269
1
0
Erfaring med sentralstøvsuger fra Ener Produkt (Allaway): V4
4
0
Tenkte det kanskje kunne være interessant for andre å se erfaringene jeg har gjort meg med dette merket, for de som vurderer å installere sentralstøvsuger og ikke har bestemt seg for fabrikant.
Andre merker har mange leverandører og servicepartnere i Norge, større konkurranse, kompatibilitet mellom hverandre og betydelig lavere priser for ekstradeler. F.eks. koster ny motor for Flexit mindre enn halvparten av prisen av motoren i en Allaway. Jeg tviler på at dette har med kvaliteten å gjøre, gitt at den siste Allaway-motoren jeg hadde, ikke en gang levde i 5 år, på tross av riktig vedlikehold.
- Røropplegget fra Ener/Allaway har mindre diameter enn de andre leverandørene i Norge. Enkel og praktisk montering uten liming. Det virker å være noe mer lekkasje i røropplegget/tilkoblingspunktene enn det jeg har sett i konkurrerende systemer. Alle andre leverandører i Norge virker å ha kompatible systemer (?), mens Ener/Allaway har sitt eget som ikke er kompatibelt med resten – upraktisk.
- Kun en leverandør i Norge. Velger du denne fabrikanten, låser du deg til å være avhengig av et firma med monopol.
- Dyre filtre 862,- som skal skiftes minst hvert tredje år.
- To motorer har blitt ødelagt hos meg. Den første etter 7 år, sannsynligvis fordi jeg ikke hadde skiftet filter (var ikke klar over at man måtte gjøre det, hadde bare renset det forsiktig). Kjøpte ny motor, mer enn 3000 kr. Etter mindre enn 5 år gikk denne motoren i stykker, på tross av filterskifte i henhold til bruksanvisningen.
- Ringte Ener Produkt som foreslo at jeg kunne sende inn motoren, så skulle de og/eller leverandøren Allaway vurdere om det var en brukerfeil eller om motoren kunne repareres eller erstattes av dem. Jeg ga beskjed om at jeg ikke ønsket å betale for ny motor. Sendte motoren inn og fikk ny i retur etter en uke. Jeg regnet da med at reklamasjonen var godkjent. Etter to måneder får jeg ut av det blå en regning/purring i posten. Informerte Ener Produkt om at motoren hadde blitt sendt meg uten avtale og uten regning, så jeg regnet med den var sendt pga reklamasjonen. Svaret var et krav om å betale restverdi av motoren, med beskjeden “uten dette må vi be om å kunne hente turbin fra deres støvsuger en gang vi er i området!” Klaget på dette, og sa jeg ville kontakte forbrukermyndighetene hvis Ener ikke ga seg. Men Ener Produkt sto på sitt. Klaget til Forbrukertilsynet - etter mekling ga etter hvert Ener Produkt seg og saken ble løst. Saken er offentlig tilgjengelig for de som måtte etterspørre den - den kan være interessant lesning. Begge parter fikk uttale seg grundig, så da kan man vurdere selv.
Andre merker har mange leverandører og servicepartnere i Norge, større konkurranse, kompatibilitet mellom hverandre og betydelig lavere priser for ekstradeler. F.eks. koster ny motor for Flexit mindre enn halvparten av prisen av motoren i en Allaway. Jeg tviler på at dette har med kvaliteten å gjøre, gitt at den siste Allaway-motoren jeg hadde, ikke en gang levde i 5 år, på tross av riktig vedlikehold.
jonas47
(trådstarter)
4
0
Har skjønt det sånn at flere ønsker å løsrive seg fra Ener Produkt. Vi har beholdt røropplegget og vegg-kontaktene, men fått nytt tilbehør fra andre fabrikanter. Kan skru på kontakten fra Allaway rett på den nye slangen, så trenger man ikke skifte vegg-kontaktene. Ny støvsuger fra en annen fabrikant (vi valgte Flexit, men her fins det mange muligheter) kan kobles rett på de gamle rørene hvis du bruker en slangeklemme og noe i mellom for å tette (mindre diameter på Ener/Allaway). Veldig raskt og greit å fikse.