64,334    30    6  

Gardenpro snøfreser

 633     3
Hei.

Noen som kjenner til disse freserne? Positiv/ negativ omtale ønskes!  Wink

   #1
 100     Norge     1
Flytter testen min fra her:
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=22246.50

til denne tråden, siden overskriften passer bedre ;D

Min ca 20 år gamle Husqvara tok kvelden (modell 10/33, 10hk Tecumseh, 84 cm freserbredde).
Nytt monster måtte anskaffes:
Ønske: stor og tung for stabilitet, og heftig motor, og god bredde på kjeften siden jeg har ca 60m privat vei pluss gårdsplass, pluss en eldre nabokones gårdsplass og hennes private vei.

Fant fort ut at brukt faktisk var dyrt, og at nye merkevarefresere var uoverkommelig høyt priset når bedden passerte 60cm. Fant et kompromiss i Park&Garden 12HK med 73,5 cm i bredden til rett under 11.000 laken.
Produsert i Kina, ja takk, hva er det i de siste årene som IKKE er produsert i Kina, og prisen er under det halve av det "Gucci" fresere koster (som nok også er produsert i Kina).

Beskrivelse
Park & Garden snøfreser KCST1329E(D) 12HK/375ccm, 230V el. start
Arbeidsbredde 73,5cm, 5 gir forover og 2 revers. Arbeidslys og varmehåndtak.
Motor er Loncin
Vekt 135kg.
Garanti er vanlig kjøpslov, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.
Denne kommer i en stor eske, den er nesten ferdig montert, men det gjenstår litt montering.
Handtak må brettes opp og skrues fast, vaiere må strammes, utkast må monteres, glideskinner under freser må monteres, olje må fylles på motor. Jobben med montering tar ca 20 minutter og er ikke krevende.

Fikk den hjem i kasse og monterte utblåsning og håndtak, montering på 20 minutter – bare vissvass, glem det!
Jeg tok meg heller god tid, moterte håndtak og utblåser, smurte opp alle bevegelige deler, deretter begynte jeg finjustering av wire og gir, tok av dekselet til reimene (som var i stål og ikke billig plast som på Husqvarnan) fant fort ut at her var justering absolutt nødvendig.
Konklusjon: hadde jeg bare satt på håndtak og kjørt så ville jeg fått raskt havnet i uføre (reimer ville slurret og blitt utslitt, pluss rotoren hadde mistet kraft, probelmer med framdrift). Ergo: skikkelig justering er og blir viktig, uansett hvilken merkelapp som er klistret i fronten!

Motoren fikk olje og bensin, og starter lett (ett trykk på el bryteren og den er igang), den går stødig og taktfast, er veldig fornøyd med denne. Har latt den gå på litt rask tomgang i 3 x 15 minutter over tre dager for innkjøring. Bare å starte, forlate freser`n, komme tilbake etter et kvarter og den går like taktfast som da den ble forlatt. Foreløpig karaktersetting: 10 poeng.

So far: Sammenstilling, justering, oljefyll og oppstart (innkjøring), 9 poeng (av 10) – 1 poeng i trekk for litt pinglete utbåsningsrør, det virker lovende dette her, vil det holde? To be continued når snøen kommer...


Gardenpro snøfreser - motor.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - el-start.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - reimdeksel.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - rotor.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - dreie.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - dreie_2.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - hjul.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - bak.jpg - Fresermannen
   #3
 100     Norge     0
I går kveld var første jobb med ny maskin:

Lydnivå:
Loncin – Tecumseh:  1 -0
Loncin var behagelig stillegående,  høyfrekvente lyder godt fjernet av den massive lyddemperen, kun en god bass. Kun ørepropper var nødvendig, hørselvern kunne droppes. Loncin potta har fri flow, et solid rør ut av potta, ikke som Tecumseh`s  restriktiv  “pepperbøsse”.

Vibrasjon
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin meget godt balasert og  vibrasjonfri på alle turtall, fikk turbin følelse. Støyen økte ikke i takt med turtall, kun turtallet endre seg.

Kraft:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Kjørte på lavt turtall siden motoren er ny, men det hadde ingen betydning snøen ble kastet avgårde uten at mnotren hadde noe kraft problem selv på 6`tte gir. Virker overmotorisert med 12HK og kun 73,5 bredde, iallefall på 20cm våt nysnø.

