17,252    19    0  

Snøfreser: Hvilken Honda modell

 345     Kvinnherad     0
Hei

Skal kjøpe meg enn fres i sommer, som skal være klar for neste sesong.

Det skal være honda.

Så kommer spørsmålene ? Hva trenger jeg egentlig ?

Har ca 30 meter med vei, og 10 meter med vei framfor garasje.

Trenger jeg belter? Eller hjul ? Hva er best her?

Hvor stor motor trenger jeg?

Bor på vestlandet nær stord, kvinnherad kommune, så er ikke enormt med snømasser heller. Har vert litt i vinter.

Hva anbefaler folk?

Gjør meg ingen ting om jeg må kjøre noen ganger, for å ta hele bredda av veien.

   #1
 5,112     Troms     0
Honda 1070 er jo ei flott maskin, men en 970 med belter høres mer ut som ditt valg da. 30 meter med vei er jo et stykke så kanskje en Honda traktor også an være tingen her Wink
Signatur
   #2
 5,432     Akershus     0
970,1070? Ja,ja, skal man skyte spurv med kanoner så. Jeg vet ikke hva 1070 er, men 970, 8 hk, 71 cm arb. bredde eller 1180, 10 hk, 81 cm arb. bredde trenger du i allefall ikke på Stord slik du beskriver behovet. I allefall ikke en Honda i disse størrelsene.

Jeg bor på en meget snørik plass på Østlandet, har 50 meter bratt oppkjørsel, har en Honda 760, 5,5 hk, 61 cm arb.bredde med hjul, og mitt største problem er å la være å fylle naboens hustak og veranda med snø.

Vi snakker ikke om snøfresere, vi snakker om Honda snøfresere. Da må alle gamle normer om størrelser revurderes. Jeg har hatt Ariens 8 hk snøfreser (har en stående ennå, pensjonert) og det kan ikke sammenlignes med Hondas 5,5 hester. Vel å merke hvis du kjøper en med hydrostatdrift. (Gir full effekt på utkaster selv om maskinen går langsomt fremover)760 er så vidt jeg vet den minste med hydrostat, og jeg lover, den holder.Dyre, ja, verdt prisen, ja

Du trenger ingen større enn denne, hjul er helt greit, har ikke prøvd belter, elektrisk start er kjempefint. Tut og kjør.

970? Grin :D

Tom
   #3
 1,545     Sørlandet     0
Honda 760 er vel ikke på 5,5 HK, men 5,5 kW? Det er jo en viss forskjell.

Kan du forklare det med hydrostat for meg?
Signatur
   #4
 1,421     Bærum     0

Honda 760 er vel ikke på 5,5 HK, men 5,5 kW? Det er jo en viss forskjell.

Kan du forklare det med hydrostat for meg?

Den har 4,2kW og 5,6HK.

Sakset fra Honda brosjyren som finnes her:
"Hydrostatdrift er et meget brukervennlig fremdriftsystem som gjør det mulig å
tilpasse helt riktig fremdrift av snøfreseren i forhold til mengde av snø som
skal ryddes. Rent teknisk består en hydrostat av et lukket oljesystem som
arbeider under høyt trykk, og helt trinnløst regulerer hjul/beltehastigheten på snøfreseren Genialt! Samtidig er hele systemet vedlikeholdsfritt."

Signatur
   #5
 5,432     Akershus     0
Som du sikkert fikk svar på i innlegget foran så har Honda 760 ca 5,5 hk. (5,6). Og den trenger faktisk ikke mere for å gjøre en fantastisk jobb.

Hydrostaten som du kanskje fikk en forklaring på i samme svaret virker helt framifrå. Mens en "vanlig" snøfreser mister turtallet på utkasteren hvis du demper gassen og framdriften, gjør hydrostatdriften at utkasteren på Hondaen mater på i samme stil uansett hastighet på freseren. Det vil si du kan kjøre laaaangsomt fremover og kaste snøen metervis avgårde (fint hvis det er store snømengder)

Utkastlengden på en Honda med hydrostat  må bare oppleves for å forstå hvilken forskjell det er. Jeg har hørt at andre leverandører trikser inn utkastmengden fra en Honda i brosjyrene for å illustrere hvordan egne fresere jobber uten å vite om dette er sant, men det skulle ikke forundre meg.

Hondaen bråker veldig lite i forhold til mange andre fresere, og er veldig økonomisk i bruk. Eneste som er litt uvant i forhold til f.eks. Ariens er at den har stiv aksel mens Ariens har diferensial med mulighet for"lock". Litt uvant, men ikke noe stort problem. Den har derimot frikobler som relativt enkelt gjør at du kan skyve freseren når motoren ikke går. F.eks. ved parkering i garasje e.l.
En ting jeg savner er en priming funksjon, som gjør den litt enklere å starte etter lang tids lagring. Både denne og et EU 20 i strømaggregat jeg har må kinnes en del før starter første gang i sesongen, muligens fordi bensinen drar seg vekk i tilførselen. Det er litt uvant Honda, da et annet aggregat jeg har starter på første drag i snoren. Har hørt noen starter opp freseren en gang i måneden gjennom hele sesongen for å unngå dette, mulig det er en innstilling med shoke også, men det er ikke bare å ta den under armen ned til en forhandler. Vil uansett anbefale elektrisk start, da er det ikke veldig brysomt. De fleste jeg hører om skryter forøvrig av hvor lettstartet en Honda er og det stemmer i de fleste tilfeller.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg har en gammel skabilk med 32" frresebredde. Da tar jeg nedkjørselen fint på 3 tur/retur kjøringer. Du har altså 40m vei. Da blir reisen på 280m. Maskinen når jo knapt å bli varm. Stiv aksel er helt greit. Min har det.

Jeg prøvekjørte en snøfreser kameraten min har fått etter å ha bistått litt med overhaling (hjalp til å banne). Den har differensial men det tok ikke mange meter før vi låste den. Da ble den ikke så ustyrlig når den fant en isklump. Ulempen er at den ble litt tyngre å vende, men ikke noe problem for store gutter.
Signatur

   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Skulle gjøre jobben den. Om du ikke har hindringer som gjør at du må frese samme snøen flere ganger da. Når snøen har vært gjennom kverna en gang blir den ofte tyngre neste gang den skal flyttes på.

Signatur
   #10
 5,432     Akershus     0
Da får du en snøfreser med Hondakvalitet, men antagelig uten det som virkelig skiller Hondaen fra mange av de andre, nemlig hydrostatdriften.

Holder sikkert allikevel i bøtter og spann på snøfattige steder, slik som Einar_S beskriver.