35,429    18    10  

Park & Garden KCST1329E(D) Snøfreser: langtidstest

 100     Norge     2
Flytter herved min langtidstest til egen tråd med egen overskift.

3 FEBRUAR 2011:
Min ca 20 år gamle Husqvara tok kvelden (modell 10/33, 10hk Tecumseh, 84 cm freserbredde).
Nytt monster måtte anskaffes:
Ønske: stor og tung for stabilitet, og heftig motor, og god bredde på kjeften siden jeg har ca 60m privat vei pluss gårdsplass, pluss en eldre nabokones gårdsplass og hennes private vei.

Fant fort ut at brukt faktisk var dyrt, og at nye merkevarefresere var uoverkommelig høyt priset når bedden passerte 60cm. Fant et kompromiss i Park&Garden 12HK med 73,5 cm i bredden til rett under 11.000 laken.
Produsert i Kina, ja takk, hva er det i de siste årene som IKKE er produsert i Kina, og prisen er under det halve av det "Gucci" fresere koster (som nok også er produsert i Kina).

Beskrivelse
Park & Garden snøfreser KCST1329E(D) 12HK/375ccm, 230V el. start
Arbeidsbredde 73,5cm, 5 gir forover og 2 revers. Arbeidslys og varmehåndtak.
Motor er Loncin
Vekt 135kg.
Garanti er vanlig kjøpslov, 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.
Denne kommer i en stor eske, den er nesten ferdig montert, men det gjenstår litt montering.
Handtak må brettes opp og skrues fast, vaiere må strammes, utkast må monteres, glideskinner under freser må monteres, olje må fylles på motor. Jobben med montering tar ca 20 minutter og er ikke krevende.


Fikk den hjem i kasse og monterte utblåsning og håndtak, montering på 20 minutter – bare vissvass, glem det!
Jeg tok meg heller god tid, moterte håndtak og utblåser, smurte opp alle bevegelige deler, deretter begynte jeg finjustering av wire og gir, tok av dekselet til reimene (som var i stål og ikke billig plast som på Husqvarnan) fant fort ut at her var justering absolutt nødvendig.
Konklusjon: hadde jeg bare satt på håndtak og kjørt så ville jeg fått raskt havnet i uføre (reimer ville slurret og blitt utslitt, pluss rotoren hadde mistet kraft, probelmer med framdrift). Ergo: skikkelig justering er og blir viktig, uansett hvilken merkelapp som er klistret i fronten!

Motoren fikk olje og bensin, og starter lett (ett trykk på el bryteren og den er igang), den går stødig og taktfast, er veldig fornøyd med denne. Har latt den gå på litt rask tomgang i 3 x 15 minutter over tre dager for innkjøring. Bare å starte, forlate freser`n, komme tilbake etter et kvarter og den går like taktfast som da den ble forlatt. Foreløpig karaktersetting: 10 poeng.

So far: Sammenstilling, justering, oljefyll og oppstart (innkjøring), 9 poeng (av 10) – 1 poeng i trekk for litt pinglete utbåsningsrør, det virker lovende dette her, vil det holde? To be continued når snøen kommer...











9 Februar 2011:
I går kveld var første jobb med ny maskin:

Lydnivå:
Loncin – Tecumseh:  1 -0
Loncin var behagelig stillegående,  høyfrekvente lyder godt fjernet av den massive lyddemperen, kun en god bass. Kun ørepropper var nødvendig, hørselvern kunne droppes. Loncin potta har fri flow, et solid rør ut av potta, ikke som Tecumseh`s  restriktiv  “pepperbøsse”.

Vibrasjon
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin meget godt balasert og  vibrasjonfri på alle turtall, fikk turbin følelse. Støyen økte ikke i takt med turtall, kun turtallet endre seg.

