21,255    20    3  

Honda 622 Snøfreser

 63     Nord-Norge     1
Hei

Jeg har den nest minste Hondafreseren - tror det er 622 den heter. Har vært en del plaget med den, bl.a at den ikke ville slå seg av når jeg brukte bryteren - men måtte kvele den med choken, ei ledning løsna sånn at jeg ikke fikk start på den og så har ledninga fra clutchstanga løsna nede på feste til clutchen. Disse tingene har firma jeg kjøpte fresen hos reparert.

Nå som nå har skjedd er at jeg forstatt ikke får clutchen til å fungere som den skal. Den staken (eller hva det heter) fryser og selve clutchen fryser, så jeg må bruke handmakt til å regulere clutchen. Nå har på nytt igjen ledninga nede på clutchen løsna, så nå har det ingen betydning hva jeg gjør med "staken"  ;D for clutchen reagerer ikke på det. Staken har jo forsåvidt mista noe av sim funksjon siden den har frosse... Jeg klarte til slutt å presse den ned, men det var så vidt... I tillegg er det ikke bestandig at lyset på fresen slår seg på....

Er dette noe man må forvente når man har fres, eller er dette noe man kan reklamere på? Jeg har null teknisk innsikt, og hadde håpet at en fres skulle tåle vinter... Smile Er det bare å finne fram skrujern og skru løst og sette sammen igjen selv, samt finne fram hårføner og tine deler på den?

   #1
 3,234     Vestfold     1
Dette kan du reklamere på! Merkelig at du skulle slite sånn med en Honda maskin, for de er teknisk svært bra. De holder ofte fint i 30 år osv. Men det kan jo være de og har en og annen del med feilproduksjon.

Men siden du allerede nå sliter så mye, er du sikker på at du bruker den riktig?
  (trådstarter)
   #2
 63     Nord-Norge     0
Nei, jeg er slettes ikke sikker på om jeg bruker den riktig Smile Hvordan skal den brukes for at den skal brukes riktig?
   #3
 3,234     Vestfold     0
Ja, nå kan det godt hende du gjør alt riktig  Grin Er du usikker så burde jo forhandleren kunne ta en rask innføring.

Når du kjøper Honda så skal slike problemer ikke forekomme. Iallefall ikke i det omfang du har opplevd.
  (trådstarter)
   #4
 63     Nord-Norge     0
Det jeg har forstått er viktig er at når maskinen ikke er i bruk så slåes bensintilførselen av. I tillegg har jeg choken på eller opp eller hva det heter... Den må ihvertfall trykkes ned når jeg har fått start på den... Ellers kan det vel ikke være så veldig mye fiksfakseri å bruke den? Har ikke hatt den under presenning, så den har stått ute i snyen i vinter. Skal den tåle det? Nå har jeg den under presenning for å se om det hjelper på. Ja, kjøpte jo Honda for at jeg har forstått at de skal det være lite problemer med, men synes at det er rart at spesielt choken har vært mye problemer med. Nå må jeg selv flytte choken for å få den plassert der den skal være, siden ledningen er frossen. Irriterende!!!
   #5
 3,234     Vestfold     0
Det er ikke å anbefale å la dem stå uten noen form for beskyttelse når den ikke brukes. Da vil snø som tiner og fryser igjen kunne skape problemer som du har opplevd. Så det er viktig å sette den i en garasje, eller få et trekk over den (ved bruk av trekk, må du la motoren få avkjøle seg litt før du trer det over).

Chocken skal kun brukes når motor startes og er kald, og skal skrues av temmelig fort. Gjerne med engang den går.

Så noe av de problemene du har hatt kan da tyde på feil oppbevaring.
  (trådstarter)
   #6
 63     Nord-Norge     0
Ja, ser den... Bør jeg da vente og se til neste vinter... Eller lenger ut i den vinteren vi har her nord i mars...?? Smile Har lagt over presenning nå, men har ikke ventet til motoren har vært avkjølt, så der har jeg gjort en ny feil ser jeg. Hadde tenkt å ringe til firmaet jeg kjøpte den, men hvis det er feil oppbevaring så er det jo liten vits.
   #7
 1,387     Tromsø     0
Poenget med at du ikke skal legge presenning over en varm motor er vel at ikke eksosrøret eller andre varme deler skal brenne hull i presenningen.
Du behøver ikke vente til neste vinter, selgeren må kunne ordne dette. Slik været er nå her i Nord-Norge, så trenger du den absolutt med det samme.
Håper du får den i orden før snøen går.  Wink

   #8
 3,234     Vestfold     0
Ja, det at man skal vente er bare fordi at man ikke skal brenne hull eller i værste fall tar fyr i det man tekker den med.

Kan jo hende det meste løser seg om du kan få satt den et sted så den kan tine opp et døgn.
e
   #9
 16     Lang sør + Tigerstaden     0
Kanskje ikke helt tiden for snøfreser prat i disse dager, men slenger meg på her så slipper vi flere tråder om 622. Fikk min rett etter jul i år og den fungerte som en drøm ut sesongen. Var litt redd for at den ville være i minste laget, men det eneste jeg hadde vunnet med en større fres er tid.

Men......det går en smule tregt her i gården så "sommerklargjøringen" blir først gjort nå og i den sammenheng så hadde jeg tenkt å skifte olje. Ihht manualen skal man løsne skruen (på bildet) men jeg er ikke i stand til å finne denne (det er en skrue rett ved peilepinnen - men den er så godt som "utilgjengelig" uten videre demontering.

Har noen foretatt skifte på en 622 før eller skjønner noe mere av tegningen? Hvis ikke så bikker jeg den bare over på siden og tar den ut påfyllingsrøret.

Honda 622 Snøfreser - HS622_OIL_DRAIN.jpg - e
   #10
 1,387     Tromsø     1
Slike plugger pleier å være nederst på motoren, ett eller annet sted på nivå med festeboltene. Vet ikke spesifikt om denne motoren, men andre Honda-motorer har pluggen der.
Jeg skulle skifte olje på en B&S plenklippermotor nå nylig. Der fant jeg bare en plugg under motoren med innvendig firkant, og jeg hadde ikke verktøy som passet der. Den satt så fast at jeg måtte tømme gjennom påfyllingsrøret. Det var tungvint og sølete, og jeg måtte snu den opp ned flere ganger for å få ut så mye som mulig av oljen. En plugg i bunnen er absolutt å foretrekke.