Gange/stabilitet i turtall:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin hold turtallet støtt som et fjell uansett instilt turtall, ikke jo-jo turtall  som Tecumseh`en.

Betjening:
Park&Garden – Husqvarna: 1-1
Lette å betjene begge to til å være tunget maskineri, begge hadde kjørelys, hendlene er lettere å trykke inn på P&G, på Husqvarna ble man sterk i klypa. Husqvarnas 84cm bredde tar igjen på 84 cm bredde mot P&G`s 74cm.
En artig sak for P&G (som sikkert gjelder alle moderne snøfresere), slipper man venstre hendel (rotoren), så freser man fortsatt og kan justere på utkasteren under drift, slipper man høyre hendel så stopper både fremdrift og rotor.

Framdrift:
P&G – Husqvarna: 0-1
De brede knastedekken på P&G ga god fremdrift, men ikke så brutalt som Husqvara med pigg kjetting. Kommer til å investere i piggkjetting til P&G for virkelig få utnyttet motorkraften.


Utblåsningsrør:
P&G`s utstillingsmodeller hadde veldig treg og nykkete rotering, ble skeptisk til hvordan dette ville fungere i praksis. Men smurter dette med fett under montering, både glideflater og tannhjul. Ved fresing viste det eg at dette gjorde susen, null problem alt roterte/ gled lett og fint.

Kastelengde:
P&G – Husqvarna: 1-0
Hu hei hvor snøen forvant, var ikke opptatt av  høyden, men den høye kastehastigheten viste seg å være nyttig, ved lav kastevinkel så kunne man styre spruten i lav høyde-  langt. Det vil si at i praksis er kastehastigheten viktigere enn høyden (disse henger jo riktignok sammen).

Den prakstiske delen av testen er med andre ord igang, nå gjenstår noen år med bruk før jeg kan konkludere, bryter P&G sammen eller tåler den å brukes?
I`ll be back ;)
   #5
 100     Norge     1
Ikke frekt å spørre, den som spør får svar :)

Først litt om merket på freserene:
Overskriften i tråden stemmer ikke, dette er ikke en GardenPro freser (GP), den jeg kjøpte er en Park& Garden (P&G), kan ikke se noen forskjell på disses på bilder, samme motor 13hk (P&G reklamerer med 12HK men det står faktisk 13HP på Loncin motoren). Det betyr at både GP and P&G har 13hk loncin motor. Eneste forskjell jeg kan se ut fra bilder er at hjulene på GP ikke kan frikoples fra akselen - frikoblingsknotten i center av hjulet ser ut til å mangle på GP. Og frikoblingsknottene på på P&G setter jeg faktisk stor pris på, et enkelt håndgep - trekk ut på hver side og du kan rulle og dreie fresere enkelt og greit ut/inn av garasjen, trykk de inn igjen og fresen er klar for jobb.

Jeg handlet hos den eneste på Østlandet jeg klarte å spore opp med hjuldreven P&G fysisk på lager:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20794737

Min lokale Mekk var tomme, men er du heldig så har din nærmeste Mekk forretning en på lager, de har fullt delelager til P&G, og rimelig pris også:
http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Snoefresere/Park-&-Garden-snoefreser-KCST1329E%28D%29-12HK%C2%B4375ccm,.html

GardenPro ser som sagt helt lik ut, men det ser ut som drivhjulene ikke kan fristilles som på Park&Garden, det vil si at den svarte knotten mangler i senter av hjulet:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25572730
Jeg liker ikke forhåndsbestilling, og medfølgende usikkerhet om leveringstid, ville handle direkte over disk, så GP var utelukket for meg.

Beltedrift ville jeg ikke ha for belter inkluderer flere deler som kan gå istykker/trenger vedlikehold, hjul er bombesikkert :)
   #6
 100     Norge     0
Jepp da er den brukt 4 ganger à en time, pluss at en nabo fikk låne den siden hans Toro hadde fått drivakselbrudd.

Fortsatt mektig imponert over kastehastigheten, må være forsiktig hvor jeg spyler snø siden spruten går over store avstander.

Hadde "worst case" test igår måtte måke ned til vedstabelen, gjennom hagen, i den kraftige jobben virket det som om den drivhjulet til skiva slapp, slik at framdriften slurret i all motstanden, hmmm...
-12 kuldegrader.

