(trådstarter)
   #11
 1,266     Aust-Agder     0

Setter du ned gassen, mister du krafta på utkastinga. Girene kan bli for grovt og du må kjøre framover i rykk. Men det behøver jo ikke å si at denne fresen vil passe ypperlig til ditt bruk. Hydrostat blir en helt annen verden.


Det gjelder generelt alle som ikke har hydrostat mao?
Signatur

   #12
 3,234     Vestfold     0
Gjelder for alle der motor driver utkast og drivhjul. Er snøen hardpakka og høy, så er det en fordel at mating og utkast går på fult mens fresen svært sakte jobber seg innover.
Tom
   #13
 1,545     Sørlandet     0
Dette skjønner jeg ikke. Med en 2-trinns freser så jobber trinn 1 og trinn 2 uavhengig av hverandre. Man kan, når man designer freseren, øke hastigheten på impelleren i trinn2 eller overdimensjonere eller begge deler. Siden mesteparten av motoreffekten uansett går til trinn en, betyr det ikke særlig mye fra eller til om trinn 2 får litt ekstra guffe. Og så vidt jeg har skjønt påvirker bare giret hastigheten på drivhjulene, eller påvirker det også hastigheten på trinn 1?

Samtidig er det slik, i alle fall i min 2-trinns freser, at den snøen som trinn 2 ikke klarer å hive ut går tilbake til trinn 1. Således spiller det ingen stor rolle om man slakker litt av på gassen når det ikke er mange titalls centimeter snø som skal vekk fra bakken. Eneste problemet jeg kan se er litt redusert kastelengde.

Uansett er det en god ide at jeg tester litt ved varierende forhold i stedet for å bli påståelig. Får heller komme tilbake til hvordan valg av gir og gass funker i praktisk bruk. Min oppfatning er at det funker på samme måte som gir og gass på en bil: man velger en kombinasjon av gir og gass som passer til den hastighet man har lyst til å ha opp bakken. Samme tror jeg gjelder for snøfreseren. bare bytt ut bakke med mengde snø så blir det samme greia.

Men hva jeg tror er ikke veldig interessant. Det som er kjekt er hva som viser seg å funke eller ikke funke i vinter. Skal gi en tilbakemelding. For ordens skyld: Hondaen har også trinnløs justering av gasspådraget. Det er det nok en grunn til.

Signatur
pwb
   #14
 2,283     Ski     0


Setter du ned gassen, mister du krafta på utkastinga. Girene kan bli for grovt og du må kjøre framover i rykk. Men det behøver jo ikke å si at denne fresen vil passe ypperlig til ditt bruk. Hydrostat blir en helt annen verden.


Det gjelder generelt alle som ikke har hydrostat mao?



NOPE, det er jo ikke noe problem å stoppe fremdriften men sammtidig ha skovel og utkast i drift, det er to hendler som må holdes nede, en for fremdrift og en for "snøbehandling", så problemet de som har hydrostatdrift preker om er ikke tilstede på alle modeller i hvertfall.
   #15
 20     buskerud     0
Hydrostat er heller ikke alltid bra da den ikke går sakte nok med store mengde snø (som på bildet fra forige vinter) men det er jo bare å stoppe fremdriften:)
Honda: Hvor viktig er hydrostatdrift - 26122009847.jpg - Bonden2
  (trådstarter)
   #16
 1,266     Aust-Agder     1
Takk for alle svar.

Tom presenterer egentlig en overbevisende sak for at Honda er unødvendig. Takk for det, Tom. No offense, men jeg tror jeg har fått nok info til  si at jeg ikke trenger hydrostat for min lille sørpefylte flekk, og da føler jeg at jeg har spart nok penger med å gå fra 760W til 622W til at jeg kan ta den mindre Hondaen med grei samvittighet.   

Det har også litt med salgspris å gjøre om jeg vil bli kvitt Hondaen en dag. Jeg har ikke klart å få kjøpt en brukt Honda-fres, for å si det sånn. De forsvinner før de kommer i RSS-feeden min på finn Ermm
Signatur

   #18
 171     Nord Norge     0
Hydrostatdrift er viktig. dvs TRINNLØST DRIVSYSTEM SOM KAN BETJENES I FART.

Hydrostat er et fordyrende ledd + at det tar noe av kraften fra motoren til å drive denne hydrauliske girkassa.

Men det finnes noe bedre :)

Friksjonshjul med trinnløs betjening.
( obs : må ikke forveksles med partner/elektrolux/husqvarna sine trinnløse girsystem, på disse må du stoppe fremdriften selv om de kaller det for trinnløst )

men her (link) har du en fres som har samme funksjon som hydrostat, men ingen krefter forsvinner til hydraulikken :)  og det merkes på kastelengden , her kastes det lengre enn honda  + at du slipper betale for det fordyrende leddet et hydraulisk girsystem gir :

http://www.snofres.no/yanmar/971c/index.html


  (trådstarter)
   #19
 1,266     Aust-Agder     0
Hum, om jeg skulle funnet på å kjøpe en 970W brukt - er det noe spesielt jeg bør passe på? Har alle hydrostat-drift? Når begynte Honda med det? Noen som vet?
Honda: Hvor viktig er hydrostatdrift - 970w.jpg - CmdrKeen
Signatur