jeg trålte fler forum før jeg kjøpte freser og må få si at jeg er en HONDA mann med 2 plenklippere og kantklipper i HONDA, men valget falt på en TORO av flere årsaker. 1.) Etthåndsgrepet på justering av strålerøret, det er bare helt genialt 2.) Kastelengde (ca samme som HONDA) 3.) Resirkuleringen av snø som ikke blir kastet ut når det blir for mye, noe som gjør at det ikke tetter seg, jeg har ikke klart å få den til å gå tett enda.
Nå har jeg frest alle snøtypene vi har her på vestlandet og det uten noe problem i det heletatt. Kram snø slaps gammel frossen kram snø frest snø brøtet snø som er full av salt fra E39, isklumper, tørr snø som falt på -9 grader. Den spiser rett og slett alt og kaster det he.... i vold bort, små pinner plir bare malt knust og kastet ut de også og det uten at en eneste brytepinne har røket enda.
Det raste nesten 40m3 med blandings snø fra taket, det var mye ja, men han spiste og kastet bort det også.
Når det gjelder motoren fra Briggs & Stratton motoren så var jeg litt skeptisk til den etter å være vant med HONDA, men ikke nå lengre, dette er en motor spesialutviklet for vinter, den startet på første drag i -15.
Dette er bare en kjempe maskin. TORO er ikke kjent i norge, men ca 90 % av alle fotballbaner i proff sammenheng er klippet med en TORO.
Etter å ha lest halve internettet i søken etter info om hvilken snøfres som duger, deriblant denne tråden, endte jeg til slutt opp med med en Honda HS 970 ETS. Har ikke fått prøvd den ennå i mangel på snø.
Lurer på hva som er typisk vedlikehold av disse maskinene bortsett fra å sjekke at motorolje og hydrostatolje er som det skal? Er det noen spesielle ting jeg bør sjekke jevnlig og ta vare på for at fresen skal vare i år etter år?
I instruksjonsboka står det at etter start skal man i nøytral holde inn fremdriftshendelen i 20 sekunder for å varme opp hydrostatdriften før man begynner å kjøre/frese. Er dette noe alle her (som har hydrostatdrift) gjør eller er det i overkant forsiktig?
Sommerlagring, noe spesielt å tenke på?
Videre lurer jeg på om det er mange som bruker å koble ut hydrostaten når de skal flytte på fresen uten å bruke motorkraft? F. eks hvis du skal skubbe den noen meter inne i garasjen, kobler dere ut hydrostaten på den pendelen helt nede på baksiden der hvor man står eller er det kanskje for noe annet?
Er det noen steder på nettet man kan kjøpe en ekstra brytebolt? Hvis noen kan si hva den "heter" så kan jeg sikkert finne den selv (original selvfølgelig).
Velkommen til forum og 970-klubben. Jeg har ikke varmet opp hydrostatoljen men har noen meter å kjøre før fresingen tar til. Før sommerlagring tar jeg å kjører tom forgasser men om det er nødvendig vet jeg ikke, bare en vane fra gammelt av tenker jeg........ Bruker en del den utkoblingen ved kort flytting, lettere å dra enn å skyve. Kjøper 4 og 4 bryterpinner hos lokal Honda-pusher innimellom.
Jeg pleier alltid å kjøre hydrostaten i "fri" i noen sekunder før jeg forsiktig drar i spaken for å få fremdrift (starter forsiktig). Jeg pleier forøvrig normalt alltid å holde nede fremdriftshendelen ifra jeg starter fresing til jeg er ferdig. All stopping / rygging / endring av hastighet skjer med spaken for hydrostaten. Det er litt vanesak, men jeg syntes det fungerer mye bedre enn å slippe opp hver gang jeg skal stoppe og rygge. Jeg er forøvrig litt forsiktig med hydrostaten, og drar aldri ifra full forover til full bakover kjapt. Av samme grunn så pleier også fresespaken (altså for innkobling av freseaggregatet) å være nede helt ifra start av fresing til jeg er ferdig. Dersom jeg må slippe opp underveis (flytte på ting som står i veien f.eks.) så har jeg gjort det for vane å dra gassen til tomgang før jeg kobler inn igjen freseraggregatet. Det er fordi jeg faktisk har opplevd at bryteboltene ryker ved å bråinnkoble freseraggregatet på full gass, og med litt snø inne i utkaster skovlene. Sikkert ikke helt nødvendig, men jeg behandler freseren pent :)
Av annet vedlikehold skifter jeg bare olje hver 2. sessong. Ifølge den lokale forhandleren (som jeg har full tillit til), så er det helt unødvendig å skifte olje hvert år. Oljen du tapper av er tilnærmet like fin som den du fyller på. Derfor tok jeg første oljeskiftet etter første sessong, og deretter tar jeg hver 2. Samme gjør jeg med min honda plenklipper av samme grunn.
