21,568
20
3
Honda 622 Snøfreser
63
Nord-Norge
1
Hei
Jeg har den nest minste Hondafreseren - tror det er 622 den heter. Har vært en del plaget med den, bl.a at den ikke ville slå seg av når jeg brukte bryteren - men måtte kvele den med choken, ei ledning løsna sånn at jeg ikke fikk start på den og så har ledninga fra clutchstanga løsna nede på feste til clutchen. Disse tingene har firma jeg kjøpte fresen hos reparert.
Nå som nå har skjedd er at jeg forstatt ikke får clutchen til å fungere som den skal. Den staken (eller hva det heter) fryser og selve clutchen fryser, så jeg må bruke handmakt til å regulere clutchen. Nå har på nytt igjen ledninga nede på clutchen løsna, så nå har det ingen betydning hva jeg gjør med "staken" ;D for clutchen reagerer ikke på det. Staken har jo forsåvidt mista noe av sim funksjon siden den har frosse... Jeg klarte til slutt å presse den ned, men det var så vidt... I tillegg er det ikke bestandig at lyset på fresen slår seg på....
Er dette noe man må forvente når man har fres, eller er dette noe man kan reklamere på? Jeg har null teknisk innsikt, og hadde håpet at en fres skulle tåle vinter...
Er det bare å finne fram skrujern og skru løst og sette sammen igjen selv, samt finne fram hårføner og tine deler på den?
Jeg har den nest minste Hondafreseren - tror det er 622 den heter. Har vært en del plaget med den, bl.a at den ikke ville slå seg av når jeg brukte bryteren - men måtte kvele den med choken, ei ledning løsna sånn at jeg ikke fikk start på den og så har ledninga fra clutchstanga løsna nede på feste til clutchen. Disse tingene har firma jeg kjøpte fresen hos reparert.
Nå som nå har skjedd er at jeg forstatt ikke får clutchen til å fungere som den skal. Den staken (eller hva det heter) fryser og selve clutchen fryser, så jeg må bruke handmakt til å regulere clutchen. Nå har på nytt igjen ledninga nede på clutchen løsna, så nå har det ingen betydning hva jeg gjør med "staken" ;D for clutchen reagerer ikke på det. Staken har jo forsåvidt mista noe av sim funksjon siden den har frosse... Jeg klarte til slutt å presse den ned, men det var så vidt... I tillegg er det ikke bestandig at lyset på fresen slår seg på....
Er dette noe man må forvente når man har fres, eller er dette noe man kan reklamere på? Jeg har null teknisk innsikt, og hadde håpet at en fres skulle tåle vinter...

Men siden du allerede nå sliter så mye, er du sikker på at du bruker den riktig?
Når du kjøper Honda så skal slike problemer ikke forekomme. Iallefall ikke i det omfang du har opplevd.
Chocken skal kun brukes når motor startes og er kald, og skal skrues av temmelig fort. Gjerne med engang den går.
Så noe av de problemene du har hatt kan da tyde på feil oppbevaring.
Du behøver ikke vente til neste vinter, selgeren må kunne ordne dette. Slik været er nå her i Nord-Norge, så trenger du den absolutt med det samme.
Håper du får den i orden før snøen går.
Kan jo hende det meste løser seg om du kan få satt den et sted så den kan tine opp et døgn.
Men......det går en smule tregt her i gården så "sommerklargjøringen" blir først gjort nå og i den sammenheng så hadde jeg tenkt å skifte olje. Ihht manualen skal man løsne skruen (på bildet) men jeg er ikke i stand til å finne denne (det er en skrue rett ved peilepinnen - men den er så godt som "utilgjengelig" uten videre demontering.
Har noen foretatt skifte på en 622 før eller skjønner noe mere av tegningen? Hvis ikke så bikker jeg den bare over på siden og tar den ut påfyllingsrøret.
Jeg skulle skifte olje på en B&S plenklippermotor nå nylig. Der fant jeg bare en plugg under motoren med innvendig firkant, og jeg hadde ikke verktøy som passet der. Den satt så fast at jeg måtte tømme gjennom påfyllingsrøret. Det var tungvint og sølete, og jeg måtte snu den opp ned flere ganger for å få ut så mye som mulig av oljen. En plugg i bunnen er absolutt å foretrekke.
hvis dere skal bytte olje, pass på å bruke den riktige tappepluggen.
jeg tappa gearkassa for olje istedet, på billigere fresere er det vel muligens ikke gearolje engang.
er dere i tvil, så lukter det stram svette av gearolje.