Kraft:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Kjørte på lavt turtall siden motoren er ny, men det hadde ingen betydning snøen ble kastet avgårde uten at mnotren hadde noe kraft problem selv på 6`tte gir. Virker overmotorisert med 12HK og kun 73,5 bredde, iallefall på 20cm våt nysnø.

Gange/stabilitet i turtall:
Loncin – Tecumseh: 1-0
Loncin hold turtallet støtt som et fjell uansett instilt turtall, ikke jo-jo turtall  som Tecumseh`en.

Betjening:
Park&Garden – Husqvarna: 1-1
Lette å betjene begge to til å være tunget maskineri, begge hadde kjørelys, hendlene er lettere å trykke inn på P&G, på Husqvarna ble man sterk i klypa. Husqvarnas 84cm bredde tar igjen på 84 cm bredde mot P&G`s 74cm.
En artig sak for P&G (som sikkert gjelder alle moderne snøfresere), slipper man venstre hendel (rotoren), så freser man fortsatt og kan justere på utkasteren under drift, slipper man høyre hendel så stopper både fremdrift og rotor.

Framdrift:
P&G – Husqvarna: 0-1
De brede knastedekken på P&G ga god fremdrift, men ikke så brutalt som Husqvara med pigg kjetting. Kommer til å investere i piggkjetting til P&G for virkelig få utnyttet motorkraften.


Utblåsningsrør:
P&G`s utstillingsmodeller hadde veldig treg og nykkete rotering, ble skeptisk til hvordan dette ville fungere i praksis. Men smurter dette med fett under montering, både glideflater og tannhjul. Ved fresing viste det eg at dette gjorde susen, null problem alt roterte/ gled lett og fint.

Kastelengde:
P&G – Husqvarna: 1-0
Hu hei hvor snøen forvant, var ikke opptatt av  høyden, men den høye kastehastigheten viste seg å være nyttig, ved lav kastevinkel så kunne man styre spruten i lav høyde-  langt. Det vil si at i praksis er kastehastigheten viktigere enn høyden (disse henger jo riktignok sammen).

Den prakstiske delen av testen er med andre ord igang, nå gjenstår noen år med bruk før jeg kan konkludere, bryter P&G sammen eller tåler den å brukes?
I`ll be back

  (trådstarter)
   #1
 100     Norge     1
16 Februar 2011:
P&G reklamerer med 12HK men det står faktisk 13HP på Loncin motoren.

Jeg handlet hos den eneste på Østlandet jeg klarte å spore opp med hjuldreven P&G fysisk på lager:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20794737

Min lokale Mekk var tomme, men er du heldig så har din nærmeste Mekk forretning en på lager, de har fullt delelager til P&G, og rimelig pris også:
http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Snoefresere/Park-&-Garden-snoefreser-KCST1329E%28D%29-12HK%C2%B4375ccm,.html


Beltedrift ville jeg ikke ha for belter inkluderer flere deler som kan gå istykker/trenger vedlikehold, hjul er bombesikkert, men smaken er som baken Smile
  (trådstarter)
   #2
 100     Norge     1
20 Februar 2011:

Jepp da er den brukt 4 ganger à en time, pluss at en nabo fikk låne den siden hans Toro hadde fått drivakselbrudd.

Fortsatt mektig imponert over kastehastigheten, må være forsiktig hvor jeg spyler snø siden spruten går over store avstander.

Hadde "worst case" test igår måtte måke ned til vedstabelen, gjennom hagen, i den kraftige jobben virket det som om den drivhjulet til skiva slapp, slik at framdriften slurret i all motstanden, hmmm...
-12 kuldegrader.

Siden dette er en test så åpnet jeg opp for å rense skiva i tilfelle oljerester fra produksjonen var kommet imellom.
Renset skiva og gearhjul, det hjalp.
Smørte opp kjeder med fett, og på akselen for gearhjulet for friksjonsfri gearing.
Uansett, lett å fjerne deksler og sette de på plass igjen, det er et pluss.

