22,925    33    1  

Ny snøfreser før vinteren

 27     0

Hei forumet.

Skal kjøpe en ny snøfreser før vinteren setter inn.
Må være av god kvalitet og prisen spiller ingen trille (innenfor fornuftige rammer).

Er nå lei av å kaste snøfreser nummer 10 på dynga etter 1-2 antall år.
Må ha noe som holder minst 5-10 år.

Her jeg bor komemr det ofte mye tung snø og det virker som om dritten jeg har kjøpt (Blizzak / Blizzard) hos Engrosservice  ikke tåler normal bruk i tung snø. Stålplater, rotorer og transmisjon vrir seg under belastning. Skrangler gjør det også.

Noen innspill?
Skal frese ca 500m2 asfaltdekke.



   #1
 992     Østlandet     0
Jeg har kinafres til 8k og er fornøyd med det.

Det som er sikkert er at du vil bli fornøyd med en større Honda på belter. Du har et stort areal å dekke og tydeligvis andre erfaringer med billigfreser enn meg.

Jeg vil regne med du må ut med 25-30k for en stor Honda.
pwb
   #2
 2,292     Ski     0
Hvis det er asfalt så vil den minste Hondaen med belter klare den jobben bra. Men selvfølgelig vil det gå raskere med en større. Hvis pris ikke spiller noen rolle så ville jeg gått opp ett hakk og fått hydrostat drift, MEN ser nå på Honda sin side at de har kuttet ut alle modeller som ikke har hydrostatdrift og da blir jo valget enda lettere. Da er det bare å velge en med belter og den bredden du vil ha. Har selv den modellen uten hydrostat og angrer litt på det, hadde gårdsplass med singel første året (nå er det subbus) og siden den ikke kan bestemme fresehøyden med annen hjelp enn små glidere så har den flyttet mange kilo med singel kan man si. Har aldri brukket noen bolter selv om planker og aviser har fått den til å stoppe. Den er alltid like lettstartet (har ikke el-start og ser faktisk ingen grunn til å ha det på en Honda motor) og lett å bruke.
   #3
 5,432     Akershus     0
Skulle ikke tro underlagt hadde noe å si for størrelsen, hjul eller belter derimot, kan nok diskuteres ut fra hvor den skal gå. Hvor langt du må kaste og mengde snø bør være avgjørende.

Kjenner meg ikke igjen når pwb forteller at det aldri har røket noen bolt uansett planker og annen drit. Jeg må bytte bolt på min Honda bare den har sett en stein eller annet. Normalt er det ikke særlig problem, men i begynnelsen av sesongen før grusen har satt seg kan det ryke noen bolter, med kun asfalt er det ikkeeksisterende. Honda har antagelig markedets svakeste bolter.

Jeg har den minste som ble solgt med hydrostatdrift 7 et eller annet og den er voldsom i snøryddinga. Jeg må nesten slite for ikke å fylle taket på nabohuset med snø, virkelig aktivt jobbe med utkastertuten som dessverre kunne vært bedre styring på.

Jeg er veldig fornøyd med elstarten, uten den ville jeg ha slitt, for Hondmotoren har ikke primerfunksjon som skyver fram drivstoff og første start i sesongen kan være et ork. Det gjelder både snøfreseren og mitt 20 i aggregat. Videre er den lettstartet som ingen andre.

Mer pålitelig og velegnet snøfreser får du ikke, men jeg skulle likt å hospitere på Hondafabrikken en periode for å få påvirket de til å optimalisere noen få detaljer.

En ting til, det er ikke frikobling av diffsperre på vanlig måte på denne, du kan koble ut hele koblingen mellom hjul og drivverk, men ikke velge stiv aksel eller ikke. Gjelder min med vanlige hjul, belteutgaven vet jeg ingenting om. Det gjør den litt vanskelig å manøvrere på trange steder og synes litt håpløst at ikke Honda har denne funksjonen.

   #4
 1,266     Aust-Agder     0
Jeg la 17-ish lapper i en av de mindre Hondaene for to år siden, og angrer litt på det. Skulle heller brukt 12-15k på en Toro med mer krefter tror jeg. Men nå har Honda gjort valget litt enklere med å kutte ut min modell.
Signatur
   #5
 725     Lier     0
Kjøpte husqvarna til 17 eller.18 i fjor. Hakket over den billigste. Er kjempefornøyd. Går som et uvær og varme i hendler.
Signatur
   #6
 198     0

Skulle ikke tro underlagt hadde noe å si for størrelsen, hjul eller belter derimot, kan nok diskuteres ut fra hvor den skal gå. Hvor langt du må kaste og mengde snø bør være avgjørende.

