829    19    1  

Nettverksproblemer

 349     0
Heisann!

Har et nybygg som har blitt etterhvert blitt bygget opp slik som bilde viser. Vi sliter med at nettet er tregt og ustabilt, klarer noen å se en flaskehals her eller annet, eller er dette hos Telenor ?

Det er da 3 trådløse nettverk på en gang, her merket blått. En extender som brukes på det ene.

Moderator: Ryddet opp i tekstformateringer Wink
Nettverksproblemer - FullSizeRender (1).jpg - hellhans

   #1
 15,385     0
Start med å koble fra alle kabler på Telenor boksen og koble til en PC med nettverkskabel der.  Nettfart.no   gir da god indikasjon på om du får levert det du skal fra av Telenor.  Sett tilbake kabler men ikke koble til utstyr i enden av kablene, test med PC her. Men du har et punkt som er helt sykt og det er punktet som går til TV og som også forgrenes inn til hybel.  Du har bare tegnet 4 forbindelser ut fra Telenor boksen. (De pleier ikke å ha flere)  men du splitter en av disse i to.  Det kan du ikke gjøre uten å sette inn en svitsj.   Jeg teller 5 kablede forbindelser litt ut i nettet ditt.  Sett inn en svitsj og koble Telenor boksen til denne og alle dine direkte til denne mens hybelen kan settes rett på Telenor boksen f.eks.

Da gjenstår det trådløse som kan bli problem når du setter inn så mye utstyr.  Auto på kanalvalg trenger ikke å "virke". Kan hende du må velge kanal på utstyret.  Pass også på at det kan være trådløst inne i Telenor boksen selv om den ikke har synelige antenner.  Extendere kan virke veldig bra men kan også være dårlige.  Programmer som insider ver 2.1 viser hvilke kanaler som er i bruk hos deg og i området (nyere versjon av programmet  koster litt men det finnes alternative programmer) .  En får lett under 1/10 del av hastigheten hvis det er kolisjon i kanaler, merkes enda bedre der en har stor internet linje (du skriver ikke hva slags ytelse den skal ha).  Det finnes i dag trådløs bokser hvor en setter opp forskjellige SSID og bestemmer om de skal ha samtrafikk eller ikke (noe du ikke skal ha til hybel).  Dette kan være bedre enn løsningen din siden nettuttakene på Telenor boksen somregel alltid gir tilgang til hverandre.  Så det er ikke alltid tråd er best.  
   #2
 5,570     0
Feilsøkingen som forrige innlegg beskriver høres ut som en veldig god start. Isoler så mye som mulig, og test inkrementelt (mens du bygger ut nettverket ditt steg for steg). Da kan du være heldig og finne ut hvor det trykker mest, hvis du ser en tydelig dropp i ytelse etter et av stegene.

Kunne du ha beskrevet litt mer enn bare "tregt og ustabilt"? "Tregt" forstår jeg som relatert til opp/nedlasting av data fra eksternt/internett. Altså at nettsider lastes sakte, etc. "Ustabilt" er litt med diffust. Det kan forstås som at det trådløse nettverket faller ut, eller at du kan ha god tilkobling lokalt men mister ekstern forbindelse i perioder. Disse to vil potensielt ha veldig ulike årsaker.
  (trådstarter)
   #3
 349     0
Tregt er vel det at når jeg kjører tester vil typisk upload være høyere enn dowload.
Jeg har 50/50 fra telenor.

Akkurat nå fikk jeg 3,5 mb download og 7,6 mb upload.

Ustabilt er at jeg er ofte uten nett, det detter ut. Slå av og på modem vil da få det igang igjen etter en liten reset Smile

Det er kjempe gode tips her, skal bare se denne siste kampen på tv og se om jeg kan drive litt feilsøking.

Jeg leste noe en gang om det ar noe ip greier som måtte slåes av på de andre ruterene, man måtte "ping" og se om den gikk noen omveier eller noe. Noen som vet ?
   #4
 5,570     0
Min umiddelbare mistanke er at det er modemet fra Telenor som fusker. Det er en indikasjon at du kan (midlertidig) løse problemet ved å slå av/på modemet. Dette burde du kunne avdekke dersom du gjør feilsøkingen som TSt foreslår. Først kablet, så trådløst. Bytt gjerne passord eller noe slikt midlertidig slik at du vet at laptop'en eller brettet du bruker er det eneste som er på nett under testingen.

