23,306    42    3  

Kapp- og gjerdesag : Sikringen går hele tiden

 345     Kvinnherad     0
Hei

Har en gjerdesag 1203 mener jeg den hetter.

Den funket helt fint , helt til jeg her for noen uker siden skulle starte den, og bam da gikk bare sikringen.
Forsøkte å ta av alle andre ting å kursen, men samme problem.

Forsøkte så å kjøpe ny kondensator til den, og byttet denne. Samme problem.

Motoren er også sjekket for jordfeil, har også målt bryteren for start og stopp.

Noen som har noen ideer for hva som er gale? hele motoren?

Noen som har vert ute for lignende?

   #1
 343     0
Noe som ligger og kiler bladet? Feil på elektrisk anlegg? Kutt i ledningen? Jeg aner egentlig ikke hva som kan være galt.....
  (trådstarter)
   #2
 345     Kvinnherad     0
Bladet går rundt, annlegget fungerer jo utenom på soler og andre sager jeg har benyttet, dette går også på samme skjøteledning. Så skulle tro at dersom det var feil at det skulle slå ut på dette?
   #3
 3,234     Vestfold     0
Hvor lang skjøteledning? Kan være for høyt spenningsfall.

Skrusikringer eller automat? Og hvis automat, hvilken karakteristikk (A, B eller C)
   #4
 5,188     Østlandet     0
Hvor mange amp. er kursen på?
Signatur
   #5
 343     0
Hvilken motor har du på sagen? 1-fas eller 3-fas? Ser den kan leveres med begge deler.... I tilfelle 1-fas har du vel gjerne prøvd sagen på andre kurser...?
   #6
 3,234     Vestfold     1
Han sier det er en kondensator på den, så er nok mye mulig en 3 fas motor koblet for bruk på 1 fas.

   #8
 343     0
Jeg mener du må plukke av lokket over kontaktene på selve motoren og koble om. Men du vil miste en masse motorkraft. En 3-fas er 1,7 ganger sterkere enn en 1-fas ved samme merkeeffekt.
  (trådstarter)
   #9
 345     Kvinnherad     0

Hvor lang skjøteledning? Kan være for høyt spenningsfall.

Skrusikringer eller automat? Og hvis automat, hvilken karakteristikk (A, B eller C)


Skjøteledningen er lang, er enn slik rull, som jeg har rullet helt ut. Usikker hvor lange de pleier å være. Men det fungerte jo lenge, så rart det bare plutslig skulle slutte?

Det er skrusikringer, og de har blitt byttet ganske mangen ganger igjennom testingen, I ulike sirkingsmerker også. Kursen er 16 amp, har også forsøkt med å bare ha sagen på den.

Når jeg brukte saga, hadde jeg både sag og soler på , og det fungerte greitt.

Byttet kondensatoren også fordi noen sa at dette kunne være enn mulighet som kunne vært røken. Siden kondensatoren funger utgjør vel den den 3 fasen. Så saga er 2 fas.

Så er litt usikker på hva som kan gjøre dette, om det er motoren eller hva som kan gjøre dette?
   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er jo ganske mye bevegelse i ledning mellom bryter og motor. Jeg ville sjekket den. Er det kortslutning i den så går sikringen umiddelbart uten at motoren brummer eller begynner å bevege seg.

Ta forresten og smør universalleddene på løfteren når du først står med hue i mekanikken og baken i været. Om saga står ute ruster de fast om du ikke gir dem et par dråper olje.

Siste redigering: Saturday, February 6, 2010 9:06:41 AM av Einar_S
Signatur
  (trådstarter)
   #11
 345     Kvinnherad     0
Takk skal sjekke dette.

