Takk for svar, th! Supert med respons! Jeg har sittet og lest manualer siste kveldene, og koblet opp omtrent som du beskriver. Men er enda ikke i mål! Jeg har tatt utgangspunkt i System1 i XHCC'en, og i tillegg koblet til energimåleren på VFS1 kanalen. Jeg leser flow og temperaturer, men så langt har jeg ikke fått "liv" i ARA'en. Når jeg øker varme i tanken, tikker temperaturen på turvann opp, uten at shuntmotor kompenserer. Jeg legger jo merke til at ingen av de forhåndsdefinerte programmene i XHCC'en beskriver en 4-veis shunt slik som dette er koblet opp (som de fleste jeg har sett bilder av på byggebolig), så jeg lurer jo på om det er der feilen kan ligge? Føler jeg liksom mangler "tilgang" til settingene der jeg kan definere hva R4+5 skal gjøre dersom temperatur inn på S2 overstiger 32 grader...
men så langt har jeg ikke fått "liv" i ARA'en. Når jeg øker varme i tanken, tikker temperaturen
Du må her starte med å foreta verifikasjon av at du faktisk har de riktige spenninger inn mot Esbe. Prøv i meny Operation Mode, Manual: Gå ned til R4 og R5. Begge står nå i Off. Prøv den ene først, sett den i On. Da skal ventilen kjøre i denne retninga. Sett tilbake i off, og prøv den andre i on for kjøring andre veien. Hvis du her får liv i motor vet du at N-leder og 230V på de to CCW og CW er riktig koblet. Også i XHCC. Mangler du kjøring, må du sjekke koblinger. Deretter kan du starte i programmeringsoppsett i de ulike menyer.
«Jeg legger jo merke til at ingen av de forhåndsdefinerte programmene i XHCC'en beskriver en 4-veis shunt slik som dette er koblet opp»
4-veis ventil vil virke på dette, jeg har slik i drift. XHCC vet ikke at ventil er 4-veis, og dette er ikke noe sak som sådan. XHCC har kun to modus for ventil, uavhengig av hvordan denne fysisk måtte være utformet (2-veis, 3-veis, 4-veis). De to modus er: Øke pådrag hvis vann er for kaldt, ventil kjører da CCW, minske pådrag hvis vann er for varmt, CW. De to varmeportene, av de fire er en mekanisk sak i ventilen som trer inn og ut direkte styrt av pådraget fra XHCC, dvs hvilken åpningsporsent ventilen har fra 0% i stengt og 100% i helt åpen ventil.
unURBAN, har sett på foto du har av tank. Rekkefølge på rørene dine inn mot ventil stemmer med min ventil. Jeg har riktignok ventilen vridd 90 grader mot klokka. Selv om vi begge har samme posisjon på Esbe-ventilmotor mot ventil. Sjekk at du har fullt utslag fra ende til ende ved å sette ventilmotor i manuell med å trekke ut rattet. Hvis du har fullt utslag fra stengt til åpen er det riktig. Jeg ser en annen forskjell som ikke har dramatisk betydning. Du henter lav-temp mot ventil fra 1.stuss nedenfor el.patron. Jeg har plugget denne stussen, og henter min lav-temp på neste stuss, litt nedenfor din. Jeg ønsket ikke å benytte den stuss du benytter da denne er for tett opp mot el.patron, med mulig varmesmitte fra denne og ned. Noe som kan forstyrre uttak av lav.temp varmen i nedre del av tank fra f.eks. L/v varmepume. (El.patron vil da kunne avgi noe av varmen som L/v VP skulle levere. På min stuss har jeg også tur fra l/v varmepumpa, slik at vannet går inn her hvis produksjon er større en det gulvvarmeanlegget forbruker. Alternativt går vann fra l/v vp ut mot gulvvarme via lav-temp porten på ventilen.
Du må her starte med å foreta verifikasjon av at du faktisk har de riktige spenninger inn mot Esbe. Prøv i meny Operation Mode, Manual:
Det var et godt tips! Så med en gang at jeg hadde byttet om på ledningene. Så fort jeg koblet riktig og slo på kontrolleren, dreide shunt motor helt over til kaldt (CW). Så da er det i hvert fall liv i den!
Rekkefølge på rørene dine inn mot ventil stemmer med min ventil. Jeg har riktignok ventilen vridd 90 grader mot klokka. Selv om vi begge har samme posisjon på Esbe-ventilmotor mot ventil. Sjekk at du har fullt utslag fra ende til ende ved å sette ventilmotor i manuell med å trekke ut rattet. Hvis du har fullt utslag fra stengt til åpen er det riktig.
Ser ut som koblingsskjemaene våre for varmekretsen er ganske like, ja. Men ser jeg har litt å gå på når det gjelder å rydde i røra Dette var strøken montering!
