239    10    0  

AlKo 700E som fuskser

 3     0
Har fått tak i en eldre AlKo 700E som fusker. Regner med at det er instillingene på ventilene som ikke er satt riktig. 
Er det noen som har noen informasjon om hva som er korrekt avstand på inn og uttak mellom vippearmen og stemplene?

jaf
   #1
 6,418     tromsø     0
Min stoppet, da var det rust på ringen som går mot coilen. Den skal gi spennings forskjell og gnist. Ved rust hinne på ringen som snurrer mot coil. Da gir ikke coil gnist. Går nå, men hoster litt. Litt rust, gir litt gnist. 50% av tiden.
HSt
   #2
 37,739     Lillestrøm kommune     0
Ikke bruk E10 bensin (standard 95 oktan er dette)

Har aldri hørt om at det er ventiler som er problem på slike motorer

Bensin relatert (E10=fukt) eller tenning pleier vel å dekke feil tror jeg
  (trådstarter)
   #3
 3     0
Grunnen til at jeg tror det er feil innstillinger på ventilene er at motoren smeller og får flammer ut eksosrøret som er vel en indikasjon på at ventilene ikke lukker korrekt.
jaf
   #4
 6,418     tromsø     0
Det kan vel være tenning, rust på ring for coil/tennplug/forgasser ? Da tenner den av og til. Og da tenner den med for mye bensin ?
TSt
   #5
 15,073     0
Druknet den ved start tenker jeg. Det meste er "gammel" bensin (forgasser problem) , fukt , tenningsproblematikk.
  (trådstarter)
   #6
 3     0
Har byttet bensin og renset forgasseren og ingenting som ser ut til å være tett. Eneste jeg ikke sjekket når jeg var på fjellet var stemplene. Litt surt og ikke få skikkelig start når det dumpet en 1/2 meter snø i løpet av natten i vinterstormen på vestlandsfjellet i helgen og vi våknet opp til gjennsnødd dør Grin
Får ta en ny skruøkt neste helg og håpe jeg finner ut av problemet. Takk for innspill
TSt
   #7
 15,073     0
Var bensin ny ? På ting som benyttes sjeldent lønner det seg nå å benytte alkylatbensin. Evt kjøre tomt og fylle og kjøre litt med dette før en parkerer.

jaf
   #8
 6,418     tromsø     0
På min alko 700E har jeg nå prøvd med 98 oktan. Vanlig 85 oktan inneholder vel 5% "biologisk tilsetning" som fort blir vann under lagring ?
HSt
   #9
 37,739     Lillestrøm kommune     0
Ja hadde det vært så vel, 95 oktan er nå det samme som E10 med 10% tilsats

Lokal avisene her beskriver at de fikk en ekstrem økning av serviceverkstedene på små motorer straks de gikk fra E5 til E10.

Jeg har holdt meg til syntetisk bensin på min snøfreser et alternativ er å kjøre 98 oktan i sesongen og avslutte med syntetisk bensin et par tanker på våren så det som står igjen er kun den syntetiske
   #10
 628     0
Prøv med Alkylat, både snøfreser og gressklippere går veldig mye mer stabilt hos meg med Alkylat, og du sparer servicearbeid.