Saga har stått inne i mangen år Smile
   #12
 22,342     Akershus     0
Jeg ville ha koblet ut motoren og prøvd. Ryker ikke sikringen da er det motoren. Det som kan hende er galt er lagrene på motor. Hvis det er "slark" i disse kan rotor og stator komme i kontakt. Da holdes motoren igjen. Dette merker man ofte ikke ved å rotere motor uten at strøm er tilkoblet.
  (trådstarter)
   #13
 345     Kvinnherad     0
Skal jeg bare koble fra motorledningene, og forsøke å trykke på start knappen. Og om det da ikke skjer noe er det motoren, men om sikringen forsatt ryker er det motoren?
   #14
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det kan du gjøre. Men pass på at ikke endene kortslutter!
Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.

Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.
Signatur
   #16
 22,342     Akershus     0

Det kan du gjøre. Men pass på at ikke endene kortslutter!
Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.

Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.

De tilfellene av motorer der dette har skjedd (har ikke vært borti dette på Gjerdesag) har det vært metall mot metall. Da har det gått bra, og lagerskifte har ordnet problemet.
   #17
 4,110     Akershus (Follo)     0
De jeg har kassert grunnet "subbing" har også kontakten vært mellom rotor og stator blekk. Men ettersom skaden ikke er plutselig så vil ikke friksjonen få den til å stoppe umiddelbart. Friksjonen skapte så mye varme at isolasjonen på viklingene ble ødelagt før rotoren skar seg. Motorene kunne fortsatt roteres. Men jeg kan ikke tenke meg at dette vil skje noen som har bare litt "mekanisk øre". På den ene motoren hadde vedkommende hørt ulyden (i en motor til trommelvifte) i lang tid uten å reagere før det stoppet. Selv på ei sag vil det høres godt. Og nei, ingen av motorene var sagmotorer, men det er nok uvesentlig.

Jeg nevnte det fordi det er skuffende å spandere nye lager på en død motor. Skal ikke være et problem om man setter bort jobben til en som kan det. Nesa bør tipse vedkommende om at det kan være kjekt å ohme og megge den.  ;D

Ellers er ledning mellom bryter og motor en svakhet. Den får mye bevegelser i drift, særlig ved mye skifte mellom kapp og kløyv. Dessuten kan det bli unødig strekk på ledningen om ikke brukeren rydder unna unna kappet før saga forsvinner i haugen.

Forresten så har vel Gjerde 1203-1 også elektrisk brems. Hva som skjer om det er er en kontaktor som kleber i den vet jeg ikke. Men det kan gjerne være sikringen ikke vil like det.
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 345     Kvinnherad     0
Takk for svar.

Så for å konkludere:

Enn starter med å måle selve stikk kontakten, så bryter, så ledninger videre til motor.

Om enn ikke finner feil der, går man videre.

Man megger så og ohmer motoren, og om man ikke finner noe spes feil der? Hva er feilen da? Vil megging og ohming vise om viklinger og lignende er brent?

Om viklinger er brent, må man da bytte heler motoren?

Er litt usikker på om motoren har elektronisk brems, saga er fra 1987?

Men om man ikke finner feil frem til motoren, og kondensatoren er byttet, skal man da bare kjøpe ny motor og regne med at feilen ligger der?

Noen som har idee på hvor mye det ca koster for enn ny motor til disse?

Takk for hjelp så langt.
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0
Om viklinger er brent så er den skrot. Omvikling av en slik motor lønner seg ikke. Regn med etpar tusen for ny motor.

Har du prøvd det Hans 9001 foreslo: å koble fra motoren?

Men bare blå, brun, sort og hvit. La rød, violett og jord bli på motoren. Rød og violett er til thermobryteren og uten dem faller motorvernet ut og kontaktoren slår ikke inn.

Prøv det først og rapporter resultat.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 345     Kvinnherad     0
Må jeg ha strøm på saga for å teste dette? Eller skal jeg bare trykke på knappen når det måles?
   #21
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja. Uten strøm vil ikke kontaktorene slå inn. Og sikringene vil nok heller ikke ryke da selv om det er kortslutning i ledningen.  :P

Men FINGA AV FATET! Ikke putt påtene i boksen med strøm på!