Kjenner meg ikke igjen når pwb forteller at det aldri har røket noen bolt uansett planker og annen drit. Jeg må bytte bolt på min Honda bare den har sett en stein eller annet. Normalt er det ikke særlig problem, men i begynnelsen av sesongen før grusen har satt seg kan det ryke noen bolter, med kun asfalt er det ikkeeksisterende. Honda har antagelig markedets svakeste bolter.

Jeg har den minste som ble solgt med hydrostatdrift 7 et eller annet og den er voldsom i snøryddinga. Jeg må nesten slite for ikke å fylle taket på nabohuset med snø, virkelig aktivt jobbe med utkastertuten som dessverre kunne vært bedre styring på.

Jeg er veldig fornøyd med elstarten, uten den ville jeg ha slitt, for Hondmotoren har ikke primerfunksjon som skyver fram drivstoff og første start i sesongen kan være et ork. Det gjelder både snøfreseren og mitt 20 i aggregat. Videre er den lettstartet som ingen andre.

Mer pålitelig og velegnet snøfreser får du ikke, men jeg skulle likt å hospitere på Hondafabrikken en periode for å få påvirket de til å optimalisere noen få detaljer.

En ting til, det er ikke frikobling av diffsperre på vanlig måte på denne, du kan koble ut hele koblingen mellom hjul og drivverk, men ikke velge stiv aksel eller ikke. Gjelder min med vanlige hjul, belteutgaven vet jeg ingenting om. Det gjør den litt vanskelig å manøvrere på trange steder og synes litt håpløst at ikke Honda har denne funksjonen.


jeg har hatt flere snøfresere og blandt annet den minste beltefresen til Honda. Knakk sikkert 4-5 brytepinner gjennom vinteren. småstein, isklumper, etc etc. Heldigvis ikke noen unger eller smådyr som havnet inn i treskeverket. Ufattelig god kapasitet selv om den er oppgitt til å ha få hestekrefter, kastet laangt. Meen er svak når det er tung våt snø, der faller den gjennom. Skikkelig våt snø er vanskelig.

Så har jeg erfaring med en slik diger billigfres. tosifret antall hestekrefter, beltedrift og alt hva en ønske seg. Går gjennom alt, knekker brytepinner uten den minste anstrengelse. Men og et stort men, driften er låst mellom de to beltene slik at svinging er helvete, det gikk ubekymret på Honda.
Der må jeg bygge om og sette inn en diff som tillater litt svinging uten at det ene beltet kobles helt bort (det går an på den) for da er den en vinglete håpløs fjott.
Og så er det noen skruer og metallbiter hist op pist som ikke er rustfrie, det er total tabbe da.

Skal du ha en fantastisk maskin som alle kan klare å manøvrere med så kjøp en middels stor Honda beltedrift, om du skal ha en rimelig maskin og er villig til å bygge om og bruke noen timer på å få den slik du vil så kjøp en billigmaskin. Billigmaskiner er kun egnet for de som har verktøy og utstyr for like mye penger som de fleste gir for en bil nummer to. Smile
   #7
 5,432     Akershus     0
Jeg har frest en liten periode med skikkelig våt snø. Det pakket seg helt hinsides i beskyttelsen foran utkastet. Den kommer til å forsvinne ved første anledning, kommer aldri til å putte hånda nedi der uansett og fronten står der allikevel helt ubeskyttet og kan sluke en middels 2 klassing om man er uforsiktig.

Tror det vil hjelpe mye på problemet med våt snø. 

   #8
 198     0
Samme sted som det pakket seg opp for meg på honda, den klarte ikke få nok fart på den våte tunge sneen til å få den ut av utkastet. Med en kraftigere motor med større fart kastes snøen ut selv om den er nesten flytende.

De store Hondaene takler dette helt knall, men de koster jo 40-50 tusen. Om en skal ha beltedrift.

Egentlig burde en kjøpe en gammel lastebil med snøfres i fronten Smile
   #9
 1,460     Nordpolen     0
Tester dette flere ganger med den største hondaen i vinter hver gang jeg brukte maskinen så pakket det seg med våt tung snø, løsningen ble å være brutal, større fart framover, hørte ikke ut som den hadde det bra Smile
   #10
 170     Lier     0
Honda. Punktum.
Signatur