Satte ventil i lukket (ccw-)posisjon før montering, og samme med shuntmotor. Er ganske trygg på at den sitter som den skal.
Og som du nevner litt lengre opp i tråden, fullt utslag CW gir kaldt (åpner bypass) og CWW går til bare varmt med 90 grader dreiing. 45 grader (midt på) slipper inn vann fra "midten" av akkumulatortank.
Jeg vurderte en stund for og imot hvilken stuss under elkolbe jeg skulle bruke for varmekrets. Ser absolutt poenget med at elkolben kan avgi varme til stussen under. Ikke mange cm i mellom. Planen er å holde muligheten åpen for ovn med vannkappe (har god tilgang på ved), og for lenge siden så jeg en systemskisse fra Stocksbro som viser en slik tilkobling med både sol, ovn og gulvvarme koblet omtrent slik. Får prøve litt og se hvordan det virker før jeg bygger om.
Takk igjen for innspill! Nå er neste skritt å forstå hvordan sette ønsket turvanntemperatur i menyen. Skrudde seg som sagt helt over til kald, og turtemp gikk ned til returtemp+1 grad og tikker nedover...
Joda, en ny kikk i manualen, og en liten justering av port inn for temperatursensor til turvann, ser ut til å ha løst opp i saken. Endelig er systemet i drift, og holder nå konstant temperatur på turvann. Tenker det skal få stå slik mens jeg venter på vinter, og da blir det vel å prøve seg litt frem på å korrigere for utetemperatur.
Og i tilfelle flere skal koble opp XHCC (oblygre ?), så er dette portene for utetemperatursensor (s7), temp turvann (s5), shuntmotor ARA600 (661) (R4+R5).
Spørsmål: Foreløpig er GrundfosAlpha-pumpen koblet direkte til 230v. Noe å hente på å koble den til kontroller i forhold til energieffektivitet i drift? Er ikke åpenbart for meg at XHCC har mulighet for å styre pådrag på pumpen? Skjønner at den kan slå av strømmen når sommeren kommer, altså..
Spørsmål: Foreløpig er GrundfosAlpha-pumpen koblet direkte til 230v. Noe å hente på å koble den til kontroller i forhold til energieffektivitet i drift? Er ikke åpenbart for meg at XHCC har mulighet for å styre pådrag på pumpen? Skjønner at den kan slå av strømmen når sommeren kommer, altså..
Ja, det er et viktig moment som tilsier at du må koble pumpa mot releutgang i XHCC, og ikke fast på 230V. XHCC har en sikkerhetsfunksjon som stopper pumpa hvis turtemp skulle bli for høy. Dette sikrer at du ikke kan kjøre ut alt for varmt vann mot gulvvarmesystemet hvis det eksempelvis oppstår en feil omkring blandeventilen. Plastrørene har en øvre maks temp, og en kan ved feil kjøre ut alt for varmt vann mot fordelerne, selv om ventiler til de enkelte sløyfer og gulv er stengt. Jeg anbefaler sterkt at du kobler pumpa mot XHCC.
Alpha3 pumpa har innebygd funksjon for å regulere i forhold til nødvendig vannmengde. XHCC har ingen funksjon eller mulighet for å regulere ned pumpa.
XHCC har en sikkerhetsfunksjon som stopper pumpa hvis turtemp skulle bli for høy. Dette sikrer at du ikke kan kjøre ut alt for varmt vann mot gulvvarmesystemet hvis det eksempelvis oppstår en feil omkring blandeventilen. Plastrørene har en øvre maks temp, og en kan ved feil kjøre ut alt for varmt vann mot fordelerne, selv om ventiler til de enkelte sløyfer og gulv er stengt. Jeg anbefaler sterkt at du kobler pumpa mot XHCC.
Det høres ut som et godt råd, ja! Da blir det til at jeg kobler den på XHCC før jeg begynner å skru opp temperaturen i tanken. Har foreløpig satt den til 40 grader så lenge jeg holder på å leke med varmekretsen, men det må selvfølgelig opp før jeg kobler på varmtvann, og så er jo hele poenget å kunne lade tanken når strøm er billig eller når jeg kobler på flere varmekilder.
Jeg har sittet og lest manualer siste kveldene, og koblet opp omtrent som du beskriver. Men er enda ikke i mål! Jeg har tatt utgangspunkt i System1 i XHCC'en, og i tillegg koblet til energimåleren på VFS1 kanalen. Jeg leser flow og temperaturer, men så langt har jeg ikke fått "liv" i ARA'en. Når jeg øker varme i tanken, tikker temperaturen på turvann opp, uten at shuntmotor kompenserer. Jeg legger jo merke til at ingen av de forhåndsdefinerte programmene i XHCC'en beskriver en 4-veis shunt slik som dette er koblet opp (som de fleste jeg har sett bilder av på byggebolig), så jeg lurer jo på om det er der feilen kan ligge? Føler jeg liksom mangler "tilgang" til settingene der jeg kan definere hva R4+5 skal gjøre dersom temperatur inn på S2 overstiger 32 grader...
