2 792    7    2  

Valg av batteri til snøfreser

 129     0
Noen som har tips til valg av startbatteri til snøfreser?
Ser av diverse tester at Biltema kommer ganske dårlig ut på bilbatterier ved lave temperaturer, men vet ikke om dette også gjelder de mnidre batteriene?

Gode og dårlige erfaringer mottas med takk!

   #1
 7 690     Bærum     0
Jeg har brukt Biltema-batteri i bilene. Fungerer helt greit. Nå bor ikke jeg på det kaldeste stedet. Det er vel som ellers i livet. Du får det du betaler for.
nik
   #2
 633     1
Sjelden man freser i 15-20 minus uansett, så om Biltema er mye billigere enn andre tror jeg det ville blitt Biltema hos meg. Det man bør passe på, er å gi batteriet litt lading når fresen blir stående lenge uten bruk. Har intrykk av at små batterier mister strøm fort.
  (trådstarter)
   #3
 129     0
De er ikke så veldig mye billigere hos Biltema enn andre steder, og jeg har et par dårlige erfaringer med de aller minste 12V-batteriene derfra.

Lading er nok viktig ja.

I bilen står det forøvrig et Biltema-batteri som er på tredje (problemfrie) året nå.
   #4
 3 706     akershus     0
Skulle bare mangle om ikke et batteri burde være problemfritt etter tre år Smile Batteriene lider antagelig mer av hvilken bilmodell de sitter i enn av merke som står på selve batteriet.

Det har i en årrekke blitt levert biler til Norge, hvor ladespenningen har vært for lav, bevisst eller ubevisst. Særlig var dette et problem med Tyske biler tidligere? I min Toyota HiAce hadde jeg 2 batterier (diesel) som aldri kranglet en eneste gang i løpet av de 10 årene jeg hadde den, uansett temperatur.

Jeg angrer på at jeg ikke valgte snøfreser med 220 volt starter, da det som regel er når freseren er kald og står nært et slik uttak, den er vond å starte. Bruker nå, som erstatning for dette, et separat startbatteri (med startkabler) som tåler mye mer enn de små batteriene freseren er utstyrt med. Skulle jeg mot formodning trenge å starte freseren på nytt, langt unna batteriet, er det kun et lett rykk i snoren som skal til.

  (trådstarter)
   #5
 129     0
Skulle bare mangle om ikke et batteri burde være problemfritt etter tre år Smile

Bruker nå, som erstatning for dette, et separat startbatteri (med startkabler) som tåler mye mer enn de små batteriene freseren er utstyrt med. Skulle jeg mot formodning trenge å starte freseren på nytt, langt unna batteriet, er det kun et lett rykk i snoren som skal til.



Joda, det skulle bare mangle om ikke et bilbatteri skulle holde i tre år.

Det med et større batteri stående i garasjen (som jeg allerede har) er jo faktisk kjempesmart! Der sparte du meg for de pengene:)
   #6
 5 979     Finnmark     0
Bruker LiPo batterier til støttelabber og mover på campingvogna, og har alltid med en i bilen til starthjelp mm

http://www.dx.com/p/g03-multifunction-car-automobile-emergency-14000mah-start-power-12v-286062
Signatur
   #7
 3 231     Vestfold     1
Som oftest får man det man betaler for, men når det gjelder batterier er rett og slett manglende vedlikehold (les ladning) det største problemet. Et utladet batteri fryser fortere enn et oppladet batteri også.

Siden et batteri på en freser sjelden er kritisk, da man kan sveive den i gang er det sjelden noe poeng å kaste bort for mye penger på det.

Det er en grunn til at 220V startere blir mer og mer. Da slipper han hele tiden å passe på å at batteriet blir ladet nok.

Ofte ofrer noen ikke fresern en tanke før snøen laver ned. Da har den stått som den ble forlatt forrige vintern. Det vil da som oftest si et utladet batteri, gammel olje, gammel bensin osv.