9,324    12    1  

Husqvarna snøfreser

 4     Telemark     0
Hei


Har et lite problem med en snøfreser (husqvarna - 4-5 år gammel) hvor jeg har brukt feil miljøbensin. Husker ikke om det var 4 takts istedenfor 2 takts eller om det var motsatt.

Nå får jeg selvfølgelig ikke startet den. Og spørsmålet er derfor om jeg har ødelagt motoren eller om det er bare å rense den.
Og hvis det går an å rense den er det vanskelig for en amatør på motorer eller bør det gjøres av en fagperson uansett.
Og koster en sånn reparasjon mye, er det normalt sett en stor jobb ?

Takk for evt. svar !

   #1
 1,421     Bærum     1
Har du brukt vanlig bensin uten oljeinnblanding på en 2-takts maskin er faren stor for at motoren har skåret seg. = omfattende. I motsatt fall kan det være at tennpluggen(e) må byttes. Men hvis du er i tvil er det sikkert bedre å ta den med til en forhandler som kan se på den så slipper du å ødelegge mer... Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 4     Telemark     0
Hei

Den ene bensintypen er: Stihl MotoMix Miljøbensin. Inneholder 2 % 2-taktsolje.

Den andre Bensintypen er: Husqvarna Aspen 4 Alkylatbensin til 4-taktsmotorer.

Antar at det er den 4-taktsbensinen som er den riktige.

Det som skjedde var at når jeg fylte på feil bensin så startet den et øyeblikk og så døde den ut. Jeg tømte tanken og fylte på den riktige bensinen uten at skjedde noe som helst. Det var ikke antydning til tenning. Motoren reagerte som om den hadde fått for mye  bensin.

Men selv med lange pauser og riktig bensin så er den like død.

Kan du svare noe mer utfyllende/konkret med den ekstra infoen.

Forøvrig takk for raskt svar !
   #3
 22,342     Akershus     0
Hadde det vært min maskin og det var en firetakter hadde jeg fylt vanlig bensin på tanken og hjulpet den igang med startgass. Jeg hadde også sjekket/skiftet pluggen. Tøm forgasseren også slik at all guffen bensin er burte.

(Sikkert redneck måten å gjøre det på.)
   #4
 645     Østfold     0
Rimelig sikker på at du ikke har ødelagt noe, for en 4 takter tåler helt fint litt olje i bensinen.
2-takter tåler også å gå litt uten olje, men ikke lenge. i ditt tilfelle slik jeg forstår deg så gikk den bare noen sekunder.
Tror nok bare du må finne måten å starte den på. Noen er mer sære en andre på måten de startes på.
Tenker da på kombinasjon mellom choke og speed.
Skifte tennplugger kan også være lurt viss det ikke er gjort på lenge.
   #5
 22,342     Akershus     0
Trolig kan det ha vært "sur" bensin, eller noen har brukt kanna til å oppbevare en urinprøve.
   #6
 745     Sponvika     0
Gr. dårlig kommunikasjon ble det putta på 2-t bensin på gresklippern...nullstart.. var bare å dytten bort i grøfta og klunk klunk.. og på med ren besin og et par napp så var det liv igjen. Og så jeg som jobbet som miljøarbeider i mangel av en annen tittel. Ja ingen er perfekt

  (trådstarter)
   #8
 4     Telemark     0
Det hjalp å tømme forgasseren. Startet nesten umiddelbart. Men det har dukket opp et nytt problem. Og det er at motoren kveles på full guffe.
Hva kan det skyldes ? Er det kanskje et luftfilter eller lignende.

Motoren går fint på et lavere turtall og når jeg har latt den gå litt og prøver å gasse på litt ekstra så kveles motoren.

Åpen for alle nye svar/råd !

TAKK så langt til alle som har sendt et svar.
   #9
 1,387     Tromsø     0
Opplevde noe lignende på en gammel vanstelt B&S motor. Den gikk bare på tomgang og stanset straks jeg gav gass. Der var det rusk som tettet filtrene i forgasseren. Antagelig ble det for mager blanding med mer pådrag. Da de ble rengjort, gikk den som smurt i flere år etterpå
  (trådstarter)
   #10
 4     Telemark     0
Hvordan rengjør  jeg en forgasser. Er det bare å tørke rundt den eller må jeg å demontere den helt (evt. er det en vanskelig jobb) og rengjøre hver enkelt del ?