Siden dette er en test så åpnet jeg opp for å rense skiva i tilfelle oljerester fra produksjonen var kommet imellom.
Renset skiva og gearhjul, det hjalp.
Smørte opp kjeder med fett, og på akselen for gearhjulet for friksjonsfri gearing.
Uansett, lett å fjerne deksler og sette de på plass igjen, det er et pluss.

Får håpe det ikke blir flere problemer med framdrift i dyp snø, og -12 kuldegrader, er det slik at gummien i gearhjulet blir for stiv/sprø når temperaturen en kommer under -10 grader? Time will sjow..
Gardenpro snøfreser - drivreimer.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - hjulogskive.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - kjeder.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - fett.jpg - Fresermannen
   #7
 100     Norge     0
Hmm, begynner å få en mistanke om at friksjonshjulet, det vil si "sluring på clutch" i -12 grader kan ha en naturlig årsak siden deleforhandlere selger friksjonshjul i forbedret utgave:

Friksjonshjul gummi forbedret type: kr.390,-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26964971

For tidlig å si om det var oljerester på skiven/hjulet, eller om det rett og slett var at gummien på friksjonshjulet ble for hard i -12 grader til å gi skikkelig grep?

Mer testing må til, heldigvis er det meldt mere snø denne uka, stay tuned Wink

   #9
 100     Norge     0
Fungerte ypperlig hele sesongen, så motorsterk/overmotorisert at jeg ble fristet til å endre utveksling:
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=0462922395dca5f9743411c40e9883d9&topic=26494.0

Planlegger å bytte friksjonshjul til forbedret utgave før snøen kommer, opplevde at det originale slapp ved 12 kuldergrader, om det var oljesøl (på grunn av slumsing fra min side) på skiva eller om gummien ble for hard under -10 grader vil vise seg ved inspeksjon før ny sesong.

Uansett, oppsummering så langt: en kraftmaskin som gjør vei i vellinga, kunne godt hatt bredere inntak med den heftige motorkraften. Ingen antydning til blokkering ved våt snø. Mulig jeg må ned på standard utveksling for å unngå brudd på bolter på hjulaksel.

Stay tuned.

OBS - OBS: Dette er IKKE en GardenPro snøfreser, som overskriften antyder, dette er en Park & Garden, mulig jeg må lage en helt egen test-tråd, slik at folk ikke blir forvirret...
Siste redigering: Thursday, October 20, 2011 6:07:49 PM av Fresermannen
   #11
 3,387     0
Spennende å lese det du skriver om sluring på fremdriften. Jeg har en GardenPro med 13 HK som jeg kjøpte i sommer. De to er dønn identiske eneste er at jeg har den med belter og du med hjul. De er laget ved samme fabrikk det er det ingen tvil om. Siden det i praksis ikke har kommet snø her enda så har jeg kun fått testet den så vidt en gang på et minimalt snøfall hvor det var fattige 4-5 cm med snø.

Den virket til at den begynte slurre på fremdriften når jeg skulle kjøre den oppover en bakke og gliderne foran huket litt mot underlaget. Stor glidefriksjon, ikke huking.

Merket meg at den (beltedreven) er særdeles tung å manøvrere. Den vil helst dra rett fremover og ferdig med det. Det trengs en voksen mann for å snu den rundt. I alle fall når asfalten er skrapet ren for snø.

Effekt er det nok av, til overmål. Jeg ble anbefalt å borre nye hull til stagene for hastighetsreguleringen, nå er fredriften prioritert og reversen er skilpadde. Jeg kan dra ut bolter som velger drift på høyre eller venstre belte, eller ingen av dem. Da er den selvsagt enklere å snu, men da drar den ganske tydelig til siden også, så jeg vet ikke hva som er værst.

Finishen på overflaten er av litt ymselig kvalitet. Det er et par solide rustflekker på ramma bak, men det er kanskje på grunn av en transportskade, den stod litt skjevt i kassa den kom i. Noen av boltene og låseklipsene er helt klart hverken rustfri eller forsinkede så de er tydelig angrepet av rust allerede nå, etter at den har stått stort sett tørt lagret i carporten. Nå som den har blitt brukt en gang får vi se hva den utvikler av skavanker. Får håpe det kommer mer snø så jeg får litt bruk på den i løpet av våren.

Om det kommer litt snø i februar kanskje det blir en del å måke vekk når jeg kommer hjem fra Thailand/Malaysia.

