Skifte eller ikke skifte et rustent sluk?
56
0
Skulle gjerne fått noen råd om hva jeg bør gjøre med et gammelt sluk. Jeg skulle rense sluket på et lite klosettrom i huset mitt og oppdaget at det falt av flak av metall fra sluket som er av støpejern fra byggeår, 1969. Flakene var opptil 2 cm lange og 2 mm tykke. Dette lille klosett- og servantrommet på 1 x 2 meter har en radiator på veggen med vannbåren varme som også går i gulvet. Det er ikke membran i gulvet på klosettrommet. I gulvområdet der sluket ligger er gulvet kaldt på vinteren når radiatoren er på, så det virker ikke som rørene til den vannbårne varmen strekker seg hit. Men jeg kan jo ikke være sikker på det.
Jeg fikk befaring av 2 rørleggere hvor de hadde litt forskjellige mening om graden av hvor mye det hastet. Den første mente at det hastet å få skiftet sluket, da det kunne gå i hull i det og ødelegge himlingen til etasjen under. Rett under klosettrommet ligger et baderom, som heller ikke har membran. Han mente at han kunne skifte ut sluket lokalt og forhåpentligvis klare å unngå rørene til den vannbårne varmen. Men han kunne selvfølgelig ikke garantere det.
Den andre rørleggeren var mer avslappet til at det ikke hastet så veldig, jeg kunne eventuelt få byttet ut hele klosettrommet med membran i gulvet en gang i fremtiden hvis det likevel skulle gjøres noe da. Men han kunne heller ikke garantere at det ikke plutselig går hull i støpejernet. Han vurderte også muligheten for lokalt bytte av kun sluket.
Jeg er derfor så usikker på hva jeg skal gjøre, tenker at vi ikke skal bo i dette huset hele livet. Om 10-15 år skal vi nok flytte et annet sted.
Alle de innvendige rørene er det ikke gjort noe med siden 1969. Vi hadde rørinspeksjon fra TT-teknikk som vurderte rørene som nokså greie. De utvendige rørene, bunnledningen, har vi fått rørfornyet med strømpe i fjor.
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?
Jeg fikk befaring av 2 rørleggere hvor de hadde litt forskjellige mening om graden av hvor mye det hastet. Den første mente at det hastet å få skiftet sluket, da det kunne gå i hull i det og ødelegge himlingen til etasjen under. Rett under klosettrommet ligger et baderom, som heller ikke har membran. Han mente at han kunne skifte ut sluket lokalt og forhåpentligvis klare å unngå rørene til den vannbårne varmen. Men han kunne selvfølgelig ikke garantere det.
Den andre rørleggeren var mer avslappet til at det ikke hastet så veldig, jeg kunne eventuelt få byttet ut hele klosettrommet med membran i gulvet en gang i fremtiden hvis det likevel skulle gjøres noe da. Men han kunne heller ikke garantere at det ikke plutselig går hull i støpejernet. Han vurderte også muligheten for lokalt bytte av kun sluket.
Jeg er derfor så usikker på hva jeg skal gjøre, tenker at vi ikke skal bo i dette huset hele livet. Om 10-15 år skal vi nok flytte et annet sted.
Alle de innvendige rørene er det ikke gjort noe med siden 1969. Vi hadde rørinspeksjon fra TT-teknikk som vurderte rørene som nokså greie. De utvendige rørene, bunnledningen, har vi fått rørfornyet med strømpe i fjor.
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?
