#21
 6     Tromsø     0
Takker for støtte  Smile. Får håpe jeg har lært nå, skal sjekke hvor ting er produsert uanset hva jeg kjøper av utstyr og verktøy i framtiden. Men mht. denne freseren så har nok ikke forhandleren sett det siste til den.

   #22
 3,234     Vestfold     0
Vi kalte vel ting for kinadritt når det var fra kina. Men i dag så er selv kvalitetsmerker produsert der. Det behøver ikke være noe dårligere. Så lenge fabrikkene eies av Bosch osv så blir spesifikasjonene fulgt og ikke så mye juks. Derimot er det de som lever av å kopiere osv. Der er det nok at det likner, og om det er holdbart eller ei er det samme så lenge den er mest mulig lik.
   #23
 22,342     Akershus     0

Så lenge fabrikkene eies av Bosch osv så blir spesifikasjonene fulgt og ikke så mye juks.
Jeg synes kvaliteten har blitt dårligere på selv "merkeprodukter". Deriblant borene fra Bosch.
Derimot er det de som lever av å kopiere osv. Der er det nok at det likner, og om det er holdbart eller ei er det samme så lenge den er mest mulig lik.
Kopiering er så mangt. Kopier som utgir seg for å være noe annet enn de er, feks forfalskede merkevarer. Her er det overraskende hvis det er noe kvalitet.

Produkter som er "inspirert" av andre produkter kan være gode hvis produsenten har den rette ideologien, feks Sony Triniton og Toyota.
   #24
 22,342     Akershus     0

Jeg husker Samsung var et "dårlig merke" en gang, mens nå er de i toppskiktet. Produsenten lager det kjøperne vil ha, billige varer.
Samsung solgte ganske enkle greier i Norge til å begynne med. Billige (og gammeldagse) komponenter og løsninger, men det fungerte greit og holdbarheten var akseptabel. Billige brunevarer fra Asia tok knekken på Europeiske forbrukerelektronikkprodusenter. Det var helt klart at pris var meget viktig for kjøperene. De som overlevde gjorde som Samsung og co. At Samsung er i toppskiktet er kanskje bare et kvalitetsstempel. (Samsung er en seriøs bedrift som tenker langsiktig og driver med produktutvikling.)

Det kan hende billigprodusentene hadde rett. Forbrukerene syntes det var greit at feks tv'n hadde et liv på fem år, etter det var den uansett foreldet. Jeg har en Philips tv fra 1975 i garasjen. Den fungerer fint fortsatt, men har ikke de mulighetene som er nødvendig idag.
   #25
 21,481     Enebolig     0
Jeg kunne godt levd med en billigvare som ryker etter 5 år dersom prisen tilsier det. Fordi jeg vet man stort sett får det man betaler for.

Det kjipe er at jeg føler billige produkter er super brannfarlig konta et produkt fra kvalitetprodusenter. Jeg kjøper feks heller en billig ovn av kjent merke på Elkjøp enn en no name ovn på Europris til samme sum. Stemmer nok ikke alltid, men det føles tryggere. Og enda tryggere hvis man slenger på noen ekstra hundrelapper.
Siste redigering: Monday, November 16, 2009 3:37:13 PM av sOPp
   #26
 343     0
Hva hvis alle kjøpte varer av god kvalitet, og hadde disse i 15-20 år. Da hadde man kunnet begrense søppelberget noe voldsomt!!! Legg i noen tusenlapper ekstra, ha produktene til det ikke svarer seg å reparere dem lenger, og kjøp så heller nye. De aller fleste har råd, men synes tydeligvis det er greit at ting kun varer garantitiden...
   #27
 265     1

Dere som har kjøpt billige snøfresere, atv'er eller scootere og ikke får deler fra norsk forhandler.. Disse maskinene er ofte bygget opp av standard komponenter som kommer fra kinesiske fabrikker som leverer under mange forskjellige merkenavn. Det finnes derfor endel utenlandske nettbutikker som selger slike deler.

   #28
 6     Tromsø     0
Har fått tre uavhengige advokater til å vurdere grunnlaget for stevning, og de fraråder dette pga. beløpets størrelse ifht. prosessrisiko (man kan, selv om man har en god sak, risikere å tape, og dermed måte dekke motpartens utgifter). De anbefalte å enten bare ta freseren i bruk igjen og så starte forbrukerådsak på nytt neste gang den sviktet, har jo 5 års reklamasjonsrett, evt. selge den rimelig. Men alle var forundret over forbrukertvistutvalgets vurdering.
  (trådstarter)
   #29
 28     Norge     0
Hehe, etter å ha lest alt dette er jeg jaggu glad jeg gikk for en Toro Smile
   #30
 1     Verdens navle     2
Jeg kjøpte en Loncin 6,5hk for 4 år siden for 5000,-. Jeg har ikke hatt problemer med den før i dag. En liten sveiseklatt på utkasteren og renset forgasseren de var den tipp topp igjen. Jeg har ikke tatt en eneste service på den. Oljen er den samme som da den var ny. Den står med bensin på hele året og den starter på første, med andre ord, den har blitt behandlet som dritt. Jeg skjønner ikke at folk gider å betale 20000,- +++ for en freser og itillegg betaler 2000,- +++ i året for service.
Hvis man skjønner å løsne 4 skruer og blåse noen dyser rene, da kan man spare mange tusind kroner i året.
Hvis motoren ryker eller noe annet som koster alt for mye penger, da gir jeg den bort på finn.no og kan fortsatt kjøpe 3 billige fresere, før jeg kommer opp på prisen andre har gitt i inngangssum.
Husk alle fresere og gressklippere rister og trenger å bli spent etter en gang i blandt og det kan man gjøre selv.
Min konklusjon: Kjøp en "billig Kina" fres...

Tyske biler forbinder man også med kvalitet, men er det det?
For eksempel BMW. Det skal sies at kjøregleden er stor, men virkeligheten er at det er kjempe dyrt å ha, kjøre og det er før vi begynner med rep. Når du har kjørt rundt 200.000km da må du kvitte deg med den så fort som f..., fordi da begynner det å koste og det er selv om den har fulgt service(snakker av erfaring fra en 525TDSA fra 97`).