Men min forrige Honda var nok myyye enklere å manøvrere med. Kanskje jeg skal kappe den stive akslingen og bygge om til uavhengig drift.
   #12
 100     Norge     0

Hei.
Har du fått testet freseren i "vinter"?
Har kun brukt denne èn gang i «vinter», like positivt overasket over motoren: velbalansert og  vibrasjonfri på alle turtall. Kraftfullt og taktfast.

Det var ca. 10 cm våt nysnø uten skikkelig frost under, så mye grus kastet i grøfta.
Kjørt på lavt turtall (nærmest tomgang), siden høyere turtall var direkte overkill.

Ingen problem, ingen sluring.

PS. Ringte i våres til en som selger diverse fresere, nevte dette med sluring ved -12 grader og om forbedret utgave ville løse dette? Han mente at jeg kunne ta av hjulet og legge kontaktlim mellom skivene og skru det sammen slik at gummiringen ble vulket fast, «det gjør vi på alle amerikaske fresere vi selger» sa han.
Tok av hjulet for morroskyld i høst, kunne ikke se antydnger til slurreslitasje, så jeg satte det på plass igjen for ytterligere test.
Foreløpig konklusjon: ingen slurring før det blir 12 kuldergrader, og det er jo ikke ofte det er så kaldt etter snøvær, får håpe det blir lignende forhold utover «vinteren»..
Stay tuned.
   #13
 100     Norge     0

Den virket til at den begynte slurre på fremdriften når jeg skulle kjøre den oppover en bakke og gliderne foran huket litt mot underlaget. Stor glidefriksjon, ikke huking.

Merket meg at den (beltedreven) er særdeles tung å manøvrere. Den vil helst dra rett fremover og ferdig med det. Det trengs en voksen mann for å snu den rundt. I alle fall når asfalten er skrapet ren for snø.

Effekt er det nok av, til overmål. Jeg ble anbefalt å borre nye hull til stagene for hastighetsreguleringen, nå er fredriften prioritert og reversen er skilpadde.

Sluring: har du justert riktig slik at det er godt nok trykk mot skiva?
Det kan også være oljerester fra produksjonen på skiva?

Beltedrift: er nok stabilt med good retningsstabilitet, positivt. Det negative merkes når man skal snu :)
Derfor valgte jeg hjuldrift, mindre deler å vedlikeholde, lettere å snu (men mindre stabilt på langsidene).

Nye hull i stag: du mener å endre utvekslig? Etterkorrigerte du lengden på girstaget, slik at slik at fri er fortsatt fri (null)?
Som dette (jeg doblet utvekslingen, muligens litt mye møllers tran):
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=0462922395dca5f9743411c40e9883d9&topic=26494.0
   #14
 100     Norge     0

Tjohei, endelig forhold som krever max turtall ;D
Gode testforhold, fuktig nysnø, tunge forhold, max turtall: bestått.
Du verden for en motorkraft, helt rått!!
   #15
 3     Norge     0
Hei, kjøpte min første snøfreser en P&G 12HK m/belter, fra Mekk: http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Snoefresere/Park-&-Garden-Snoefreser-12HK-belter-el.start.html

I går fikk jeg testa den for første gang, våt og klam snø i ca 0 til -1 grader.

Negative ting:
* Flere ganger tettet utkastrøret med våt snø
* Kastelengden syntes jeg var svakt, innstillinger??
* Tung å manuvrere, dvs 90 / 180 grader svinger

Positive ting:
* Beltedriften klatret opp bakkene som bare det
* Enkel brukerpanel, veldig bra med bla varme i håndtak og lys.
* Forholdsvis stillegående, men måtte kjøre på full guffe for effekt

Som nybegynner (og at maskina var ferdig montert i butikken) gjør at jeg er ikke er sååå kjent med den enda. Men jeg ville tro at våt snø skal kunne klare å kastes mer enn 1-2 meter??

Tips og triks på hva jeg evnt bør stramme og justere for bedre kastelengde mottas med takk Smile
   #16
 100     Norge     0

Yes, endelig en som har anskaffet Park & Garden freser, da er vi to, begynte å føle meg alene her inne  :)
Det med kastelengden er vanskelig å si noe om uten å ha sett det, men med våt /kram snø blir det begrenset uansett type freser. Ser du på bildet jeg tok (takket være èn hånds kontroll) så var det ca 20 cm nysnø og ca. 0 grader, fullt turtall, og det skuffer unna.
Ett tips for å unngå tett utkaster-rør, spesiellt viktig ved kram snø:
Når du stopper for å snu, eller stopper fremdiften av andre grunner, IKKE slipp venstre håndtak (utkaster) før snøen i skovlene er tømt og blåst ut av utkasteren. Hvis du bråstopper skovlene/utkaster uten at den har tømt ut snøen, så blir det lett propp av pakket kram snø.

