27,813
47
7
Honda HS760 motoreffekt?
1,323
Østlandet
0
Kjøpte meg en brukt HS760 - 2007 modell i høst, men er overrasket over hvor svak den er.
Har en mistanke om at den kanskje får litt mager blanding, men når jeg sjekket brukermanual ser jeg at den er oppgitt til 5,5 hk? Trodde dette var 7 hk utfra navnet........
Har en mistanke om at den kanskje får litt mager blanding, men når jeg sjekket brukermanual ser jeg at den er oppgitt til 5,5 hk? Trodde dette var 7 hk utfra navnet........
Kanskje disse Honda-motorene er så effektive at dem tilsvarer en 7 hester??
Nei, du må opp på 970 eller tilsvarende for å få en 8 hesters motor.
Den minste Honda fresen 622 har vel GX160 motoren som er på 4.5 hester, mens kun 1 hest mere på 760 som jo er mye større fres begrenser jo resultatet.
Har akkurat ryddet et hjørne av tomta for snø som har blitt liggende urørt siden første snøfall. Høyden på snøen gikk over inntaket på Hondaen. Hydrostatdriften gjør at du kan kjøre med full motoreffekt på skovlene og med lav hastighet på hjulene (lavere enn ved vanlig gir vil jeg tro). Det var bare å kjøre på, snøen kastes "milevis".
I noen tilfeller, om snøen er ekstra pakket, kan det hende at så store mengder gjør at motoren nærmer seg kvelning, men da er det bare å finjustere litt med kløtsjen. Jeg kan ikke forstå at man skal trenge flere hester på denne maskinen.
979 er 10 cm bredere, så en del av den økte kraften går med til økt snømengde inn.
Et svar som jo høres fornuftig ut, og som jeg kunne trodd på, hadde det ikke vært for at jeg nå har en selv........
Som sagt har jeg en mistanke om at freseren får en smule mager blanding og at den derfor kanskje drar dårligere enn den skal, selv om en kollega med maken mener de ikke er sterkere, utfra min beskrivelse.
Jeg skal ta opp forgasseren og ta en skikkelig rens av den så får vi se. Er de ikke sterkere enn dette så blir den til salgs.
Jeg har en Stiga 966 av samme årsmodell fra før, og selv om det er en skranglekasse ifht Honda, så gjør den jobben på halve tiden og kaster snøen (minst) like langt. Men det er kanskje fordi den faktisk HAR 9 hk akkurat slik navnet antyder!
Jeg skjønner jo at 9 hk kontra 5,5 hk er rått parti. Jeg skjønner også at Honda og andre kan kalle maskinene sine for akkurat hva de vil, jeg har bare aldri vært borti en freser før hvor modellnr ikke har referert til motorstyrke og bredde.
Hadde et annet problem når jeg startet opp for første gang i vinter (har kun brukt den én gang, så vet ikke om problemet fortsetter.) Plutselig økte turtallet voldsomt når motstanden i utkastet minket. Ble så høyt at jeg stoppet motoren. Startet igjen og det samme skjedde, men jeg måtte nesten prøve å frese ferdig, turtallet holdt seg nede så lenge det var nok snø. Etterhvert normaliserte det seg og jeg regner med at hydrostatdriften på en måte ikke ble sjaltet inn ordentlig, slik at motoren fikk for lite motstand. Må sjekke manualen for å se om de nevner noe der. Det skal være nok olje til hydrostaten.
Problemet ligger nok antagelig i det som på fagspråket kalles governor. Gasswiren er ikke koblet rett til gasspjeldet på forgasseren men via et fjærbelastet stag som blir betjent av en sentrifugalvekt på kamakselen.
Det kan være så enkelt som at fjæren har knekt eller hoppet av. Da vil du få full turtall, antagelig 5-6000 o/min.
Ta av lutfilteret og dekselet over forgasseren så ser du.
Den virket bra når jeg startet opp, men begynte plutselig å øke turtallet etter noen minutter, for igjen å gå normalt etter ytterligere noen minutter.
Mulig jeg har en bensinlekkasje også, for den er mistenkelig tom for bensin når jeg skal ta den ibruk. Har skjedd de 2 siste gangene, men selvsagt glemmer man slikt om sommeren når det er enklest å sjekke. Har ikke sett noen lett tilgjengelige bensinslanger, men kan en lekkasje ha noen sammenheng med nevnte feil?
