874
10
0
Liten kraft til beltene på 11hk snøfreser
6
Frogner
0
Jeg har 420cc 11hk snøfreser fra Meec (Jula) på belter. Denne har neppe fått noen priser for den mest robuste snøfreseren på markedet og er kanskje ikke noe man vil ha med seg i krigen, for å si det sånn. Men den er lettstartet og kaster snøen langt.
Jeg ser det er flere like fresere på markedet og de går under forskjellige navn. Koster ca. 16k.
Det største problemet jeg har med den er at den har veldig lite kraft til beltene. Det skal ikke mye bakke til, eller lite hinder i bakken til at den ikke gidder å dra beltene rundt. Greit nok å frese i slakk nedoverbakke, men håpløst motsatt retning. Jo lengre tid den går, desto større blir problemet. Har byttet gummien på friksjonshjulet, smurt opp det som er av kjeder og akslinger under freseren. Har vasket det aluminiumshjulet som friksjonshjulet snurrer på. Wire og strammet optimalt, med kun bittelite mellomrom når håndtaket er oppe. Reimen fra motorakslingen til det store aluminiumshjulet ser ut til å være bra. Ingen skader og den ser ikke ut til å glippe.
Likevel lite kraft til beltene. Tenker hva er vitsen med å lage så stor og tung freser når den ikke klarer å dytte på? Jeg er neppe den første som måtte ha de tankene og hvis samme design brukes av flere flere produsenter så tenker jeg det må være noe feil hos meg?
Noen som har en ide? Kan gummien glippe taket mellom skivene i friksjonshjulet når den blir varm?
Jeg ser det er flere like fresere på markedet og de går under forskjellige navn. Koster ca. 16k.
Det største problemet jeg har med den er at den har veldig lite kraft til beltene. Det skal ikke mye bakke til, eller lite hinder i bakken til at den ikke gidder å dra beltene rundt. Greit nok å frese i slakk nedoverbakke, men håpløst motsatt retning. Jo lengre tid den går, desto større blir problemet. Har byttet gummien på friksjonshjulet, smurt opp det som er av kjeder og akslinger under freseren. Har vasket det aluminiumshjulet som friksjonshjulet snurrer på. Wire og strammet optimalt, med kun bittelite mellomrom når håndtaket er oppe. Reimen fra motorakslingen til det store aluminiumshjulet ser ut til å være bra. Ingen skader og den ser ikke ut til å glippe.
Likevel lite kraft til beltene. Tenker hva er vitsen med å lage så stor og tung freser når den ikke klarer å dytte på? Jeg er neppe den første som måtte ha de tankene og hvis samme design brukes av flere flere produsenter så tenker jeg det må være noe feil hos meg?
Noen som har en ide? Kan gummien glippe taket mellom skivene i friksjonshjulet når den blir varm?
Signatur
Det er rem (det er tenner på undersiden men det er ikke en tannrem, tennene er for at remmen skal kunne bøye seg) som sørger for at at ting blir med rundt. Strammingen av denne remmen aktiveres av håndtaket med wire.
Men mulig at en kan gjøre begge deler på friksjonshjulet men da mener jeg at konstruksjonen blir håpløs slik at den vi oppføre seg slik som beskrevet (men slurer den på rem som får en også denne virkningen).
-Om tregt så slites jo overføringer raskt...
edit.
leste feil her. trudde du la ut bilde av din fres
:)
Ja, når man drar i håndtaket så drar man i wire til høyre. Du ser den er hengslet bakerst i bildet og skruene nede til venstre begrenser hvor mye den kan vandre. Her på bildet er gummien i friksjonshjulet ødelagt, mens min er helt ny. Min freser er veldig ren, mens denne her er ganske møkkete.
Siden hele greia rører på seg så kan det ikke være noen fast aksling som driver friksjonsplaten rundt? Tror det må være den tannreima som går rundt der? Uansett når man titter fra toppen så virka det ikke som om den glapp eller slura.
Synes egentlig de går litt tregt. Man må snurre relativt mye i det friksjonshjulet for at det skje noe, så det er vanskelig å få følelse om det snurrer lett. På det letteste kan jeg nok bruke en finger, men så får den litt motstand og da må jeg bruke hele hånden (uten å bruke for mye makt).
Hvor hardt skal betene strammes? Sliter litt med at de detter av når jeg kjører i skrå terreng og freseren glir sidelengs, eller prøver å svinge på skrå terreng, så jeg prøver meg litt frem med å stramme hardere og hardere.
Belter på fremdrift på fres er problematisk på bakker. Det ble solgt pigger til å pigge beltene på en jeg var borti. Belte fres er egentlig for å kunne velge å ikke frese helt ned i dybden, dvs at en skal kunne velge å frese bort halvparten av snøen i tykkelse. Så skal en "vinteråpne" en vei eller måke et tak eller terrasse er beltefres kjekt. (Hvis snøen er tykkere enn hva fresen kan ta i en omgang på vei og tak og terrasse for å ikke skade underlaget)
Har en bakke og hard vei skal en ha hjul fres med kjetting hvis det ikke er diff brems.