Signatur
   #22
 3,955     1
Vi måtte skifte startknappen på en av våre i forfjor da vi opplevde det samme... Det var da en feil i "boksen" der man trykker på/av-knappen...
  (trådstarter)
   #23
 345     Kvinnherad     0

Vi måtte skifte startknappen på en av våre i forfjor da vi opplevde det samme... Det var da en feil i "boksen" der man trykker på/av-knappen...


Fant dere ut dette med å måle boksen da?
   #24
 3,955     0
Hakke peil... en av sjefene mine fikk tak i ny og bytta hele sjit'n med en ny boks og da funka det som bare fy etterpå Wink
   #25
 22,342     Akershus     0
Ofte så får en ikke målinger som kan brukes til å lokalisere feil når man brukes multimeter og apparatet ikke er i drift. Hvis det er brente viklinger er det stor sansynlighet det ikke synes på måleapparatet. Hvis jeg ikke tar helt feil er det releer i "boksen" og disse kan ikke måles 100% uten spenning eller å åpne boksen.
   #26
 5,188     Østlandet     0



Byttet kondensatoren også fordi noen sa at dette kunne være enn mulighet som kunne vært røken. Siden kondensatoren funger utgjør vel den den 3 fasen. Så saga er 2 fas.



2-fas? Hva er det?  ???
Signatur
   #28
 3,234     Vestfold     0




Byttet kondensatoren også fordi noen sa at dette kunne være enn mulighet som kunne vært røken. Siden kondensatoren funger utgjør vel den den 3 fasen. Så saga er 2 fas.



2-fas? Hva er det?  ???


Norge (og Bulgaria) har det som kalles IT nett (Isolated terra). Vi har derfor 2 fase. I Sverige, og de fleste andre land har 1 leder og "null" leder. Dette er 1 fas. Altså et TN nett. (TN = Terra neutral). Terra betyr Jord.

I praksis har ikke dette noe å si for den generelle bruker. IT nettet i Norge har fordelen med at det kan ha stående jordfeil på en fase, og er derfor mer sikkert mot strømavbrudd. Ulempen er faren med stående jordfeil.

Uansett, en elektrikker kan sikkert forklare dette bedre om du trenger å vite mer.
  (trådstarter)
   #30
 345     Kvinnherad     0
Har vert å forska litt ilag med enn elektriker nå. Han hadde begrenset med tid. Så vi tok enn kjapp test.

Startet på stikk kontakt frem til bryter = ok.

Målte at bryter fungerte = Ok.

Peip ledninger mellom bryter og koblingsboks under motor = ok.

Videre forsøkte han å måle i koblingsboks, men vi trykket på bryter for å gi strøm. Her fikk saga omtrent 110v før sikring slo ut.

Så kan vel konkludere med at det er strøm frem til motor?

Videre så vi oppi motor , i hullet til koblingsboksen, ser viklingene der , regner med det er den kobber tråden? Men når enn ser nøye etter ser enn noen små svidde kobber tråder eller andre ledninger, dette er vel ikke ett bra tegn?

Så hva er konklusjon forsøkte og bestille ny motor til saga?
   #31
 3,840     Haugesund     0

Så hva er konklusjon forsøkte og bestille ny motor til saga?

Er nok redd for det. Jeg kjøpte min på elektro-drift Hgsd. (vis-a-vis Ford) Mener jeg betalte 2800,-+mva. De hadde på lager.
Senere så jeg Jula hadde tilsvarende til ca.1300,- (2år siden) Hvordan disse er vet jeg ikke.
Signatur
   #32
 4,110     Akershus (Follo)     0

Men når enn ser nøye etter ser enn noen små svidde kobber tråder eller andre ledninger, dette er vel ikke ett bra tegn?

Nei det kan man vel si. Prøv nesa. Svidde viklinger lukter ..... ehh... svidd. Selv etter lang tid ettersom det er godt innkapslet.