Skal prøve å sjekke litt imorgen når det er dagslys.
Når maskina går lettere/mindre snø, så har kanskje governor hengt seg opp/går tregt slik at den gir på for mye gass.
Kanskje den må smøres eller noe/full av dritt. (den sitter jo på motoren og er nok såpass varm at den ikke fryser fast når motoren har gått noen minuter, så holder en knapp på treghet i den.)
Fersk bensinlekkasje kan jo oftest lett luktes, så en sniffe-test etter bruk avdekker årsaken?
Men, med den lille motoren på full gass så er kanskje freseren sprek nok til å kunne sammelignes med en 7 hester?
Det Hondaen er dårlig på, er våt snø. Det pakker seg totalt i gitteret foran utkaster. Det er også elendig/gammeldags svingmekanikk på utkaster. Her burde Hondaingeniørene funnet på noe bedre. Utrolig dårlige brytebolter, tåler mindre enn alt jeg har hørt om eller vært borte i. Kan tyde på sårbar mekanikk, men som antagelig er avgjørende for kvaliteten.
Det Hondaen er bra på er krefter, gange på motor, den bråker veldig lite og sikkert slitestyrken/holdbarheten. Hydrostadriften gjør den meget behagelig å arbeide med og kastelengden er eventyrlig. At den har såpass med krefter på en liten motor, gjør nok også at den er meget nøysom med drivstoffet.
Hydrostat er behagelig, den kan nappes rett fra full fart fremover til max bakover uten å nøle.
Nøysom med drivstoffet....... En liten motor som må jobbe hardt bruker mere drivstoff enn en større som ikke må piskes så hardt.
Uansett, drivstoffkostnadene på en snøfreser er vel for vanlige folk mikroskopiske i denne sammenhengen. Innkjøp og servicekostnader er jo mere relevant kanskje.
Sånn sett er kanskje det lurt at folk kjøper en freser som er dyr, da tar man kanskje mere vare på den og har den på eks årlig service hos forhandler, etc?
En billig-fres får oftest ikke noe annet nytt enn en skvett bensin når den har gått tom......
Sandhaug sin direkte sammenligning med Stiga fra samme år på kastelengde og tidsforbruk gir jo en indikasjon på ståa da uansett.
Kan jo selvsagt være at motoren går magert eller dårlig kompresjon på Hondan, og det er jo greit å utelukke.
Hondamotorene går stille og fint ja.
Disse 200 ccm motoren fra Honda brukes mye i gocart, og da har de alt fra 6,5 hk og helt opptil 18 hk. Men da snakker vi om helt andre turtall og høyere kompresjon.
Jeg hadde tenkt å ta av forgasseren på min i går for en sjekk og rengjøring, men dekselet over forgasseren er bl.a. festet med en stjerneskrue jeg ikke fikk opp. Denne ender det nok med at jeg må borre ut, noe jeg ikke gadd å begynne med i går..
Og modifisert porting i motorene
.
Motorene er helt sikkert bra og brukes i en mengde applikasjoner, fra snøfres til pumper, agregat, gressklippere,etc.
Er det ikke justeringsskrue(r) på forgasseren på disse som kan endres litt for å se om den går bedre?
For noe vås ... "Hondahester" er ikke noe sterkere enn andres. De små hondamotorene er kjempefine, men en 5,5-hk yter ikke mer enn ....... .....5,5 hk ..
Normalt sett er det lite behov for å justere på disse. Hvis den går magert, så betyr det at du (inntil et visst punkt) får MER effekt, men du risikerer også for høy temperatur og at noe går i stykker. På 2-taktere bør man gjerne justere med full gass til den begynner å gå saktere. Da skal det justeres en del tilbake.
Feit blanding gjør at den går dårlig og bruker mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
.......enn om man også setter 7 hestern på full gass
Honda driver nok litt villedende markedsføring for å ha enda bedre fortjeneste....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vel dette er vås!
Nå har ingen sagt at det er "Hondahester" men det KAN jo være høyere dreiemoment ved 3600 o/min enn i en annen tilsvarende motor. Selv om det altså ikke virker sånn i min.
Hvis motoren får for mager blanding pga lav flottørstand, delvis tett(e) dyse(r) eller falsk luft, hva skjer da når motoren begynner å dra tungt og governoren åpner gasspjeldet mer? Jo den får mer luft men ikke nok bensin - det er ingen motor som blir sterkere av sånt.........
