59 626    30    4  

Gardenpro snøfreser

nik
 633     2
Hei.

Noen som kjenner til disse freserne? Positiv/ negativ omtale ønskes!  Wink

   #1
 85     Norge     1
Flytter testen min fra her:
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=22246.50

til denne tråden, siden overskriften passer bedre ;D

Min ca 20 år gamle Husqvara tok kvelden (modell 10/33, 10hk Tecumseh, 84 cm freserbredde).
Nytt monster måtte anskaffes:
Ønske: stor og tung for stabilitet, og heftig motor, og god bredde på kjeften siden jeg har ca 60m privat vei pluss gårdsplass, pluss en eldre nabokones gårdsplass og hennes private vei.

Fant fort ut at brukt faktisk var dyrt, og at nye merkevarefresere var uoverkommelig høyt priset når bedden passerte 60cm. Fant et kompromiss i Park&Garden 12HK med 73,5 cm i bredden til rett under 11.000 laken.
Produsert i Kina, ja takk, hva er det i de siste årene som IKKE er produsert i Kina, og prisen er under det halve av det "Gucci" fresere koster (som nok også er produsert i Kina).

Beskrivelse
Park & Garden snøfreser KCST1329E(D) 12HK/375ccm, 230V el. start
Arbeidsbredde 73,5cm, 5 gir forover og 2 revers. Arbeidslys og varmehåndtak.
Motor er Loncin
Vekt 135kg.
Garanti er vanlig kjøpslov, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.
Denne kommer i en stor eske, den er nesten ferdig montert, men det gjenstår litt montering.
Handtak må brettes opp og skrues fast, vaiere må strammes, utkast må monteres, glideskinner under freser må monteres, olje må fylles på motor. Jobben med montering tar ca 20 minutter og er ikke krevende.

Fikk den hjem i kasse og monterte utblåsning og håndtak, montering på 20 minutter – bare vissvass, glem det!
Jeg tok meg heller god tid, moterte håndtak og utblåser, smurte opp alle bevegelige deler, deretter begynte jeg finjustering av wire og gir, tok av dekselet til reimene (som var i stål og ikke billig plast som på Husqvarnan) fant fort ut at her var justering absolutt nødvendig.
Konklusjon: hadde jeg bare satt på håndtak og kjørt så ville jeg fått raskt havnet i uføre (reimer ville slurret og blitt utslitt, pluss rotoren hadde mistet kraft, probelmer med framdrift). Ergo: skikkelig justering er og blir viktig, uansett hvilken merkelapp som er klistret i fronten!

Motoren fikk olje og bensin, og starter lett (ett trykk på el bryteren og den er igang), den går stødig og taktfast, er veldig fornøyd med denne. Har latt den gå på litt rask tomgang i 3 x 15 minutter over tre dager for innkjøring. Bare å starte, forlate freser`n, komme tilbake etter et kvarter og den går like taktfast som da den ble forlatt. Foreløpig karaktersetting: 10 poeng.

So far: Sammenstilling, justering, oljefyll og oppstart (innkjøring), 9 poeng (av 10) – 1 poeng i trekk for litt pinglete utbåsningsrør, det virker lovende dette her, vil det holde? To be continued når snøen kommer...


Gardenpro snøfreser - motor.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - el-start.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - reimdeksel.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - rotor.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - dreie.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - dreie_2.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - hjul.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - bak.jpg - Fresermannen
   #3
 85     Norge     0
I går kveld var første jobb med ny maskin:

Lydnivå:
Loncin – Tecumseh:  1 -0
Loncin var behagelig stillegående,  høyfrekvente lyder godt fjernet av den massive lyddemperen, kun en god bass. Kun ørepropper var nødvendig, hørselvern kunne droppes. Loncin potta har fri flow, et solid rør ut av potta, ikke som Tecumseh`s  restriktiv  “pepperbøsse”.

Vibrasjon
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin meget godt balasert og  vibrasjonfri på alle turtall, fikk turbin følelse. Støyen økte ikke i takt med turtall, kun turtallet endre seg.

Kraft:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Kjørte på lavt turtall siden motoren er ny, men det hadde ingen betydning snøen ble kastet avgårde uten at mnotren hadde noe kraft problem selv på 6`tte gir. Virker overmotorisert med 12HK og kun 73,5 bredde, iallefall på 20cm våt nysnø.

Gange/stabilitet i turtall:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin hold turtallet støtt som et fjell uansett instilt turtall, ikke jo-jo turtall  som Tecumseh`en.

Betjening:
Park&Garden – Husqvarna: 1-1
Lette å betjene begge to til å være tunget maskineri, begge hadde kjørelys, hendlene er lettere å trykke inn på P&G, på Husqvarna ble man sterk i klypa. Husqvarnas 84cm bredde tar igjen på 84 cm bredde mot P&G`s 74cm.
En artig sak for P&G (som sikkert gjelder alle moderne snøfresere), slipper man venstre hendel (rotoren), så freser man fortsatt og kan justere på utkasteren under drift, slipper man høyre hendel så stopper både fremdrift og rotor.

Framdrift:
P&G – Husqvarna: 0-1
De brede knastedekken på P&G ga god fremdrift, men ikke så brutalt som Husqvara med pigg kjetting. Kommer til å investere i piggkjetting til P&G for virkelig få utnyttet motorkraften.


Utblåsningsrør:
P&G`s utstillingsmodeller hadde veldig treg og nykkete rotering, ble skeptisk til hvordan dette ville fungere i praksis. Men smurter dette med fett under montering, både glideflater og tannhjul. Ved fresing viste det eg at dette gjorde susen, null problem alt roterte/ gled lett og fint.