Jeg ville tatt ut motoren og koblet den direkte på en ledning. Stappet den i uttaket og sett hva som skjer. Men ting tyder på at du er klar for ny motor.

Her er det jo greie priser: http://www.moeco.no/subdet102.htm. Du får hva du betaler for, men asynkronmotorer er ikke akkurat romfartsteknologi. Lagrene er dog et svakt punkt hvor billig er mye dårligere enn skikkelige.
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 345     Kvinnherad     0
Veldig mye tyder på dette jah.

Har tatt den ut idag, og åpnet den.

Og det virker som noen deler inne i den har kommet seg løs. Det er mye svidde viklinger, enn bolt og 2 som er røket, litt spon, og diverse.

Problemer med gjerdesag - tar bare sikring. - IMAG0148.jpg - teigas
   #34
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja det så ikke bra ut. Antar det har startet med et tørt lager.

Forøvrig så lurer jeg på om du med røket bolt mener de som sitter i en sirkel på rotoren. De som er nærmest fotografen er nok kappet ved avbalansering av den. Altså OK.

Men lageret ser ganske dødt ut. Prøv å spinne det så høres det vel litt "grus" ut antar jeg? Og det skal vel være et lager med tetning 2RS eller oftere 2RZ. Den ser vekk ut.


Signatur
  (trådstarter)
   #35
 345     Kvinnherad     0
aha , så den bolten er kappet ved balansering ja. okei Smile det var den nærmest jeg så ja.

Høres ikke så forferdelig grus heller når jeg tørner.

Fant også noe spon, og en skive inni der.

Så ting har i alle fall skjedd.

Har bestilt ny motor fra ernex nå, er ikke sikker på om de er bedre enn de som ble linket til, men men. tenkte det var like greitt å ha enn som passet til saga, men det gjør kanskje alle, men men.
   #36
 31     0
Teigas: kan jeg spørre hvor mye du måtte gi for den motoren?? Lurer på om jeg må ha en ny jeg også..,
  (trådstarter)
   #37
 345     Kvinnherad     0
Har ikke fått rekningen enda. men tror 3500 -4000
   #38
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Den motoren er overbelastet. Ikke lagrene sin skyld dette.

Slik går det når motoren ikke har skikkelig motorvern og blir brukt til den står av amatører.. ;D
  (trådstarter)
   #39
 345     Kvinnherad     0
Død og gammel er den i alle fall..

Har vert bortlånt litt , men har ikke overbelastet den noe selv i alle fall..
   #40
 3,042     Akershus     0

Den motoren er overbelastet. Ikke lagrene sin skyld dette.

Slik går det når motoren ikke har skikkelig motorvern og blir brukt til den står av amatører.. ;D
Ryker lagrene så kan motoren overbelastes av det. I tillegg er det jo bare et spørsmål om tid før lagret bare er spon som lager helvete i motorhuset.

Men jeg skal ikke pønske i hva som har skjedd her. Lagret ser jo sånn passe helt ut på bildet.
   #41
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Veldig lite sannsynlig at lagre fører til overbelastning.

Hvis lagrene opptar så mye energi at de fører til av viklingene går for varm, vil lagrene skjære seg før du får sagt kake.

Dette er resultatet av overbelastning, dvs motoren er belastet for hardt og mangelfullt motorvern, dvs et vern som beskyttet viklingene å brenne opp som de har gjort her.

Kort fortalt, sannsynligvis en motordrift av billigeste sort og en person som kapper ved til motoren gløder, uten å tenke på at motorendriften ikke er konstruert for den slags kontinuerlige arbeid.....

Hilsen en som jobber i faget
   #42
 3,042     Akershus     0
Du har nok rett i det med lagrene. I de tilfellene jeg har opplevd så er resultatet likevel det samme. :)

Men var ikke dette en gjerdesag da? Det er vel brukbar kvalitet?