1,386
10
25
Mitt soleventyr til skrekk og advarsel.
615
Øvre Eiker
4
Jeg har lenge tenkt på å montere solceller, men så har det blitt litt fram og tilbake med at taket er gammelt - men tørt og fint - men dårlig isolasjon. En periode tenkte jeg på et mindre veggmontert anlegg, men det kokte bort i kålen. Til slutt fant jeg ut at taket måtte byttes fordi dårlig vindsperre gjorde det umulig å holde temperaturen oppe i andre etasje om det var vind om vinteren.
Først hadde jeg lyst på takstein med innebygde solceller, eller solcellepanel som takdekke, men det var litt vanskelig å finne noen til å legge det så jeg endte med trapesplater som det mest solcelle-vennlige taket. Jeg fikk lagt nytt tak med 27cm isolasjon i mars i fjor. På forhånd hadde jeg fått oppgradert el-inntak og sikringsskap fra 32A enfas til 50A trefas. Det ble faktisk billigere enn ventet med bare 27.000. Hadde jeg visst det var så billig hadde jeg gjort det før.
Men så var det solcellene da. Jeg prøvde alt av solkart osv. som jeg fant på nett og fikk svar fra 2. Solcellespesialisten, og Lyse som front for Solcellespesialisten. Lyse var litt billigere, og også billigst av de solkalkulatorene jeg prøvde på nett. Det at Lyse var billigere enn direkte fra Solcellespesialisten trodde jeg kom av at de sponset installasjonen for å få kunder. Det viste seg å være feil.
Tilbudet var i utgangspunktet 111.000 for et 6.57kWP anlegg. Jeg bestilte 3. mars 2022.
31. august fikk jeg første epost om installasjonsdato som var satt til 11. oktober. Etter flere utsettelser fikk jeg til slutt montert solcellene 28. november, og koblet til sikringsskapet 9. desember. Akkurat i tide for en lang periode med mye snø og lite sol. Anlegget som ble montert var på 5,84kWP.
Like etter at ting var ferdig montert fikk jeg en faktura fra Solcellespesialisten på 91.000. Den var på mitt navn, og Lyse hadde ikke gjort annet enn å videreformidle bestillingen så jeg tenkte at de hadde latt Solcellespesialisten ta faktureringen også, og fordi anlegget hadde blitt mindre enn opprinnelig tilbud stusset jeg ikke på beløpet heller, så jeg betalte den.
Etter hvert stusset jeg på at jeg fortsatt ikke hadde fått Lyse som strømleverandør, så jeg kontaktet dem om det. Da fikk jeg en faktura fra Lyse på 105.000. Jeg kontaktet dem og sa at jeg allerede hadde betalt direkte til Solcellespesialisten. Jeg fikk svar tilbake at jeg hadde fått den fakturaen fra Solcellespesialisten ved en feiltagelse. De ville at jeg skulle betale fakturaen fra Lyse, og så skulle jeg få tilbake det jeg hadde betalt til Solcellespesialisten. Å gå med på det var en tabbe. Jeg skulle heller bedt om å betale bare mellomlegget til Lyse, for å få pengene tilbake fra Solcellespesialisten tok en måned med flere purringer.
Så kom februar med mer sol. Når produksjonen kom over omtrent 3,7kW koblet inverteren ut med feilmelding "AC V Out of range". Jeg sjekka spenning i strømmåleren og den oppga 231 - 237V. Likeledes når jeg sjekka på inverteren oppga også den samme spenningsområde uansett om det var like under punktet hvor den feilet, eller like etter at den hadde koblet ut. Jeg googlet problemet og fant ut at den typen invertere, Growatt, ofte hadde slike feil og at merket generelt var regnet som veldig dårlig blant sol-entusiaster. Solcellespesialisten sa de skulle sende noen for å justere noen innstillinger i inverteren for å se om det kunne hjelpe.
Men så fredag 24. februar sluttet inverteren helt å virke. Mandagen etter innrømmet Solcellespesialisten at det så ut som om den ikke virket og sa de skulle sende noen til å sjekke nærmere og eventuelt bytte inverteren. Og så har jeg ikke hørt mer fra dem.
