motor og regne med at feilen ligger der?
Noen som har idee på hvor mye det ca koster for enn ny motor til disse?
Takk for hjelp så langt.
Har du prøvd det Hans 9001 foreslo: å koble fra motoren?
Men bare blå, brun, sort og hvit. La rød, violett og jord bli på motoren. Rød og violett er til thermobryteren og uten dem faller motorvernet ut og kontaktoren slår ikke inn.
Prøv det først og rapporter resultat.
Men FINGA AV FATET! Ikke putt påtene i boksen med strøm på!
Fant dere ut dette med å måle boksen da?
2-fas? Hva er det? ???
Ferdige prosjekter:
- Oppussing av badet.
- Oppussing av kjøkken
Norge (og Bulgaria) har det som kalles IT nett (Isolated terra). Vi har derfor 2 fase. I Sverige, og de fleste andre land har 1 leder og "null" leder. Dette er 1 fas. Altså et TN nett. (TN = Terra neutral). Terra betyr Jord.
I praksis har ikke dette noe å si for den generelle bruker. IT nettet i Norge har fordelen med at det kan ha stående jordfeil på en fase, og er derfor mer sikkert mot strømavbrudd. Ulempen er faren med stående jordfeil.
Uansett, en elektrikker kan sikkert forklare dette bedre om du trenger å vite mer.
På TN er det en klar forskjell.
Startet på stikk kontakt frem til bryter = ok.
Målte at bryter fungerte = Ok.
Peip ledninger mellom bryter og koblingsboks under motor = ok.
Videre forsøkte han å måle i koblingsboks, men vi trykket på bryter for å gi strøm. Her fikk saga omtrent 110v før sikring slo ut.
Så kan vel konkludere med at det er strøm frem til motor?
Videre så vi oppi motor , i hullet til koblingsboksen, ser viklingene der , regner med det er den kobber tråden? Men når enn ser nøye etter ser enn noen små svidde kobber tråder eller andre ledninger, dette er vel ikke ett bra tegn?
Så hva er konklusjon forsøkte og bestille ny motor til saga?
Er nok redd for det. Jeg kjøpte min på elektro-drift Hgsd. (vis-a-vis Ford) Mener jeg betalte 2800,-+mva. De hadde på lager.
Senere så jeg Jula hadde tilsvarende til ca.1300,- (2år siden) Hvordan disse er vet jeg ikke.
Nei det kan man vel si. Prøv nesa. Svidde viklinger lukter ..... ehh... svidd. Selv etter lang tid ettersom det er godt innkapslet.
Jeg ville tatt ut motoren og koblet den direkte på en ledning. Stappet den i uttaket og sett hva som skjer. Men ting tyder på at du er klar for ny motor.
Her er det jo greie priser: http://www.moeco.no/subdet102.htm. Du får hva du betaler for, men asynkronmotorer er ikke akkurat romfartsteknologi. Lagrene er dog et svakt punkt hvor billig er mye dårligere enn skikkelige.
Har tatt den ut idag, og åpnet den.
Og det virker som noen deler inne i den har kommet seg løs. Det er mye svidde viklinger, enn bolt og 2 som er røket, litt spon, og diverse.
Forøvrig så lurer jeg på om du med røket bolt mener de som sitter i en sirkel på rotoren. De som er nærmest fotografen er nok kappet ved avbalansering av den. Altså OK.
Men lageret ser ganske dødt ut. Prøv å spinne det så høres det vel litt "grus" ut antar jeg? Og det skal vel være et lager med tetning 2RS eller oftere 2RZ. Den ser vekk ut.
Høres ikke så forferdelig grus heller når jeg tørner.
Fant også noe spon, og en skive inni der.
Så ting har i alle fall skjedd.
Har bestilt ny motor fra ernex nå, er ikke sikker på om de er bedre enn de som ble linket til, men men. tenkte det var like greitt å ha enn som passet til saga, men det gjør kanskje alle, men men.
Slik går det når motoren ikke har skikkelig motorvern og blir brukt til den står av amatører.. ;D
Har vert bortlånt litt , men har ikke overbelastet den noe selv i alle fall..
Men jeg skal ikke pønske i hva som har skjedd her. Lagret ser jo sånn passe helt ut på bildet.
Hvis lagrene opptar så mye energi at de fører til av viklingene går for varm, vil lagrene skjære seg før du får sagt kake.
Dette er resultatet av overbelastning, dvs motoren er belastet for hardt og mangelfullt motorvern, dvs et vern som beskyttet viklingene å brenne opp som de har gjort her.
Kort fortalt, sannsynligvis en motordrift av billigeste sort og en person som kapper ved til motoren gløder, uten å tenke på at motorendriften ikke er konstruert for den slags kontinuerlige arbeid.....
Hilsen en som jobber i faget
Men var ikke dette en gjerdesag da? Det er vel brukbar kvalitet?