jaha, da er tiden inne for å kjøre diskusjon på snøfræsere. Jeg er i anskaffelse av en Hååånnnda 970W snøfræser med hjul, lys og snorstart. Har hørt bare bra om Håånnda fremfor eksvis Stiga, Toro etc.
Ekspertene sier det finnes 2 typer snøfræsere, Honda og alle de andre.
Noen med brukererfaringer her inne? Noen som eier en 970W?
Og ja bor på et svært så snørikt sted så behovet er helt klart tilstede.
tilbakemelding på denne er at du muligens vil oppleve at du føler at du går å løfter opp fresen(håndtakene) for å få et bra resultat, dvs at den tar bunn litt for dårlig, (at den vil opp i fronten.) Dette skyldes at det e en hjulfres . God kvalitet som du helt sikkert blir fornøyd med, dersom ikke så er annenhåndsverdien like bra som nyprisen, så e det bare å bytte til Yanmar eller en Honda med belter
Jeg pleier alltid å kjøre hydrostaten i "fri" i noen sekunder før jeg forsiktig drar i spaken for å få fremdrift (starter forsiktig). Jeg pleier forøvrig normalt alltid å holde nede fremdriftshendelen ifra jeg starter fresing til jeg er ferdig. All stopping / rygging / endring av hastighet skjer med spaken for hydrostaten. Det er litt vanesak, men jeg syntes det fungerer mye bedre enn å slippe opp hver gang jeg skal stoppe og rygge. Jeg er forøvrig litt forsiktig med hydrostaten, og drar aldri ifra full forover til full bakover kjapt. Av samme grunn så pleier også fresespaken (altså for innkobling av freseaggregatet) å være nede helt ifra start av fresing til jeg er ferdig. Dersom jeg må slippe opp underveis (flytte på ting som står i veien f.eks.) så har jeg gjort det for vane å dra gassen til tomgang før jeg kobler inn igjen freseraggregatet. Det er fordi jeg faktisk har opplevd at bryteboltene ryker ved å bråinnkoble freseraggregatet på full gass, og med litt snø inne i utkaster skovlene. Sikkert ikke helt nødvendig, men jeg behandler freseren pent :)
Av annet vedlikehold skifter jeg bare olje hver 2. sessong. Ifølge den lokale forhandleren (som jeg har full tillit til), så er det helt unødvendig å skifte olje hvert år. Oljen du tapper av er tilnærmet like fin som den du fyller på. Derfor tok jeg første oljeskiftet etter første sessong, og deretter tar jeg hver 2. Samme gjør jeg med min honda plenklipper av samme grunn.
Takker for svar til både Talle og Bidda. Dette høres jo veldig greit ut.
Videre var det en som sa at han brukte å stille glideskoene helt ned i begynnelsen av sesongen til han hadde fått en "såle" i innkjørselen og der etter stilte de ned til fabrikkinstilling (ca på midten ser det ut som). Er dette noe andre her gjør? Til info har jeg en flat innkjørsel med belegginsstein, mao. jevnt og fint. Skulle tro at dette var noe som var nødvendig for de som hadde singel/grus eller liknende, men ikke her hos meg. Enig?
Har aldri gjort det. Nå har riktignok vår 970 også høydejustering siden den har belter, og de første turene pleide jeg å ikke slippe den helt ned. Nå er forøvrig "problemet" løst siden jeg kjøpte brøyteskjær til ATVen :)
Men for folk med asfalt, eller andre harde, slette flater i tunet så er det ihvertfall ingen vits.
Da var en ny HSS970ETS bestilt, så da ble det en til i den klubben . Levering om 14dager. Så gjenstår det å se om all skryt stemmer og at den viser seg å være verdt innkjøpsummen ???