2-taktere er det vel absolutt ingen grunn til å nevne i denne sammenheng.
Nå er det nå slik at det er en sammenheng mellom dreiemoment og hk, hvor nettopp hk regnes ut på bakgrunn av dreiemoment.
Hvis det nå er slik at Honda har sitt max dreiemoment på 3600 rpm, så legger jo Honda opp slik at motoren jobber på dette turtallet normalt.
Eks hvis B&S har max dreiemoment på 4000 rpm, så legger de seg på dette turtallet normalt.
Spiller altså liten rolle hva en Honda motor yter sammenlignet med andre motorer på gitte 3600 rpm.
Men det høres jo flott ut for en selger å bruke som argument da.
Man kan jo lure på hvorfor Honda velger å bruke så liten motor i den fresern, når dem jo har en helt bråte med motorer som er større??
Vi snakker vel om å holde kostnadene nede for Honda, og så lenge kundene får den rette følelsen av å ha noe eksklusivt selv med dette, så selger dem jo.
Ingen motor yter bra hvis problemer med forgasser, så lurt å sjekke igjennom ja.
Motorene går jo på fast turtall og B&S KAN ha konstruert motorene for maks hk ved 3600 o/min, mens Honda KAN ha prioritert dreiemoment ved dette turtallet.
For meg virker det i praksis som om Honda motoren har høyere moment på et lavere turtall, idet den tåler veldig lite før turtallet synker, men overraskende mye mer før den gir opp. (Om noen forstod den forklaringen).
Topic på denne er jo motoreffekt på Honda freser, så vi er vel innafor når vi diskuterer dreiemoment og hk?
Dreiemomentskurven trenger ikke/er sikkert ikke lik på ulike motorer, men vi kan nok gå ut i fra at produsenten har lagt arbeidsområdet for motoren der den yter mest. Det virker i alle fall logisk.
-En teori kan faktisk være å la normal-arbeidsturtallet ligge litt over max dreiemoment, slik at ved belastning så synker turtallet ned til der motor gir max moment.
Alternativt la motor jobbe normalt der den har max moment (ikke max hk) og dermed hindre at turtall synker. Flere veier til Rom altså.
Men ser ikke helt hva 3600 rpm er for viktig tall i denne sammenhengen, annet enn at det er turtallet Honda har oppgitt sin GX200 motor til å ha mest hester ved? En Toro eller Stiga kan jo operere på annet turtall, og selv en Honda kan ha max dreiemoment på annet turtall enn 3600 rpm..... mest sannsynlig lavere enn 3600 rpm.
Det har seg nå en gang sånn at AFR (air fuel ratio) er viktig på en bensinmotor (ikke like viktig på diesel) for å få riktig forbrenning. Får den ikke nok bensin, vil den gå dårlig, men en blanding på mager side av optimalt vil gi mer effekt, mer varme, og fare for havari. På disse småmotorene er det nok lite å frykte.
Å se til at alt er på stell er aldri feil, men det er ikke tvil om at det er lite effekt i forhold til størrelsen på den fresen din.
Det er mye som bestemmer momentkurven, men den er neppe enormt forskjellig i en 5,5 hk Honda og en 5,5 hk "noe annet".
Jeg hadde en gang i tida en 80cm (tror jeg) fres med 10 hk. Den tygde unna snøen ganske brukbart, men den motoren bøtter innpå med bensin, og det luktet snøfreser av meg etter å ha brukt den. Til slutt sto råden ut av blokka, og det var den åpenbart ikke ment å gjøre.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Joda å diskutere effekt og moment i motoren er innafor, men å diskutere om dreiemomentet "må" være likt i to motorer med like mye hester er det ingen grunn til. For det burde alle med litt interesse for motor vite at er tull.
Teorien din høres fornuftig ut, og er vel hva Honda-mannen mente at Honda har gjort bedre enn B&S.
Edit fant denne på nett som viser at maks moment er ved 2500 o/min:
http://www.northerntool.com/images/downloads/charts/6067.pdf
3600 o/min er "viktig" fordi det er maks turtall både Honda og B&S har satt governoren til. Motorene vil gi høyere effekt ved høyere turtall, men lavere moment.
Så forøvrig etter governor på Hondaen igår, men det ble for kaldt å pusle med snøfreser i 12 minus. Nå laver det ned igjen, så freseren blir vel benyttet iløpet av helgen og vil muligens avsløre om feilsymptomene fortsetter.