Du må her starte med å foreta verifikasjon av at du faktisk har de riktige spenninger inn mot Esbe. Prøv i meny Operation Mode, Manual:
Gå ned til R4 og R5. Begge står nå i Off. Prøv den ene først, sett den i On. Da skal ventilen kjøre i denne retninga. Sett tilbake i off, og prøv den andre i on for kjøring andre veien. Hvis du her får liv i motor vet du at N-leder og 230V på de to CCW og CW er riktig koblet. Også i XHCC. Mangler du kjøring, må du sjekke koblinger. Deretter kan du starte i programmeringsoppsett i de ulike menyer.
4-veis ventil vil virke på dette, jeg har slik i drift. XHCC vet ikke at ventil er 4-veis, og dette er ikke noe sak som sådan. XHCC har kun to modus for ventil, uavhengig av hvordan denne fysisk måtte være utformet (2-veis, 3-veis, 4-veis).
De to modus er: Øke pådrag hvis vann er for kaldt, ventil kjører da CCW, minske pådrag hvis vann er for varmt, CW. De to varmeportene, av de fire er en mekanisk sak i ventilen som trer inn og ut direkte styrt av pådraget fra XHCC, dvs hvilken åpningsporsent ventilen har fra 0% i stengt og 100% i helt åpen ventil.
unURBAN her ser du ventil og rør hos meg. Temp.føler utgående vann fra ventil er under isolasjon mot røret, tett ved og ovenfor ventilen.
Det var et godt tips! Så med en gang at jeg hadde byttet om på ledningene. Så fort jeg koblet riktig og slo på kontrolleren, dreide shunt motor helt over til kaldt (CW). Så da er det i hvert fall liv i den!
Ser ut som koblingsskjemaene våre for varmekretsen er ganske like, ja. Men ser jeg har litt å gå på når det gjelder å rydde i røra Dette var strøken montering!
Satte ventil i lukket (ccw-)posisjon før montering, og samme med shuntmotor. Er ganske trygg på at den sitter som den skal.
Og som du nevner litt lengre opp i tråden, fullt utslag CW gir kaldt (åpner bypass) og CWW går til bare varmt med 90 grader dreiing. 45 grader (midt på) slipper inn vann fra "midten" av akkumulatortank.
Jeg vurderte en stund for og imot hvilken stuss under elkolbe jeg skulle bruke for varmekrets. Ser absolutt poenget med at elkolben kan avgi varme til stussen under. Ikke mange cm i mellom. Planen er å holde muligheten åpen for ovn med vannkappe (har god tilgang på ved), og for lenge siden så jeg en systemskisse fra Stocksbro som viser en slik tilkobling med både sol, ovn og gulvvarme koblet omtrent slik. Får prøve litt og se hvordan det virker før jeg bygger om.
Takk igjen for innspill! Nå er neste skritt å forstå hvordan sette ønsket turvanntemperatur i menyen. Skrudde seg som sagt helt over til kald, og turtemp gikk ned til returtemp+1 grad og tikker nedover...
Og i tilfelle flere skal koble opp XHCC (oblygre ?), så er dette portene for utetemperatursensor (s7), temp turvann (s5), shuntmotor ARA600 (661) (R4+R5).
Ja, det er et viktig moment som tilsier at du må koble pumpa mot releutgang i XHCC, og ikke fast på 230V. XHCC har en sikkerhetsfunksjon som stopper pumpa hvis turtemp skulle bli for høy. Dette sikrer at du ikke kan kjøre ut alt for varmt vann mot gulvvarmesystemet hvis det eksempelvis oppstår en feil omkring blandeventilen. Plastrørene har en øvre maks temp, og en kan ved feil kjøre ut alt for varmt vann mot fordelerne, selv om ventiler til de enkelte sløyfer og gulv er stengt. Jeg anbefaler sterkt at du kobler pumpa mot XHCC.
Alpha3 pumpa har innebygd funksjon for å regulere i forhold til nødvendig vannmengde. XHCC har ingen funksjon eller mulighet for å regulere ned pumpa.
Det høres ut som et godt råd, ja! Da blir det til at jeg kobler den på XHCC før jeg begynner å skru opp temperaturen i tanken. Har foreløpig satt den til 40 grader så lenge jeg holder på å leke med varmekretsen, men det må selvfølgelig opp før jeg kobler på varmtvann, og så er jo hele poenget å kunne lade tanken når strøm er billig eller når jeg kobler på flere varmekilder.