9,504
12
1
Husqvarna snøfreser
4
Telemark
0
Hei
Har et lite problem med en snøfreser (husqvarna - 4-5 år gammel) hvor jeg har brukt feil miljøbensin. Husker ikke om det var 4 takts istedenfor 2 takts eller om det var motsatt.
Nå får jeg selvfølgelig ikke startet den. Og spørsmålet er derfor om jeg har ødelagt motoren eller om det er bare å rense den.
Og hvis det går an å rense den er det vanskelig for en amatør på motorer eller bør det gjøres av en fagperson uansett.
Og koster en sånn reparasjon mye, er det normalt sett en stor jobb ?
Takk for evt. svar !
Har et lite problem med en snøfreser (husqvarna - 4-5 år gammel) hvor jeg har brukt feil miljøbensin. Husker ikke om det var 4 takts istedenfor 2 takts eller om det var motsatt.
Nå får jeg selvfølgelig ikke startet den. Og spørsmålet er derfor om jeg har ødelagt motoren eller om det er bare å rense den.
Og hvis det går an å rense den er det vanskelig for en amatør på motorer eller bør det gjøres av en fagperson uansett.
Og koster en sånn reparasjon mye, er det normalt sett en stor jobb ?
Takk for evt. svar !
Den ene bensintypen er: Stihl MotoMix Miljøbensin. Inneholder 2 % 2-taktsolje.
Den andre Bensintypen er: Husqvarna Aspen 4 Alkylatbensin til 4-taktsmotorer.
Antar at det er den 4-taktsbensinen som er den riktige.
Det som skjedde var at når jeg fylte på feil bensin så startet den et øyeblikk og så døde den ut. Jeg tømte tanken og fylte på den riktige bensinen uten at skjedde noe som helst. Det var ikke antydning til tenning. Motoren reagerte som om den hadde fått for mye bensin.
Men selv med lange pauser og riktig bensin så er den like død.
Kan du svare noe mer utfyllende/konkret med den ekstra infoen.
Forøvrig takk for raskt svar !
(Sikkert redneck måten å gjøre det på.)
2-takter tåler også å gå litt uten olje, men ikke lenge. i ditt tilfelle slik jeg forstår deg så gikk den bare noen sekunder.
Tror nok bare du må finne måten å starte den på. Noen er mer sære en andre på måten de startes på.
Tenker da på kombinasjon mellom choke og speed.
Skifte tennplugger kan også være lurt viss det ikke er gjort på lenge.
Hva kan det skyldes ? Er det kanskje et luftfilter eller lignende.
Motoren går fint på et lavere turtall og når jeg har latt den gå litt og prøver å gasse på litt ekstra så kveles motoren.
Åpen for alle nye svar/råd !
TAKK så langt til alle som har sendt et svar.
Det er viktig å merke seg hvordan alt er satt sammen, ikke minst hvordan gassvaieren går til forgasseren. Der er også en turtallsregulering som ikke bør røres. I den demonterte forgasseren bør man vel blåse luft gjennom dyser og kanaler for å få ut eventuelle forurensninger. Ellers rengjøre alt innvendig så godt det lar seg gjøre. Luftfilter bør sjekkes/rengjøres og hvis det er en skrue for blandingsforhold luft/bensin bør man - etter at alt er montert igjen - prøve seg fram om den trenger justering. Det står vel også noe i håndboken om dette.
Kanskje skulle du rense luftfilteret og forsøke å justere blandingsskruen først av alt, i heldig fall slipper du å gjøre mer enn det. På mange motorer skrur man den langsomt begge veier så langt at motoren går dårligere. Beste innstilling er midt mellom de to.
Lurt å tenke på når man driver med blåsespiss der hvor det er bensin.