He he, nei jeg er absolutt ikke hissig.
Jeg oppfattet innlegget ditt som at du mente mager blanding bare ville være en fordel og at dette var 2-taktere og da er det ikke til hjelp.
Du har helt sikkert rett i at det antagelig er minimal forskjell i moment mellom to 5,5 hk motorer. Men mulig honda mener denne har like bra moment som konkurrentenes 7hk? Og derfor kalt freseren for 760.
"Alle" påstår at denne freseren med denne motoren er effektiv, takler "enorme" mengder med snø og kaster snøen langt. Dvs det er sånn jeg har oppfattet det, og hvis det er sant så må det være noe feil med min.
Med 8-10 cm nysnø som ikke er kram må jeg kjøre "veldig" sakte for at turtallet ikke skal synke. Nå gir ikke freseren opp om jeg kjører fortere, men da blir turtallet lavt og kastelengden deretter.
Problemet er kanskje bare at mine forventninger var for høye, og at jeg gikk fra en freser med 9 hk og ned til en med 5,5 hk - som jeg trodde var 7 hk.
Årsaken til at jeg kanskje tror den får litt mager blanding er at den en sjelden gang småfusker / skyter ved fult turtall uten belastning, akkurat som ved kald motor hvis man skrur av choken for tidlig.
Jeg vet da av erfaring at motoren fort kan virke svak når governoren gir gass og motoren får enda mer luft men fortsatt for lite bensin.
Pga før nevnte stjerneskrue jeg ikke får opp har jeg ikke fått sjekket dette nærmere, foreløpig.
Mitt problem er at jeg har såpass begrenset med plass, for å ikke fylle naboenes vegger og tak med snø, så det er sjelden jeg tør å kjøre på full fart.
Hadde freseren vært utstyrt med en bedre styring av utkastet, hadde jeg kunnet holde en høyere hastighet. Føler aldri at maskinen har for dårlig kapasitet, unntatt ved våt snø.
Jeg har totalt 50-60 meter vei + gårdsplass som denne 5,5 hk store (lille) maskinen rydder med glans, og på kort tid. Større maskin tror jeg de færreste trenger.
Hehe, hva får deg til å tro at Honda og de andre freserprodusentene har satt governor til akkurat 3600 rpm???
-Det at Honda-motoren produserer 5.6hk på 3600 rpm, gir ikke belegg for å hevde at da må governor være satt til dette på både Honda og B&S fresere.
Det vet alle som kan noe om motorer. Du er sikkert motorinteressert, men peiling har du ikke.
Nå er det slik at jeg aldri har hevda at dreiemomentet er likt på alle motorer som har eks 5.5hk.
Jeg nevnte Toro og Stiga som andre produsenter, og da ser det ut som om du leser dette som alltid B&S motorer jeg sammenligner med.
Som motorinteressert så vet du jo sikkert at Toro bruker også Tecumseh og Loncin motorer.
Den GX200 motoren yter max dreiemement ved 2500 rpm, og skulle det være slik at den går normalt med 3600 rpm (som ifølge deg er korrekt), så synker jo turtallet med nesten 30% ved belastning. Dette kan jo ikke være noe bra da farten på utkaster/mater da også synker med samme 30%, som gjør at snøen ikke akkurat kastes langt. Har virkelig Honda designet systemet sitt så dårlig??
Jeg velger faktisk å tro at dem har mere kontroll enn det.
Jeg skjønner at dette er sårt tema, da forventningen nok var skyhøy til den dyre Honda-fresen.
Nei DET gir ikke belegg for å påstå noe som helst. Men hvis alle som kan noe om motor vet noe annet enn hva som står i service håndbøkene til Honda og B&S så synes jeg det er "litt merkelig"
JEG har ikke hevdet, trodd eller påstått noe som helst annet enn at jeg har peiling nok til å sjekke hva Honda og B&S selv oppgir som turtall governoren skal justeres til.
Og det ER 3600 o/min når det gjelder de to motorene som befinner seg i de to snøfreserne jeg har. Det er også det samme i min Stiga Park med 16 hk B&S og det samme i min forrige, eldgamle Canadiana snøfreser med 8 hk B&S. Men jeg påstår IKKE at det gjelder alle verdens små motorer.
Neida årsaken til at jeg hele tiden sammenligner med B&S er fordi det er hva som sitter i min andre snøfreser, og som jeg da enkelt kan sammenligne med.
