8,740    14    0  

Hydrostatdrift, hvordan svinge?

 5     0
Har lest så mye skryt av Honda og deres hydrostatdrift ::)
Men en ting har jeg ikke funnet ut av: hvordan funker dette når man vil svinge/ snu?
Har den en "differensial-funksjon"?
Eller kan man koblet ut ene hjulet/ beltet?
Eller må man bare bruke muskelen? ???

   #1
 122     Telemark     0
Muskelkraft, men selv med belter er det ikke så mye krefter som skal til.

Dette er jo forøvrig helt likt med alle andre fremdriftssystemer. På hjulfreser kan du frikoble ett hjul (helt ubrukelig), mens på beltefres så er begge beltene låst i forhold til hverandre hele tiden.

Men som sagt, ikke noe tungt arbeid uansett hydrostat eller ei.
Tom
   #2
 1,545     Sørlandet     0
Frikobling av et hjul er jo helt fantastisk. Man snur på en femøring uten å bruke annen muskelkraft enn lillefingeren som klemmer inn frikoblingshendelen på håndtaket.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 5     0

Muskelkraft, men selv med belter er det ikke så mye krefter som skal til.

Dette er jo forøvrig helt likt med alle andre fremdriftssystemer. På hjulfreser kan du frikoble ett hjul (helt ubrukelig), mens på beltefres så er begge beltene låst i forhold til hverandre hele tiden.

På min Canadiana fra 1985 er det en slags clutch-system der jeg kan stramme eller løsne koblingen mellom hjulene. Er en vingmutter på hjulakslingen, jeg justerte en gang, for kanskje 15 år siden ::)
Funker greit nok.
   #5
 3,234     Vestfold     0
Honda har  og en spak helt nede hvor man kan frikoble hjulene. Men det er ikke noe vanskligere å manøvrere en med hydrostat enn beltedrift.
   #6
 122     Telemark     0

Frikobling av et hjul er jo helt fantastisk. Man snur på en femøring uten å bruke annen muskelkraft enn lillefingeren som klemmer inn frikoblingshendelen på håndtaket.


Joda, men da må du bruke haugevis av krefter på å skyve driten fremover isteden.

Hjulfres er uansett HELT ubrukelig i mine øyne. Har hatt det en gang, og aldri mere. Her er det belter som gjelder.

  (trådstarter)
   #7
 5     0

Honda har  og en spak helt nede hvor man kan frikoble hjulene. Men det er ikke noe vanskligere å manøvrere en med hydrostat enn beltedrift.

Når du sier frikoble hjulene, betyr det begge eller kan man velge hvilket?
Høres uansett tungvint ut å bruke noe slikt.

  (trådstarter)
   #8
 5     0
For de av oss som har kjørt beltegravemaskin vet hvor suverent det er å snu ved å styre driften uavhengig på begge sider.
Hvorfor har ikke vanlige snøfreser slikt system? (her svarer jeg meg selv - fysj!: sikkert for dyrt)
Ser at de største Honda-maskinene har el-drift på hvert belte.
Tror det kan være et kjekt prosjekt på mørke vinterkvelder, nemlig å bygge om til slikt fremdriftssystem 8)
Bare å montere en strømgenerator, et høvelig batteri og et par el-motorer med kjededrift på hvert hjul/ belte. Må jo ordne opplagring av akslinger og slikt småtteri ;D
Og joystick-styring av fremdriften - de e bærre lækkert! Tongue
   #9
 122     Telemark     0
Joda, fint system. Har prøvd den største hondaen som har nevnte system. Og det fungerer jo fint det selvfølgelig. Men jeg må vel ærlig innrømme at til vanlig fresing er det ikke noen nødvendighet, ikke engang på de store honda freserene. Men klart, står du oppe på ett tak, og freser første sporet slik at det er trangt og begrenset plass å snu på så er det sikkert veldig greit å ha.

På de mindre freserene (slik som vår 970 med belter) så er det absolutt ingen hensikt. Maskinen er lett å manøvrere uansett. Selv en 8 åring som fikk prøve litt klarte å snu den uten problemer på tunet her.

   #10
 3,041     Akershus     0

Tror det kan være et kjekt prosjekt på mørke vinterkvelder, nemlig å bygge om til slikt fremdriftssystem 8)
Bare å montere en strømgenerator, et høvelig batteri og et par el-motorer med kjededrift på hvert hjul/ belte. Må jo ordne opplagring av akslinger og slikt småtteri ;D
Og joystick-styring av fremdriften - de e bærre lækkert! :P

*kremt*

Du får billige radiostyringer til RC-biler og sånt vettu. Å gå ut for å frese er jo skikkelig slum.  ;D