Legger ved et bilde fra lørdagskvelden:
Siste redigering: Monday, January 23, 2012 11:51:15 AM av Fresermannen
Gardenpro snøfreser - kveldstur.jpg - Fresermannen
   #17
 3,387     0


Negative ting:
* Flere ganger tettet utkastrøret med våt snø
* Kastelengden syntes jeg var svakt, innstillinger??
* Tung å manuvrere, dvs 90 / 180 grader svinger



Jeg regner med at beltedriften til GardenPro og ParkogGarden er temmelig identiske. De har garantert stiv aksling begge to. Og da sier det seg selv at å svinge blir tungt.
Enhver sving avhenger av at det ene beltet spinner mot underlaget.

På en beltedreven Honda jeg hadde tidligere var det mye lettere å snu på maskinen, jeg skal få sjekket hvordan driften på Hondaen er bygget opp. Jeg er redd for å gjøre for mye endringer også, uten å benytte noe som er relativt gjennomprøvet.

Når det gjelder kastelengden så drives den av den ene av de to remmene som er koblet over en remskive som går direkte på en aksling som er kjededrevet fra motoren. Eneste stedet det kan slurre er på den drivremmen som kommer opp og driver utkasterviften. Sjekk at den strammer seg skikkelig når du klemmer ned handtaket for drift av utkastet. Det er to remmer, den ene driver rotorene som mater inn snøen og den andre driver utkastervifta.
Med en så sterk motor skal snøen kastes mange meter ut selv om den er våt og ekkel.
Det kan være at wire som kobler inn denne driften (og kobler vekk bremsen som sitter under drivhjulet) ikke er tilstrekkelig strammet slik at remmen ikke blir strammet skikkelig inn mot hjulene, og da kan det slurre.

Eventuelt kan du spraye med litt vifteremspray, det er litt som klister og gjør at remmen ikke spinner så lett. Fås kjøpt på Biltema.

Unngå oljesøl på drivhjulene og remmene.

Kastelengde på halvtørr snø ved minus 0,2 grader er bare å beskrive som brutal.

Problemet mitt er at brytepinnene går litt for fort, knakk av tre stykker i går. Men bedre å knekke brytepinner enn drivverk.
   #18
 100     Norge     0
Hei, i forvirringen som har oppstått rundt de forskjellige merker som Park & Garden og GardenPro, så velger jeg å flytte testen (igjen ::)) til egen overskrift:
http://www.byggebolig.no/index.php/topic,35377.msg378112.html#msg378112

Beklager surret fra min side, burde startet egen tråd fra starten. Men det var jo ikke lett å se forskjell på GardenPro og Park&Garden, selv navnene er jo skremmende like ::)

Noen av innleggene/svarene har blitt borte i den nye tråden, dessverre, setter pris på innspill, så fortsett gjerne å kommentere testresultater i den "nye test tråden".
   #19
 100     Norge     0

Når det gjelder kastelengden så drives den av den ene av de to remmene som er koblet over en remskive som går direkte på en aksling som er kjededrevet fra motoren. Eneste stedet det kan slurre er på den drivremmen som kommer opp og driver utkasterviften. Sjekk at den strammer seg skikkelig når du klemmer ned handtaket for drift av utkastet. Det er to remmer, den ene driver rotorene som mater inn snøen og den andre driver utkastervifta.
Med en så sterk motor skal snøen kastes mange meter ut selv om den er våt og ekkel.
Det kan være at wire som kobler inn denne driften (og kobler vekk bremsen som sitter under drivhjulet) ikke er tilstrekkelig strammet slik at remmen ikke blir strammet skikkelig inn mot hjulene, og da kan det slurre.