Som nevnt over ER 3600 o/min korrekt, det samme er at maks moment er ved 2500 o/min. Begge deler er opplysninger Honda selv oppgir.
Er helt enig i at det virker litt merkelig, men freseren skal vel være sterk nok uten at turtallet synker så lavt vil jeg tro.
Nei sårt er det vei ikke, jeg er ikke så ihuga Honda-fan som visse andre her på forumet. Men derimot er det alltid irriterende å kjøpe noe som ikke svarer til forventningene.
Årsaken til kjøpet av Honda var jo at jeg var lei den dårlige byggekvaliteten på min Stiga. Men det blir litt tragikomisk å bytte ut en som gjør jobben men skrangler til en som ikke skrangler men heller ikke klarer å gjøre jobben
Tecumseh fusket med dette for (veldig) mange år siden da en av deres motorer ytet 8 hk på et høyere turtall enn hva governoren regulerte turtallet til. Men DET glemte de å nevne i reklamen.
Nå viser ikke Honda effektkurven videre opp fra 3600 rpm for denne GX200 motoren, men det er ikke uvanlig at effektkurven faller dramatisk bittelitt lengre opp på turtall. -Den er på ingen måte lineær videre oppover og fortsetter ikke "uendelig", så å fjerne governor og la motor løpe fritt til max gir oftest dårligere resultat. Men litt kan man jo eksprimentere med å se om det hjelper.
Om Honda og B&S sier at governor skal justeres til rpm på 3600, for stå på din påstand akkurat nå.
Saken er jo at det er en sånn flott SAE J standard som motorfabrikantene måler sine motorer imot. (Flott med en standard som alle måler imot for å avsløre slike ting som du nevner Tecumseh juksa med)
Og standarden er jo da for moment 2500 rpm og hk ved 3600 rpm for Honda og B&S som dem oppgir (og alle andre produsenter kan henvise til som vil måle og sammenligne motorerne sine med andre).
Selvsagt også egen standard for Net og Gross verdier, verdier med og uten eksos/luftfilter.
Når det gjelder kapasitet, var det nå ca 8-10 cm med snø som har ligget i 3 dager med forbigående varmt vær og noe regn. Det var litt kramt, til tross for et par-tre kuldegrader og antydning til litt isskorpe på toppen. Freseren ble kjørt på full fremdrift og det var absolutt ingen antydning til forandring i turtallet fra kjøring på bar vei til full fresing.
Jeg har en temmelig bratt bakke å frese og kun gummihjul uten kjetting. Freste oppover med 30-40 % av bredden og med full høyde på inntaket (barbering/oppretting av brøytekant), overhodet ingen problemer selv om det stedvis var noe iset. Til tross for at jeg gjerne skulle ha forandret noen småting på Hondaen, må jeg si den imponerer.
Til dere som vurderer en snøfreser og som lurer på hvilken kapasitet som behøves, jeg kan love dere at denne duger til absolutt alt. Det eneste dere får i tillegg på en som er mye kraftigere, er at den tar unna 10 cm mer pr. retning dere freser, men da får dere også en tyngre freser å bakse med. Jeg skal modifisere utkastet (fjerne gitteret) og gi tilbakemelding vedrørende fresing i våt snø, kan faktisk ikke tenke meg annet enn at det er dét som skal til.
Syns min onkels Honda 622 er ok, og vi( og nabo) vurderte kjøp av noe slik ilag........
Men med begrenset areal ( vi har ca 60 kvadratmeter og nabo ca30) så fant vi ut st det var bortkastet...... Nå bruker vi elektrisk Stiga til 1500 kr......fungerer bedre enn forventet......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Du er sikker på at det ikke er noe galt med hydrostaten på maskinen din?
Full fremdrift er jo nesten så man må jogge etter, og uten antydning til forandring i turtallet når du har hele 5,5 hk til rådighet?
Vil du innrømme at det er bittelitt overdrevet fra en Honda entusiast eller?
Og dette innlegget var absolutt ikke stygt ment!
For det første, jeg behøver absolutt ikke å jogge etter maskinen på full fremdrift, langt derifra. Det er kanskje der feilen ligger på din maskin? Har noen drevet om fremdriften slik at alle krefter går dit?