Får håpe det ikke blir flere problemer med framdrift i dyp snø, og -12 kuldegrader, er det slik at gummien i gearhjulet blir for stiv/sprø når temperaturen en kommer under -10 grader? Time will sjow..






  (trådstarter)
   #3
 100     Norge     1
20 Oktober 2012:
Spørsmål, "er fresen fortsatt i live?"

Jepp, fungerte ypperlig hele sesongen, så motorsterk/overmotorisert at jeg ble fristet til å endre utveksling:
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=0462922395dca5f9743411c40e9883d9&topic=26494.0

Planlegger å bytte friksjonshjul til forbedret utgave før snøen kommer, opplevde at det originale slapp ved 12 kuldergrader, om det var oljesøl (på grunn av slumsing fra min side) på skiva eller om gummien ble for hard under -10 grader vil vise seg ved inspeksjon før ny sesong.

Uansett, oppsummering så langt: en kraftmaskin som gjør vei i vellinga, kunne godt hatt bredere inntak med den heftige motorkraften. Ingen antydning til blokkering ved våt snø. Mulig jeg må ned på standard utveksling for å unngå brudd på bolter på hjulaksel.

Stay tuned.
  (trådstarter)
   #4
 100     Norge     0

Hei.
Har du fått testet freseren i "vinter"?
Har kun brukt denne èn gang i «vinter», like positivt overasket over motoren: velbalansert og  vibrasjonfri på alle turtall. Kraftfullt og taktfast.

Det var ca. 10 cm våt nysnø uten skikkelig frost under, så mye grus kastet i grøfta.
Kjørt på lavt turtall (nærmest tomgang), siden høyere turtall var direkte overkill.

Ingen problem, ingen sluring.

PS. Ringte i våres til en som selger diverse fresere, nevte dette med sluring ved -12 grader og om forbedret utgave ville løse dette? Han mente at jeg kunne ta av hjulet og legge kontaktlim mellom skivene og skru det sammen slik at gummiringen ble vulket fast, «det gjør vi på alle amerikaske fresere vi selger» sa han.
Tok av hjulet for morroskyld i høst, kunne ikke se antydnger til slurreslitasje, så jeg satte det på plass igjen for ytterligere test.
Foreløpig konklusjon: ingen slurring før det blir 12 kuldergrader, og det er jo ikke ofte det er så kaldt etter snøvær, får håpe det blir lignende forhold utover «vinteren»..
Stay tuned.

[/quote]
  (trådstarter)
   #5
 100     Norge     1

21 Januar 2012:


Tjohei, endelig forhold som krever max turtall ;D
Gode testforhold, fuktig nysnø, tunge forhold, max turtall: bestått.
Du verden for en motorkraft, helt rått!!
  (trådstarter)
   #6
 100     Norge     0

Hei, kjøpte min første snøfreser en P&G 12HK m/belter, fra Mekk: http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Snoefresere/Park-&-Garden-Snoefreser-12HK-belter-el.start.html

I går fikk jeg testa den for første gang, våt og klam snø i ca 0 til -1 grader.

Negative ting:
* Flere ganger tettet utkastrøret med våt snø
* Kastelengden syntes jeg var svakt, innstillinger??
* Tung å manuvrere, dvs 90 / 180 grader svinger

Positive ting:
* Beltedriften klatret opp bakkene som bare det
* Enkel brukerpanel, veldig bra med bla varme i håndtak og lys.
* Forholdsvis stillegående, men måtte kjøre på full guffe for effekt

Som nybegynner (og at maskina var ferdig montert i butikken) gjør at jeg er ikke er sååå kjent med den enda. Men jeg ville tro at våt snø skal kunne klare å kastes mer enn 1-2 meter??