Kastelengde:
P&G – Husqvarna: 1-0
Hu hei hvor snøen forvant, var ikke opptatt av  høyden, men den høye kastehastigheten viste seg å være nyttig, ved lav kastevinkel så kunne man styre spruten i lav høyde-  langt. Det vil si at i praksis er kastehastigheten viktigere enn høyden (disse henger jo riktignok sammen).

Den prakstiske delen av testen er med andre ord igang, nå gjenstår noen år med bruk før jeg kan konkludere, bryter P&G sammen eller tåler den å brukes?
I`ll be back ;)
   #5
 85     Norge     1
Ikke frekt å spørre, den som spør får svar :)

Først litt om merket på freserene:
Overskriften i tråden stemmer ikke, dette er ikke en GardenPro freser (GP), den jeg kjøpte er en Park& Garden (P&G), kan ikke se noen forskjell på disses på bilder, samme motor 13hk (P&G reklamerer med 12HK men det står faktisk 13HP på Loncin motoren). Det betyr at både GP and P&G har 13hk loncin motor. Eneste forskjell jeg kan se ut fra bilder er at hjulene på GP ikke kan frikoples fra akselen - frikoblingsknotten i center av hjulet ser ut til å mangle på GP. Og frikoblingsknottene på på P&G setter jeg faktisk stor pris på, et enkelt håndgep - trekk ut på hver side og du kan rulle og dreie fresere enkelt og greit ut/inn av garasjen, trykk de inn igjen og fresen er klar for jobb.

Jeg handlet hos den eneste på Østlandet jeg klarte å spore opp med hjuldreven P&G fysisk på lager:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20794737

Min lokale Mekk var tomme, men er du heldig så har din nærmeste Mekk forretning en på lager, de har fullt delelager til P&G, og rimelig pris også:
http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Snoefresere/Park-&-Garden-snoefreser-KCST1329E%28D%29-12HK%C2%B4375ccm,.html

GardenPro ser som sagt helt lik ut, men det ser ut som drivhjulene ikke kan fristilles som på Park&Garden, det vil si at den svarte knotten mangler i senter av hjulet:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25572730
Jeg liker ikke forhåndsbestilling, og medfølgende usikkerhet om leveringstid, ville handle direkte over disk, så GP var utelukket for meg.

Beltedrift ville jeg ikke ha for belter inkluderer flere deler som kan gå istykker/trenger vedlikehold, hjul er bombesikkert :)
   #6
 85     Norge     0
Jepp da er den brukt 4 ganger à en time, pluss at en nabo fikk låne den siden hans Toro hadde fått drivakselbrudd.

Fortsatt mektig imponert over kastehastigheten, må være forsiktig hvor jeg spyler snø siden spruten går over store avstander.

Hadde "worst case" test igår måtte måke ned til vedstabelen, gjennom hagen, i den kraftige jobben virket det som om den drivhjulet til skiva slapp, slik at framdriften slurret i all motstanden, hmmm...
-12 kuldegrader.

Siden dette er en test så åpnet jeg opp for å rense skiva i tilfelle oljerester fra produksjonen var kommet imellom.
Renset skiva og gearhjul, det hjalp.
Smørte opp kjeder med fett, og på akselen for gearhjulet for friksjonsfri gearing.
Uansett, lett å fjerne deksler og sette de på plass igjen, det er et pluss.

Får håpe det ikke blir flere problemer med framdrift i dyp snø, og -12 kuldegrader, er det slik at gummien i gearhjulet blir for stiv/sprø når temperaturen en kommer under -10 grader? Time will sjow..
Gardenpro snøfreser - drivreimer.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - hjulogskive.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - kjeder.jpg - Fresermannen
Gardenpro snøfreser - fett.jpg - Fresermannen
   #7
 85     Norge     0
Hmm, begynner å få en mistanke om at friksjonshjulet, det vil si "sluring på clutch" i -12 grader kan ha en naturlig årsak siden deleforhandlere selger friksjonshjul i forbedret utgave:

Friksjonshjul gummi forbedret type: kr.390,-

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26964971

For tidlig å si om det var oljerester på skiven/hjulet, eller om det rett og slett var at gummien på friksjonshjulet ble for hard i -12 grader til å gi skikkelig grep?

Mer testing må til, heldigvis er det meldt mere snø denne uka, stay tuned Wink

   #9
 85     Norge     0
Fungerte ypperlig hele sesongen, så motorsterk/overmotorisert at jeg ble fristet til å endre utveksling:
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=0462922395dca5f9743411c40e9883d9&topic=26494.0

Planlegger å bytte friksjonshjul til forbedret utgave før snøen kommer, opplevde at det originale slapp ved 12 kuldergrader, om det var oljesøl (på grunn av slumsing fra min side) på skiva eller om gummien ble for hard under -10 grader vil vise seg ved inspeksjon før ny sesong.

Uansett, oppsummering så langt: en kraftmaskin som gjør vei i vellinga, kunne godt hatt bredere inntak med den heftige motorkraften. Ingen antydning til blokkering ved våt snø. Mulig jeg må ned på standard utveksling for å unngå brudd på bolter på hjulaksel.

Stay tuned.

OBS - OBS: Dette er IKKE en GardenPro snøfreser, som overskriften antyder, dette er en Park & Garden, mulig jeg må lage en helt egen test-tråd, slik at folk ikke blir forvirret...
Siste redigering: 20. oktober 2011 20:07:49 av Fresermannen