Stemmer i her, ta av reimdekselet (kun fire skruer):
http://www.byggebolig.no/index.php?action=dlattach;topic=24730.0;attach=45916;image

Så vil du se de to reimene, sjekk at strammingen er OK, er ikke sikkert at begge er nøyaktig like lange i starten (nytt, ikke innkjørt), så den ene kan ha godt grep og den andre slure:
http://www.byggebolig.no/index.php?action=dlattach;topic=24730.0;attach=46321;image
Med dekselet av vil du lett kunne kontrollere hva som skjer.
   #20
 1     Trøndelag     0
Har for en måned siden kjøpt en Park Garden 13 hk med beltedrift, og har vært inne tre ganger til leverandøren for problemer med fremdrift. Må sette gearspaken på tre for at den skal ha noen fremdrift i det heletatt. Må stadig vekk bekke den opp for å rengjøre friksjonsskiva. I går begynte den å dra til den ene siden, da sto den ene materen bom stille kjekket bruddboltene, men de var hele så det kan være brudd i akslingen. Da er det nokk en tur til leverandøren. Er vel dette man kan kalle en Mandagsfres. Det er bare en ting og si til dette, " Det er dyrt å være så fattig at en ikke kan kjøpe noe bedre."  :-\
   #22
 55     0
Litt gammel tråd, men ser ingen grunn til å lage ny.

Har sett litt på denne GardenPro snøfreseren:

http://www.inbao.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=1216453&b_kid=796571

Vil dere fortsatt anbefale denne? Er jo en helt annen verden når det kommer til pris sammenlignet med Honda. Men den er jo svær da.... 135 kg og ender man "i grøfta" med den må man vel ha kranbil for å få den opp  :)

Siden jeg ikke er noen dreven "mekker" er jeg noe skeptisk. Samtidig er det mye penger å betale for en Honda på opp mot 30k.....
   #23
 141     Osloområdet     0
Hei!

Jeg vurderer også denne...  Har du funnet ut om det er noe å satse på`?

Jeg har ca 50 meter grusvei, noe av det forholdsvis bratt, er beltedrift tingen?

lars
   #25
 141     Osloområdet     0
gjorde det samme akkurat nå...  mest i affekt, etter å ha måkt våt snø i 2 timer før morgenkaffen...
   #26
 56     0
Nå som det har gått noen år hadde det vært interessant å vite om fresen til trådstarter lever ennå. Det er jo gjerne holdbarheten som er en svakhet på billige freser. Jeg kjøpte selv en Gardener på Felleskjøpet for 7-8 år siden og den hadde veldig mykt stål som skapte noen problemer etter kun 2-3 vintrer. Nå har jeg slått skjevt noe så viftereima sporer av og jeg orker ikke bruke penger på å reparere den siden den kosta bare 9000kr ny.

Jeg har prøvd å bestille en AL-KO Snowline 760te fra Byggmax, men pga driftsproblemer har det tatt lenger tid en jeg synes om å få den. Får håpe vinteren har tatt pause. AL-KO har også Lonsin motor som får bare skryt etter det jeg har funnet ut, men fresen er jo billig i forhold til størrelse så jeg er litt spent. AL-KO er jo et kjent merke som står for kvalitet og fresene har fått masse skryt i test, men tiden vil vise. Dvs om jeg får fresen da.
Gardenpro snøfreser - Sn_freser_Snowline_760_TE_AL_KO.jpg - EDBL
   #27
 38,260     Lillestrøm kommune     0
Jeg har billigfres på ca 5 året nå, husk å spørre leverandør om de har reservedeler, jeg har ikke trengt det, men så heldig trenger en ikke å være
   #28
 56     0
Jeg spurte om det når jeg kjøpte den forrige. De sa ja, men det var med modifikasjoner. De måtte reparere fremdriftshåndtaket pga dårlig stål for det de bestilte passet ikke. Jeg har fått kjøpt viftereim og kabler som er de vanlige slitedelene, men jeg har ikke prøvd nå som det er skjevhet. AL-KO er et nokså stort tysk firma så jeg regner med god deletilgang der.
   #29
 56     0
Har nå endelig fått bekreftelse på at jeg får fresen neste uke. Skal bli rart å se om vi får snø å prøve den på. Det vi har fått så langt hadde en 1.trinnsfres klart på. 🙂
   #30
 1     0
Har en park garden hjul fres lik som utgangspunkt i denne tråden
Skal nå bytte gir stang og da må jeg ta av hjulet på h side for og få den ut, men det sitter helt fast i akselen, v hjul gled rett av .
Spørsmål er skal begge hjul være til å ta av fra Aksel?
Mvh Ørjan