Tips og triks på hva jeg evnt bør stramme og justere for bedre kastelengde mottas med takk :)



Yes, endelig en som har anskaffet Park & Garden freser, da er vi to, begynte å føle meg alene her inne  :)
Det med kastelengden er vanskelig å si noe om uten å ha sett det, men med våt /kram snø blir det begrenset uansett type freser. Ser du på bildet jeg tok (takket være èn hånds kontroll) så var det ca 20 cm nysnø og ca. 0 grader, fullt turtall, og det skuffer unna.
Ett tips for å unngå tett utkaster-rør, spesiellt viktig ved kram snø:
Når du stopper for å snu, eller stopper fremdiften av andre grunner, IKKE slipp venstre håndtak (utkaster) før snøen i skovlene er tømt og blåst ut av utkasteren. Hvis du bråstopper skovlene/utkaster uten at den har tømt ut snøen, så blir det lett propp av pakket kram snø.

Legger ved et bilde fra lørdagskvelden:

   #7
 3     Sørlandet     0
Planlegger å bytte friksjonshjul til forbedret utgave før snøen kommer, opplevde at det originale slapp ved 12 kuldergrader, om det var oljesøl (på grunn av slumsing fra min side) på skiva eller om gummien ble for hard under -10 grader vil vise seg ved inspeksjon før ny sesong.


Har du detaljer om den "forbedret" utgave av friksjonshjulet??
Jeg kjøpte denne maskinen i desember, men har ikke hatt snø før nå.
Jeg er mektig imponert over maskinen.. den er sterk på nesten alle måter.. men når det er litt motstand så vil ikke hjulene drive den frem. de går ikke rundt en gang. :(
Tok kontakt med butikken der jeg kjøpte den i dag for å høre med de.
Jeg har jobbet en del år med snøfresere så jeg vet hvordan de fungerer. Denne burde fungere helt utmerket hvis de bruker et friksjonshjul som er vulkanisert i stede for den som de har hatt.
Det burde gå an å få installert en slik en som passer til Ariens eller Toro... trenger kun en overgang.
Men, fresen er helt ny og de kan få ordnet dette uten min hjelp.

  (trådstarter)
   #8
 100     Norge     0
Hvis du ser i denne linken så selger de "Friksjonshjul gummi forbedret type: kr.390,-"
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26964971


Og ettersom jeg kan forstå må det være den til høyre i bildet,  silikongummi som sørger for god kontakt?

Uansett, jeg tok ut friksjonshjulet for inspeksjon før snøen kom i år, kunne ikke se noe unormalt, annet enn støpekanten i senter av hjulet, slipte støpekanten bort med sandpapir, renset skiva og satte alt på plass igjen. Har ikke merket tendenser til sluring hittil. Mulig at gummien i originalskiva er for hard, så hvis jeg fremover oppdager sluring ved kaldere vær så blir det nok "forbedret utgave".
Ønsker meg mange kuldegrader slik at friksjonstesten kan konkluderes Smile
   #9
 3     Sørlandet     1
Jeg fikk et telefon fra importøren i går.. han mente det kun dreide seg om justering og evt oljerester på friksjonshjul/plate.
Jeg justert wiren litt og rengjort friksjonshjulet og vips... alt fungert perfekt.

jeg tror dette blir en fantastisk maskin.

forresten..
ref tidligere post om å endre utveksling
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=0462922395dca5f9743411c40e9883d9&topic=26494.0
Det ser ut som produsenten har forandret dette på de nye modeller. nesten hele friksjonsplaten var i bruk på min og jeg ar ikke forandret en ting. Smile
   #10
 3,387     0
Dersom reversen skal kunne vandre helt ut må det være store endringer på konstruksjonen. Hvor har de plassert drivkjedene mellom tannhjulene som fungerer som gearkasse?

Å endre hastigheten på fremdriften er jo bare å kappe vekk en del av distansehylsa på akslingen som drivhjulet er festet på så det er greit.

Men drivskiva er ikke helt flat på min modell, den har en forhøyning ytterst, for å kunne øke hastigheten maksimalt må denne skiva også være helt flat, er det gjort?