Tenkte jeg det ikke at det var en 3/8" tapp, akkurat det jeg manglet.
Fant en reduseringstapp 1/2"-3/8" på Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Reduseringstapp/ som passer, den kan jeg sette på vanlig 1/2" håndtak og forlenger.
Det er en freser som gjør jobben mye bedre enn hva en skulle kunne forvente av en såpass liten motor. Hemmeligheten ligger i gode overføringer med lite tap av effekt. Dyrere deler enn hva som ofte brukes av andre. Tappehullet til olje er nesten alltid en firkantskrue/bolt på slike småmaskiner og om en ønsker får en kjøpt slike på Biltema. Husk at det skal være en kobber eller fiberpakning der bolten tetter in mot godset for å unngå lekkasje.
For egen del har jeg sluttet å plundre med bunnskruer, jeg setter ned en tynn slange gjennom oljepåfyllingen og lar en elektrisk pumpe suge opp oljen. Mye mindre søl og mye enklere. Om en skifer olje relativt ofte og filter der det eksisterer så er det sjelden behov for å ta av bunnpanna for å rengjøre den. Husk at ved en slik jobb må pakningen skiftes. Jeg foretrekker flytende pakning.
Wire slik som choke har lett for å sette seg fast. Grunnen til det er at det kommer vann inn i strømpa rundt wiren og så fryser det. Fyller du strømpa med halvflytende olje så forsvinner problemet. Da glir wiren lekende lett uansett hvor kaldt det er. Så lenge du har brukt smøreolje som tåler kulda.
Batteriet er et svakt punkt, så ta ut batteriet om sommeren og lad det opp et par ganger slik at det er topp om høsten. Ta ut pluggen og sjekk den. Hvit plugg er ikke bra. Mørk plugg er ikke bra. En lysebrun plugg som er tørr og fint slitt er bra. Da tar du ut pluggen etter sesongen og setter inn en ny. Sekk at du har riktig åpning mellom bøyla på plggen og tappen på midten.
Bryteboter MÅ du ha noen eksta av. Når snøen plutselig pakker seg opp på den ene siden så har du knekt en brytepinne. Ikke sett inn noe uorginalt for gjør du det så risikerer du at den tåler for mye. Da knekker overføringen i stedet for pinnen neste gang og regninga blir 5 tusen i stedet for 50 kroner.
Smør på litt fett på alle deler som beveges sakte mot hverandre. Biltema sitt maritime fett er bra for det er beregnet på å tåle salt. Salt drar bilen hjem masser av om vinteren.
Når fresen er brukt så er den varm og smelter all snø til vann, som etterpå fryser igjen og blir is som hindrer bevegelse. Børst av så mye slaps/vann som mulig. Smørning og olje vil holde vannet ute fra de viktige punktene.
Fyll riktig bensin og om våren fyller du tanken helt full. Da unngår du rust innvendig i tanken. Slik rust har en tendens til å lage tull i forgasseren senere.
Alle skader og steder hvor lakken slås av skraper du rene og så sprayer du på litt grunning, et par lag sinkspray og så riktig farge på det igjen. Inne i trommelen er det ikke så viktig.
Holder du disse enkle kjørereglene så vil fresen se like fin ut og fungere durabelig godt i tyve år. Jeg har en grssklipper fra 1990 som ser like fin ut i dag som i 1990. Kun enkelt vedlikehold og litt olje. Pluss litt skraping og lakkflikking.
Det er en stor glede å vedlikeholde ting synes jeg. Husk å lese bruksanvisningen så får du påminnelse om iktige ting på akurat din modell.
Lykke til med fresen, selv har jeg bestilt en ny med 13 HK, lys, elektrisk start, hydrostatisk drift, varme i håndtakene og skal rase rundt med den i vinter. Drømmen er å montere den foran på terrengbilen.
Jeg har alltid gjort det om sommeren med snøfreser, om vinteren med gressklippere og motorsykler og har aldri hatt problemer med rust innvendig i tanken.
Der det er oljeblandet bensin, eks motorsag, der må en huske at oljeblandet bensin brytes ned etter noen måneder slik at om en gressklipper står med bensin i tanken over vintren så kan motoren skjære seg grunnet manglende smøring. Der må en enten hive i ekstra olje eller tappe av tanken og fylle på nytt.
Blir den også gammel slik som vanlig bensin?
De var ikke villige til å skrive en erklæring til meg med at de ville betale reparasjon ved en motorskjæring.
Så langt kom jeg.
Jeg bruker ikke "ferdigbensin" til motorsaga som har vært lagret over vinteren.