Først hadde jeg lyst på takstein med innebygde solceller, eller solcellepanel som takdekke, men det var litt vanskelig å finne noen til å legge det så jeg endte med trapesplater som det mest solcelle-vennlige taket. Jeg fikk lagt nytt tak med 27cm isolasjon i mars i fjor. På forhånd hadde jeg fått oppgradert el-inntak og sikringsskap fra 32A enfas til 50A trefas. Det ble faktisk billigere enn ventet med bare 27.000. Hadde jeg visst det var så billig hadde jeg gjort det før.
Men så var det solcellene da. Jeg prøvde alt av solkart osv. som jeg fant på nett og fikk svar fra 2. Solcellespesialisten, og Lyse som front for Solcellespesialisten. Lyse var litt billigere, og også billigst av de solkalkulatorene jeg prøvde på nett. Det at Lyse var billigere enn direkte fra Solcellespesialisten trodde jeg kom av at de sponset installasjonen for å få kunder. Det viste seg å være feil.
Tilbudet var i utgangspunktet 111.000 for et 6.57kWP anlegg. Jeg bestilte 3. mars 2022.
31. august fikk jeg første epost om installasjonsdato som var satt til 11. oktober. Etter flere utsettelser fikk jeg til slutt montert solcellene 28. november, og koblet til sikringsskapet 9. desember. Akkurat i tide for en lang periode med mye snø og lite sol. Anlegget som ble montert var på 5,84kWP.
Like etter at ting var ferdig montert fikk jeg en faktura fra Solcellespesialisten på 91.000. Den var på mitt navn, og Lyse hadde ikke gjort annet enn å videreformidle bestillingen så jeg tenkte at de hadde latt Solcellespesialisten ta faktureringen også, og fordi anlegget hadde blitt mindre enn opprinnelig tilbud stusset jeg ikke på beløpet heller, så jeg betalte den.
Etter hvert stusset jeg på at jeg fortsatt ikke hadde fått Lyse som strømleverandør, så jeg kontaktet dem om det. Da fikk jeg en faktura fra Lyse på 105.000. Jeg kontaktet dem og sa at jeg allerede hadde betalt direkte til Solcellespesialisten. Jeg fikk svar tilbake at jeg hadde fått den fakturaen fra Solcellespesialisten ved en feiltagelse. De ville at jeg skulle betale fakturaen fra Lyse, og så skulle jeg få tilbake det jeg hadde betalt til Solcellespesialisten. Å gå med på det var en tabbe. Jeg skulle heller bedt om å betale bare mellomlegget til Lyse, for å få pengene tilbake fra Solcellespesialisten tok en måned med flere purringer.
Så kom februar med mer sol. Når produksjonen kom over omtrent 3,7kW koblet inverteren ut med feilmelding "AC V Out of range". Jeg sjekka spenning i strømmåleren og den oppga 231 - 237V. Likeledes når jeg sjekka på inverteren oppga også den samme spenningsområde uansett om det var like under punktet hvor den feilet, eller like etter at den hadde koblet ut. Jeg googlet problemet og fant ut at den typen invertere, Growatt, ofte hadde slike feil og at merket generelt var regnet som veldig dårlig blant sol-entusiaster. Solcellespesialisten sa de skulle sende noen for å justere noen innstillinger i inverteren for å se om det kunne hjelpe.
Men så fredag 24. februar sluttet inverteren helt å virke. Mandagen etter innrømmet Solcellespesialisten at det så ut som om den ikke virket og sa de skulle sende noen til å sjekke nærmere og eventuelt bytte inverteren. Og så har jeg ikke hørt mer fra dem.
Angående GroWatt så hadde jeg inntrykk av at det var er bra inverter-merke. Hvem fant du som påsto noe annet? Otovo anbefaler i vært fall GroWatt og påstår det er kvalitet:
https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/vekselretter-slik-fungerer-det/
Otovo selger jo Growatt invertere, så selvsagt vil de si at det er kvalitet. Litt vanskelig å finne tilbake til alle de forum-postene hvor folk klager over Growatt, men det er mye klager over vanskelig å få ut data/dårlig app fra leverandør (jeg opplever ofte selv å ikke få kobla opp appen mot server), høyt støynivå og lav levetid på vifter, og problemet med at den melder om overspenning på AC-siden. Denne siden fra en bedrift som driver vedlikehold av solanlegg: Growatt Solar Inverter AC V Outrange - Gold Coast Solar Power Solutions (gold-coast-solar-power-solutions.com.au) viser at de ofte treffer på at Growatt gir denne feilmeldingen uten at det er en reell feilsituasjon.