Når du nevner farten, mener jeg at Ariensen jeg hadde tidligere, faktisk var ganske mye raskere, der erindrer jeg at man måtte øke gangtempoet for å henge med. Nå var det originalt en 8 hester og farten ved kun framdrift var antagelig det mest positive å si om den maskinen. Den kastet snøen nogenlunde bra kun til én side, den siden utkasterskovlene gikk i samme retning som retningen/buen på huset. Den andre veien datt snøen omtrent rett ned på utsiden av utkastet.
Selv om 5,5 hk ikke er allverden, blåser disse hestene snøen pokkerivold uten problem. Det skal mates mye snø i inntaket før man hører særlig forandring i motorlyd.
Om det kommer mer snø skal jeg se om jeg får laget en video så kan du avgjøre om den tilsvarer din. Når jeg får ånden over meg skal jeg uansett ta opp og sjekke forgasseren.
Høres ut som BMW. Pappas forrige var oppgitt til 170 hk ved 6400 rpm. Der var også turtallsperren, men rødmerkinga begynte ved 6000.
Det gjelder neppe ALT av småmotorer, men 3600 rpm som max er veldig vanlig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det har vært + grader hele natta og striregn som gikk over til snø i går kveld, så bortsett fra at mengden ikke var forskrekkelig, noe av det vanskeligste en freser kan oppleve. Hadde det vært enda våtere hadde det antagelig ikke hatt noen hensikt å fjerne det.
Topphastighet på min Honda, kun framdrift uten skovelbruk er barnetog (barneskirenn ++) hastighet, det vil si ikke noe man må lange ut spesielt for å følge. Det er antagelig noe av grunnen til at 5,5 hk er mer enn nok på 61 cm bredde, men hva skal man med høyere hastighet?
Full hastiighet forover, motoren tilkjennegir at det er motstand, lydmessig, snøen blir kastet i pen bue, ca 3 meter på høyeste og 4-5 meter i lengderetning. Ved saktere framdrift blir det litt for lite snø matet inn og kastelengden synker en god del.
Brøytebilen hadde lagt fra seg 40-50 cm med våt snø i innkjørselen. !/3 hastighet på fremdriften, våt snø ble pent deponert langt vekk fra innkjørsel.
Utkastet er modifisert ved at gitteret er bøyd ut paralellt med utkastet, snøen pakker seg dermed ikke på samme måte som tidligere.
Rapport slutt.
Grunnen til kjøpet var alt av positive kommentarer omkring fabrikatet.
Jeg har i andre tråder invitert ingeniørene hos Honda til en gjennomgang av hva jeg synes mangler på den helt perfekte maskin, det er nemlig noen mangler. Jeg har dessverre ikke mottatt noen tilbakemelding.
I mellomtiden har jeg foretatt modifisering av det største problemet, nemlig gitteret foran utkastet. I likhet med andre maskiner, får HMS litt for stor oppmerksomhet. Jeg savner utkoblbar diffsperre og enklere betjening av utkastet, litt lavere pris, men i det store og hele kan jeg ikke tenke meg en bedre maskin.
Når det gjelder forbedringer så er det sveiven til utkasteren som er det store problemet, den er i knehøyde, jeg løste det med og flytte bakerste festet og forlenge med litt flattjern og bruke eksisterende bolthull slik:
Selvsagt kan man kjøpe en nyere modell med eletrisk utkasterstyring og batteristart, men dette er bare problemkilder over tid som må vedlikeholdes og bidrar til liten nytte.
Honda trenger ikke el-start for noen brukere, til motsetning til min 10hk Toro POWERshift er et helv.... og dra igang, og starte en 305cm Techumset er for voksne mannolk, den har heldigvis stikkontakt el-start.
GX-motoren til Honda starter på første draget og den har automatisk dekompresjonsventil ved start, slik at ALLE klarer og starte den, man trenger ca bare 1/4 av kraften for og dra igang Hondaen vs. 10hk Techumseth.
-Hydraulisk fremdrift på Honda er enda et moment som drar opp.
-Honda har knapt halve støynivået vs. B&S og Techumseth.
-Gx bruker vesentlig mindre bensin en B&S og Techumseth.
-Honda kaster normalt sett ca 12m til sides, Ariens/Toro ca 8m.
Ved kram og våt snø kaster den lengre, jeg bruker alltid litt Silikonspray i utkastertuten etc før hvær fresing.
Honda har Yanmar som nærmeste konkurent, den er ikke og forakte.
