14,618
15
1
El-Starter til snøfreser
7
Lofoten
0
Hei.Mange nye fresere leveres med elektrisk start.Er det noen som vet hvor mange watt disse er på?
Likestrømsmotor hvor stator og rotorviklinger er seriekoblet (seriemotor). Ikke laget for å gå kontinluerlig.
Med batteri - min gressklipper må få ladet batteriet via batterielliminator, ingen generator. Batteriet blir slitt.
Hva med å ha en Jumpstart tilgjengelig. Alltid toppladet og varmt hjelpebatteri.
Men her snakker vi om komfort.
Jeg starer Honda'n med snor, kona med startnøkkel ;-)
Har du sjekket under dekselet på 110V-versjonen - ingen alternativ "tapping" for 230V?
Så sats heller på såpass vedlikehold at et napp i snora holder. Da er du også sikret at motoren vil starte, noe ikke engang en startmotor får til med en sur motor.
En boks? Større enn en koblingsboks? Kan det være at det er en 12V starter og at denne boksen er en 230->12V DC omformer? Hvis så, så finnes det kanskje noen alternative leverandører? hvis 12V kan jo også vurdere å gå over til Jump-start som nevnt over?
Ellers er jeg enig i at det er fint om motoren er i slik stand at snora er grei, men 1) kona har ikke snert nok, 2) 2-taktere vil over tid få enlekkasje langs veivakslingen som gjør dem vanskeligere å starte. Mye pluder å skifte simmerringer.
Har du sett en snøfreser med slik tusenprupper til motor? Da er du vesentlig eldre enn meg.
Det går bare i f-i-r-e-t-a-k-t-e-r-e på slike maskiner.
Gressklippere har jeg to av: en Honda 4-takt med start og en gammel Flymo 2-takt til skråningene. Flymon er det bare jeg som klarer å få start på!
Ad 110V start - her hadde jeg definitivt gått for Jumpstart.
Og til dere alle.EN riktig God Jul.