Opprinnelig var jeg i dialog med en fremselger av Solcellespesialisten(SS) og en annen aktør.
Etter tips fra en bekjent om en kampanje fra Haugaland Kraft(HK), innhentet jeg også tilbud derfra.
HK tilbød såkalt nøkkelferdig anlegg på rentefri avbetaling, noe som var veldig besnærende..
Kombinert med skybatteriproduktet deres var det en såpass komplett pakke til en pris tilsvarende det jeg fikk via fremsalgsagenten at jeg valgte å gå for de.
Her ble bestillingen lagt i februar 2022 og anlegget ble installert i april 2022.
Riktignok hadde jeg også noen runder med diskusjon med SS på valg av inverter, men det var fordi jeg ville ha Growatt over INVT akkurat pga kommunikasjon.
Jeg støtte forøvrig på akkurat samme problem etter igangkjøring med at spenningen i anlegget steg over grenseverdi satt i inverter, men jeg var heldig med tekniker fra SS, som kunne komme innom og se på det samme dag.
De informerte meg om at de justerte opp spenningstoleransen i inverter da standardverdiene var satt altfor lavt og at nivået Elvia godkjente var 251V.
Dette hørtes rart ut for meg (virket som altfor høyt), men vi gjennomførte det likevel.
For min del måtte det en forsterkning av inntaket fra Elvia til for å få ned spenningen nok til at det holdt seg under 251V.
SS har gjennom dette vært kranglete på informasjon, utlevert mindre inverter enn avtalt, ikke oppdatert dokumentasjon gjennom installasjonstiden og fakturert feil, heldigvis da ikke direkte til meg, som trådstarter erfarte.
HK derimot har vært veldig ryddige og stilt opp med å ta tak i problemer, selv om dokumentasjonen fra SS på anlegget fortsatt er feil.
Når det kommer til kommunikasjon med inverter så erfarer jeg også at wifi modulens dialog med server fra Growatt (ser ut som plassert i Kina) sliter tidvis med altfor mye trafikk og mister oppkobling.
Nylig klarte jeg å få til å dra ut data direkte fra inverter over ModBus RS-485, så da kan jeg droppe å bruke den elendige linken til mine automasjoner i det minste.
Da er det neppe problem med skjev innmating på fasene hvertfall. Det er leverandøren av anlegget sitt ansvar at du får levert ut full effekt. Hvis det er falske feil meldinger om overspenning må de fikse det.
Hvis begrensningen skyldes at det faktisk blir for høys spenning for å få levert (253v mener jeg det er), er det nettselskapets ansvar å utbedre sitt nett. Så sant problemene ikke skyldes svakt nett i huset/på din side av inntaket. Noe det neppe gjør.
Levert effekt ut på nettet skal ikke overstige det du maks kan ta inn (begrensa av overbelastningsvernet).
Med ofte negative strømpriser på ettermiddagen i helgene på sommeren kjøpte jeg elbil for å ha et sted å putte strømmen når prisene blir for lave til å levere. Dessverre får jeg ladet bare 1fas med IT-nett. Uansett godt fornøyd med bilen, en Ionic 5. Neste blir smart varmtvannstank og smart-sentral for å koordinere varmtvann mot billading og kanskje styring av varmekabler om det ikke er for dyrt. Jeg tror ikke det er veldig mye å vinne på å flytte bruk av varmekablene på badet. Jeg har i grunnen også lyst på husbatteri, men de prisene jeg har funnet så langt er alt for høye.
Og mens jeg skrev dette fikk jeg telefon fra Lyse om at jeg ikke lenger vil få dobbel spotpris på strømmen jeg selger etter 1. august. Det gjør det jo mer aktuelt å for eksempel satse på smart strømstyring og strømavtale fra Tibber.