Egne prosjektfilmer på YouTube
1.) Etthåndsgrepet på justering av strålerøret, det er bare helt genialt
2.) Kastelengde (ca samme som HONDA)
3.) Resirkuleringen av snø som ikke blir kastet ut når det blir for mye, noe som gjør at det ikke tetter seg, jeg har ikke klart å få den til å gå tett enda.
Nå har jeg frest alle snøtypene vi har her på vestlandet og det uten noe problem i det heletatt.
Kram snø slaps gammel frossen kram snø frest snø brøtet snø som er full av salt fra E39, isklumper, tørr snø som falt på -9 grader.
Den spiser rett og slett alt og kaster det he.... i vold bort, små pinner plir bare malt knust og kastet ut de også og det uten at en eneste brytepinne har røket enda.
Det raste nesten 40m3 med blandings snø fra taket, det var mye ja, men han spiste og kastet bort det også.
Når det gjelder motoren fra Briggs & Stratton motoren så var jeg litt skeptisk til den etter å være vant med HONDA, men ikke nå lengre, dette er en motor spesialutviklet for vinter, den startet på første drag i -15.
Dette er bare en kjempe maskin.
TORO er ikke kjent i norge, men ca 90 % av alle fotballbaner i proff sammenheng er klippet med en TORO.
Lurer på hva som er typisk vedlikehold av disse maskinene bortsett fra å sjekke at motorolje og hydrostatolje er som det skal? Er det noen spesielle ting jeg bør sjekke jevnlig og ta vare på for at fresen skal vare i år etter år?
I instruksjonsboka står det at etter start skal man i nøytral holde inn fremdriftshendelen i 20 sekunder for å varme opp hydrostatdriften før man begynner å kjøre/frese. Er dette noe alle her (som har hydrostatdrift) gjør eller er det i overkant forsiktig?
Sommerlagring, noe spesielt å tenke på?
Videre lurer jeg på om det er mange som bruker å koble ut hydrostaten når de skal flytte på fresen uten å bruke motorkraft? F. eks hvis du skal skubbe den noen meter inne i garasjen, kobler dere ut hydrostaten på den pendelen helt nede på baksiden der hvor man står eller er det kanskje for noe annet?
Er det noen steder på nettet man kan kjøpe en ekstra brytebolt? Hvis noen kan si hva den "heter" så kan jeg sikkert finne den selv (original selvfølgelig).
Takker for hjelp.
Jeg har ikke varmet opp hydrostatoljen men har noen meter å kjøre før fresingen tar til.
Før sommerlagring tar jeg å kjører tom forgasser men om det er nødvendig vet jeg ikke, bare en vane fra gammelt av tenker jeg........
Bruker en del den utkoblingen ved kort flytting, lettere å dra enn å skyve.
Kjøper 4 og 4 bryterpinner hos lokal Honda-pusher innimellom.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Av annet vedlikehold skifter jeg bare olje hver 2. sessong. Ifølge den lokale forhandleren (som jeg har full tillit til), så er det helt unødvendig å skifte olje hvert år. Oljen du tapper av er tilnærmet like fin som den du fyller på. Derfor tok jeg første oljeskiftet etter første sessong, og deretter tar jeg hver 2. Samme gjør jeg med min honda plenklipper av samme grunn.
tilbakemelding på denne er at du muligens vil oppleve at du føler at du går å løfter opp fresen(håndtakene) for å få et bra resultat, dvs at den tar bunn litt for dårlig, (at den vil opp i fronten.) Dette skyldes at det e en hjulfres .
God kvalitet som du helt sikkert blir fornøyd med, dersom ikke så er annenhåndsverdien like bra som nyprisen, så e det bare å bytte til Yanmar eller en Honda med belter
Takker for svar til både Talle og Bidda. Dette høres jo veldig greit ut.
Videre var det en som sa at han brukte å stille glideskoene helt ned i begynnelsen av sesongen til han hadde fått en "såle" i innkjørselen og der etter stilte de ned til fabrikkinstilling (ca på midten ser det ut som). Er dette noe andre her gjør? Til info har jeg en flat innkjørsel med belegginsstein, mao. jevnt og fint. Skulle tro at dette var noe som var nødvendig for de som hadde singel/grus eller liknende, men ikke her hos meg. Enig?
Men for folk med asfalt, eller andre harde, slette flater i tunet så er det ihvertfall ingen vits.