9,946    14    9  

Snøfreser stopper når den er varm

 3     4
Hei dere
Jeg har en Kärcher snøfreser med Briggs&Stratton motor. Den starter på første draget hver gang, går som en klokke, men stopper ofte etter 5-10 minutter. 

Når den stopper høres det ut som om tenningen bare blir skrudd av. Ingen harking eller hosting. Bare dør. Da er den helt umulig å starte igjen. Ingen tegn til liv. Hvis jeg da venter til den er helt kald igjen starter den uten problemer.

Jeg har prøvd de vanlige triksene som å bytte olje, sjekke bensintilførsel, fuktfjerner i bensinen, osv

Det som er enda merkeligere er dersom det er plussgrader (over 2C) så stopper den ikke. Virker som om det bare skjer når det er under null. 

Noen forslag?

HSt
   #1
 36,579     Lillestrøm kommune     0
På bil hadde vi problem at den stoppet for hver 17mil (veldig praktisk).  Feilen var trolig noe som fløt i bensintanken og som sugde seg fast i inntakssilen. Det hjalp ikke å fylle oftere, men vi blåse luft inn i tanken via bensinledningen og kom igang igjen. Vi endte opp med å suge ut bensinen, filtrere den og tømme den tilbake.  Vi fant aldri objektet, men etter en slik runde med å suge ut og filtrere (gjorde det mange ganger) så kom aldri feilen tilbake.  (Det hadde vært en lekkasje i påfyllingstussen som hadde løst opp noe rustbeskyttelse/voks dette kan ha vært kilden). I snøfreser verdenen er tanken mindre  kan noe tilsvarende skje mye tidligere ?  Pass på å bruke bensinkompatibel sugeenhet. (Tror vi startet en hevert med en pumpebelg til en gammel båtmotor).

Hvorfor dette da skal skje kun når det er under 2C..., vel det er ikke sikkert at fremmedlegme er riktig teori.
   #3
 156     0
Jeg tenkte også ising i forgasseren.

http://www.tractorbynet.com/forums/snow-removal/329531-carb-icing.html

Verifiser at det ikke mangler noe deksel som skal forvarme forgasseren.

Kan også være at en av dysene i forgasseren er nesten tettet igjen, nok til at ising starter, men ikke nok til å få motoren til å ikke starte. Pelle forgasser i biter og blåse med trykkluft i alt av hull er da en mulig fix.

   #4
 6,009     Finnmark     0
Tapp ut bensin og sjekk evt sil inni tanken, bytt også bensinfilter......

Det er ikke "nødstopp " pga lavt oljenivå da???.........at giveren løser ut med varm motor.....
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Sjekk om det er gnist etter at den har stoppet, så vet du hvilken vei du skal feilsøke videre.
   #6
 6,009     Finnmark     2
Sjekk om det er gnist etter at den har stoppet, så vet du hvilken vei du skal feilsøke videre.

.......du har selvsagt rett i denne metoden;)

Det er nok ikke bensinproblem, siden den ikke hoster/ harker før stopp...

Har vært borti trøbbel med giver til oljen på noen aggregater.....
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 3     0
Her var det mange gode forslag. Jeg fikk også råd om at det kunne være bensin tilførsel eller forgasser. Jeg tok fra hverandre alt i sommer. Og de 2 første gangene i vinter fungerte den fint. Men nå er altså problemet tilbake. Skal prøve igjen og denne gangen skal jeg tømme systemet helt.

Så ser jeg på den engelske siden at de anbefaler folie rundt luftinntak. Forvarming av luften høres riktig ut.

   #8
 80     2
På min briggs and statton motor hadde jeg problem med plugghetta. Startet fint hver gang for så å stoppe etter litt fresing(særlig lett puddersnø). Det viste seg at når motoren ble driftsvarm smeltet snøen og det gjorde til overledning i plugghetta. Løsnet plugghetta og sprøytet den med wd40 og teipet den så med eletrikertape. Har funket gull siden det.
  (trådstarter)
   #9
 3     0
På min briggs and statton motor hadde jeg problem med plugghetta. Startet fint hver gang for så å stoppe etter litt fresing(særlig lett puddersnø). Det viste seg at når motoren ble driftsvarm smeltet snøen og det gjorde til overledning i plugghetta. Løsnet plugghetta og sprøytet den med wd40 og teipet den så med eletrikertape. Har funket gull siden det.

Dette må jeg prøve, enkelt! Høres akkurat ut som mitt problem. Skjer oftest når det blåser snø rundt freseren.
   #10
 5,111     Sørnorge     1
Jeg tror nok Tovas og Finnmark har rett i at det ikke er bensintilførsel som er problemet her. Da ville den ikke stoppet så brått. Det må være elektronisk - enten i form av tenningsfeil eller at en sensor gir en verdi som tilsier at tenninga må slås av øyeblikkelig.