MERK at jeg kun synser basert på begrenset erfaring og veldig lite reell kompetanse, men problemløsning er jo et større tema enn bare nettverk, og "identifisering via isolering" er alltid en god start Smile
   #5
 190     Rogaland     0
Er du ofte uten nettverk på det kablede nettet også, eller bare trådløst?

Med et så stort nettverk som du har ville jeg vurdert å koble bort Telenor sin ruter så langt det er mulig. Usikker på hvordan det er hos Telenor, men med fiber fra Altibox kan jeg ikke koble bort Altibox-ruteren helt, men sette den i "bridge"-mode og bruke en egen ruter som tar hånd om all trafikken (kablet og trådløst). Standard ruterene som leveres av nettleverandør pleier ikke være de hvasseste.

EDIT: Samme tankegang som psv021 over meg Smile
  (trådstarter)
   #6
 349     0
Har ikke noe kablet som pc eller tablets, alt er wifi.
Mener det er begge deler som er nede,kona mener det er telenor ruteren Grin

Tror ikke den telenorruteren kan kobles ut, men dette bridge greiene er jeg ikke sikker på. Den er fabrikk resettet flere ganger så den er nok ikke i noe bridge da ?
   #7
 25,351     Akershus     0
Telenorboksen kan være så mangt. Noen ganger kjører den som en ordinær hjemmeruter med vanlig ethernet/ip kontakt mot et fibermodem. Dersom du ikke bruker ip-telefonidelen, kan telenorruteren erstattes med hvasomhelst av hjemmeruter.

I andre tilfeller er WAN-inngangen satt til xDSL. Da må den ev erstattes med en annen med dsl-inngang. I slike tilfeller kan boksens funksjon minimeres ved å sette den i bridge-modus.
Signatur

   #8
 15,385     0
Men trådløs boksene , TV , svitsjen før Apple TV etc ser jo kablet ut. Du må få sjekket ut den nederste forbindelsen din siden du definitivt har 5 kabler men kan ikke forstå at du har mere enn 4 uttak. Forgrener du i et punkt f.eks. ved at du har laget et dobbelt punkt med en kabel som går til begge ødelegges alt. Tror du det er Telenor boksen som går ned ser du det på status på boksen hvis du logger på denne. Kolisjoner mellom trådløse kanaler kan gi det resultatet du har fått, har et sted jeg besøker med små leiligheter og hvor alle har same leverandør, da ligger de på 3-5 Mbit inntil en fjerner de fra kanal 6 som alle der ligger på. (Det er en annen leverandør så forskjellige rutere).
   #9
 342     Nesodden     1
Koble fra alt, koble til PC med kabel!

Kjør en pingtest mot din leverandør

start + cmd + enter

Skriv inn (eksempel på get.no) og trykk enter

ping www.get.no -t



Du kan trykke ctrl + brake for å se gjennomsnitt underveis, uten å stoppe kommando

For å stoppe ping trykk ctlr+c

Om snitt milisekund er over 40-70 etter 3 timer har du kanskje et problem. Er det over 130 er det et problem garantert. Er det under 40 har du en stabil linje.

Problemer så må du sjekke kabler bakover i systemet, har du dårlige koblinger i huset før router. Har du dårlige nettverkskabler?

Lykke til.

pingplotter pro er også et alternativt, gir grafisk fremstilling og enklere å se resultater.

LoA
Signatur
   #10
 25,351     Akershus     0
Det er en fordel å ha mint mulig tilkoblet ved start av feilsøking. Alltid greit med en kabeltilknyttet pc for feilsøking.

Telenorboksen. Det ser ikke ut til at du bruker denne trådløst? I så fall sjekk om trådløst kan slås av på denne. Se til at din trådløse ruter går på en annen kanal enn hybelen (og ev naboer)

Den nedre forgreningen til tv og hybel må sjekkes. Det er ikke mulig med en slik forgrening i en nettverkskontakt slik det er vist til høyre for Telenorboksen, du må via en hub/switch for å fordele til to eller fler.

Signatur