17,042
16
8
akrylat bensin noe forskjell på de forskjellige merkene?
491
2
akrylat bensin noe forskjell på de forskjellige merkene? 4-takt
eller er aspen og foretrekke. ser jula selger merke starta
noen som vet pris på aspen 5L ser jula sin koster 159,-
eller er aspen og foretrekke. ser jula selger merke starta
noen som vet pris på aspen 5L ser jula sin koster 159,-
Jeg har brukt både 2-takt og 4.taktutgaven som fås på Fellekjøpet i mange år. Dette mest på grunn av prisen, da den i mitt område har vært billigst her. Mitt bruksområde har vært motorsaga, strømaggregat (Honda 20i) og bensindrevet primus (Omnifuel), hvor det er behagelig å slippe tung bensinos og eksosholdig luft i nesa.
Jeg synes snøfreseren drikker for mye til at jeg spanderer alkylatbensin til denne (Honda 970), men derimot bruker jeg alkylatbensin til opplag om sommeren. Alkylatbensinen tærer ikke på pakninger, avleirer ikke slaggstoffer og har mye lengre levetid enn vanlig bensin. På våren tømmer jeg derfor bensintanken manuelt og kjører deretter motoren til den stopper av seg selv på grunn av bensinmangel. Deretter fyller jeg ca 1,5 desiliter alkylatbensin (4. takt), starter opp igjen og lar motoren igjen gå til den stopper.
Da er hele bensinsystemet renset for vanlig 95-oktan og erstattet med ufarlig konserveringsvennlig alkylatbensin fram til neste sesong.
Dette gjør jeg med alle bensindrevne småverktøy som lagres mellom sesongene.
Det er bare å fylle opp igjen med 95 oktan og alt starter på 1. drag neste gang.
Men, kunne du ikke like godt bare fylt på med alkylat-bensin og kjørt den litt og latt den stå? -Siden den bensinen ikke legger igjen rester, etc så spiller det vel ingen rolle å kjøre tørt?
Poenget er uansett at pakninger, forgasser, slanger osv, har mer godt av å stå med alkylatbensin fremfor vanlig 95-oktan. Som kjent mister vanlig bensin oktantallet, tilsetningstoffer ødelegges og det står i alle instruksjonsbøker at forgasser bør tømmes på grunn av slaggstoffer og avleiringer setter seg fast i forgassersystemet. Likeledes "spiser" vanlig bensin pakninger over tid. Alle disse tingene skal alkylatbensinen være overlegen. Hvor stort problem dette er i praksis vet jeg ikke, men siden alt jeg har av småmotorer bare går og går uten problemer, starter "på første" år etter år uten så mye som et feilslag, så antar jeg at det har noe for seg (men nå skal det jo sies at det står "Honda" på det meste da...).
Kan også nevne at alkylatbensinen er mye mer skånsom mot tennplugger. Jeg kjører 2. takt alkylat på motorsaga og bruker mye 4. takt alkylatbensin på et Honda 20i-aggregat. Pluggene på disse ser ut som nye i årevis, mens jeg ser stor forskjell allerede etter et par tanker med 95-oktan dersom jeg av en eller annen grunn må kjøre på ordinær bensin i mangel på alkylatbensin....
Bare synd at alkylatbensin er såpass dyrt, jeg skulle gjerne kjørt alt av småmotorer på dette stoffet.
Før fikk jeg kjøpt pute/flaske m. konserveringsmiddel, men ikke de seneste årene.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i det??
Har heller ikke som mekaniker sett større problemer med ting i forgassere etc. som har blitt tært opp av normal bensin, men har heller ikke drevet med noe forskning på dette.
Motorsaga mi starter som alltid på 2. draget, med bensin som er 2 år gammel på tanken, nå gikk den tom i forrige uke.
Ikke noe fullgodt svar, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor folk som betaler bensina sjøl velger å betale mye mere for ett alternativt produkt som atpåtil har lavere oktantall.
Jeg har kjempeproblem med å starte både hondaaggregat og Honda snøfreser når de har stått lenge. Ellers starter de på første draget.
Har også alltid hørt at tanken må/bør tømmes og motor kjøres tørr hvis ting skal stå noen måneder på vanlig bensin.
Lot gresstrimmeren stå med vanlig bensin over vinteren her ifjor, og den starta greit i våres den. Er lagra under tak men i utetemperatur. Merka ingen forskjell i forhold til alkylat som jeg fylte på her i sommer.....
Men, skal prøve på fresen nå til våren og la den stå med alkylat-bensin
Stihl-saga starter alltid på 2 drag, ett med full choke, og ett med halv choke så går den.
Grassklipperen med B&S-motor, starter fint etter bytte av coil, hadde ett problem med at choken gikk tregt. Sitteklipperen med 15 hk B&S tør jeg ikke tenke på, den har stått i 2 år.
Imidlertid innholder alkylatbensinen omtrent ikke aromater, svovel, bly og benzen. Dette gjør at eksos og avgasser fra alkylatbensinen er mye mindre helseskadelig enn vanlig bensin. I tillegg er soting omtrent helt fraværende. Det merker du veldig godt hvis du står noen timer med for eksempel motorsaga.
Gammal blybensin er jo ikke heldig på biler med katalysator.
Grunnen til å kjøpe alkylatbensin er jo ene og alene mindre soting når man står med nesa nærmere enn man gjør eksoen på en bil. Personlig bruker jeg alkylat kun på motorsaga og gresstrimmern som er bensindrevet fordi der står en nærmere eksosen. Dessuten er alkylaten til 2 takt ferdig blandet for 2 takt som gir optimal og minst mulig olje i blandinga. Gressklippern og fresern kjøres på normal 95.
Fadern benytter tradisjonell og under felling av større virke (han feller, stort sett) får man fort nesa full av vond eksos.