Jeg har el.start på min og det har avhjulpet et av de negative sidene ved sesongstart. Det har tatt håpløs lang tid å starte ved førstegangs bruk, trolig fordi det tar lang tid å få bensin fram, det er ingen primerfunksjon som det var på min tidligere maskin. Jeg synes det er for mye trekking i snor, selv om det er veldig lite kraft som skal til.
I år har jeg ikke lading på det lille batteriet og brukte snorstart for første gang ved sesongstart, da freseren sto litt krøkkete plassert for bruk av startkabler til annet batteri. Den startet denne gang etter ganske få trekk med snoren og starter i det daglige etter kun ett lett trekk i snoren. Vet derfor ikke om jeg gidder å gjøre noe mer med batteristarten.
Har et Honda 20i aggregat, hvor 1 gangs start for sesongen er enda mer problematisk og som pga aggregatets vekt gjør snortrekkingen til en prøvelse. Ikke alt fra Honda som er like enkelt. Den stopper også gjentagne ganger pga "oljefeil", før oljen tydeligvis får en bedre viskositet som motoren godtar. Dette til tross for at det blir brukt nok olje og av god helsyntetisk kvalitet. Dette er et vinterproblem, regner derfor at vernet som skal stoppe motoren ved oljemangel er for kresen mht viskositet.
Savner sterkt en primerfunksjon, men mulig det ikke går å få til på disse motorene.
-Ved sesongstart så kan det hende at jeg må dra 2 ganger. Det kan være at bensinen din er gammel, du bør tappe den ned hvær vår før parkering fordi bensinen mister egenskaper over tid. Dagens bensin er noe annet enn for 20år siden med bla 5-10% Etanol tilsatt etc idag, dette står forøvrig i mange bruksanvisninger til småmaskiner.
-Etter 7-8år med Honda snøfreser så kjøpte jeg et Honda EU30i strømaggregat,
det fungerer helt knall, har bare brukt det 5-6 ganger men er storfornøyd.
Starter lett, litt morsomt da jeg jobbet på en lekeplass et par dager, flere kom bort og kommenterte hvor stille det gikk.
Har også "fuskekabel" slik at det kan kobles til huset om strømmen er borte lenge
http://www.byggebolig.no/snofreser/honda-snofreser-bytte-om-pa-spaker
Egne prosjektfilmer på YouTube
Godt tips er å kun bruke miljøbensin på agregat og freser. Vanlig bensin blir ødelagt over tid, som Hmag skrev over.
Litt dyrere, men sparer mye frustrasjon, blir heller ikke avleiringer i forgasser eller stive membraner slik som vanlig bensin forårsaker.
"Tester" man finner av snøfresere er også stort sett sammenligning av fresere i totalt forskjellig prisklasser og det er uinteressant. Spørsmålet er vel hvilken freser som best innenfor mitt (eller andres) budsjett?
Med fresere er det som med mye annet, du får hva du betaler.
Honda og Yanmar koster mest, og er best totalt sett, helst med belter.
Ariens og Toro koster 1/3 mindre, men de yter også tilsvarende mindre i div "kvaliteter".
Når jeg sammenligner min Honda og Toro så var de fra samme årstall/generasjon og "topplinjen" fra begge merker, så sammenligningen er relevant.
På hjul av de rimeligere konurentene så er det faktisk Toro POWERshift som er den beste maskinen på hjul til nå, (desverre en utgått modell), de er noen tregstartede bråkebøtter, men får jobben gjort og er suverent uslåelige av hjulgående maskiner på brøytebarer.
Men jeg ser at Toro vs Honda har utfordringer etter hvært som tiden går.
Toro har reimer til både fremdrift og utkast, og bytte desse medførte at hele freseren måtte deles i to etc. Hydraulisk fremdrift på Honda har flere fordeler enn bare at den er trinnløs.
PÅ hjul av salgavarer idag er kansje Ariens den beste. (eksl. Honda/Yanmar)
Ellers så er det lite som skiller de andre rimelige slik som Stiga og annet rææl på markedet.
Min kostet 20000.- i 2007.
Så de lager dyrt ræl også!
Forøvrig har det å dele freseren i to vært en uhyre enkelt jobb på de freserne jeg har hatt og er gjort på noen få minutter. Uten at det gjør reimdrift bedre enn hydrostat. Reimene holder vanligvis i evigheter, men derimot har det skjedd at det har kommet snø og vann på friksjonshjulet som medfører at dette bare slurer - og DET er irriterende.