#21
 10,486     Akershus     0
Jeg har et minarctig 180 tig/mma (pinne). Har foreløpig kun pinneutstyr. Pinner har jeg handlet på biltema, og syns i grunn de fungerer helt fint.


Prøver å finne ut litt av MIG-apparater, for jeg ønsker meg noe sånt til å kunne sveise litt karosseriplater og sånt.
Signatur

   #22
 349     Drammen     0
Og jeg har en MinarcMig evo 170 kjøpt på sveisesenteret i Drammen -Det er kanskje det samme som verktøy4you(?). Er strålende fornøyd, men har ikke allverdens sammenligningsgrunnlag :-l
GR
   #23
 794     Rogaland     0
Jeg hadde samme mission som trådstarter, og kikket rundt lenge på alle mulige alternativer og prisklasser. Endte med spontankjøp av Esab Buddy Arc 145 på Jula under en kampanje. Til 2k føler jeg det er veldig god valuta for pengene. Garantert bedre bruktmarked på Esab enn Biltema også, om jeg skulle ønske å bli kvitt det.

Kunne godt tenkt meg mulighet til å sveise aluminium også, men da er vi i en helt annen liga, så fant ut at jeg ga blanke i det. Hadde egentlig bare erfaring med et stort og dyrt 3-fas MIG-apparat fra før, men pinner funker supert.
GR
   #25
 794     Rogaland     0
Hei GR.
Det er ikke noe problem å sveise aluminium med et pinne app. Det er bare å kjøpe pinner for alusveis. Men du bør ha litt tykkelse på materialene da.
Her er en link på elektrode:
http://www.magnacorium.no/filemanager/download_file/file/719707.pdf/BrMagna%20505.pdf

Høres jo nesten for godt ut til å være sant. Sprutfri og hele pakka.

Har sett det bli sveist alu med pinne på Youtube, men det var særdeles dårlig resultat, og det har ikke virket som dette er noe hverdagskost. Med elektroden du linker til fremstår det som at det er helt uproblematisk.. og at jeg til og med kan gjøre det med det lille ESAB-apparatet mitt. Spennende.
   #26
 4,110     Akershus (Follo)     0
Prøver å finne ut litt av MIG-apparater, for jeg ønsker meg noe sånt til å kunne sveise litt karosseriplater og sånt.

MIG er ikke egnet til å sveise karosseriplater om du skal ha en skikkelig reparasjon.
Det blir en hard sveis og en svær larve som må slipes ned. Du legger mye varme i plata når du sveiser. Så gjør du det igjen når du sliper ned larven. Resultatet er mye krymp og en skjøt som vanskelig lar seg rette med hammer og mothold. Bruk acetylen om mulig, ellers TIG.
Du har jo TIG, så mangler vel bare flaske og slangepakke. DC TIG holder til jernplate. Det er ikke vrient å sveise 0,9mm og tykkere plater. Men 0,7 er en helt annen sak. Der trengs endel trening.
MIG er grei nok til kanaler, braketter og endel andre ting på bil som ikke er synlig.
Signatur
   #27
 705     1
Du må for all del IKKE bruke acetylen som dekkgass! Acetylen er ekstremt brannfarlig, og brukes til skjærebrenning (sammen med oksygen), ikke sveising.


Alt kommer jo an på hvilket formål og resultat man ønsker. Å sveise rust på en gammel pajero ville jeg gjort lettest mulig da målsetningen kun er å reparere med et greit resultat. Å restaurere en klassiker til mint-condition er noe helt annet.

MIG holder lenge for sveising av karosseri. Nøkkelen er punktsveising med en blandingsgass som feks Mison 18 som TESS kaller sin blandingsgass for sveising i svartstål med MIG.

Forhåpentligvis kjøler apparatet ditt med dekkgass, og sammen med tålmoldighet så du får god innbrenning og lite behov for å slipe sveisen etterpå. Hvis sveisen er estetisk og ikke i bærende konstruksjon, kan du smelte tinn over skøyten etter punktsveisingen for å slippe helsveising. Fordelen med tinn er at den har et lavt smeltepunkt, flyter lett og tetter godt igjen porer og andre hull som ellers kan gi grobunn for rust. Den slipes også lettere bort enn en sveis.


Argon brukes som regel kun ved TIG, hvis det er proff-sveising man snakker om.

Å unngå varmeutvikling et et stort poeng, men lenge man ikke sliper så hardt at stålet blir blått, så er det ikke noe problem.

Om man bruker TIG eller MIG spiller liten rolle når det kommer til varmeutvikling og krystalliseringen av stålet man sveiser på, men med TIG slipper man sveisesprut. Det går til gjengjeld langt mer tid og det kreves enorme mengder trening før man mestrer teknikken ordentlig. Hvor vidt det er mulig å bruke TIG på karosseri vet jeg ikke, men jeg har ikke fått det til.





   #28
 2,840     1
Du må for all del IKKE bruke acetylen som dekkgass! Acetylen er ekstremt brannfarlig, og brukes til skjærebrenning (sammen med oksygen), ikke sveising.

Om man bruker TIG eller MIG spiller liten rolle når det kommer til varmeutvikling og krystalliseringen av stålet man sveiser på, men med TIG slipper man sveisesprut. Det går til gjengjeld langt mer tid og det kreves enorme mengder trening før man mestrer teknikken ordentlig. Hvor vidt det er mulig å bruke TIG på karosseri vet jeg ikke, men jeg har ikke fått det til.

Både TIG og gassveis (jada, acetylen kan definitivt brukes til sveising, men absolutt ikke som dekkgass, men det var nok neppe det Einar mente heller...) gir bedre resultat på tynnplater enn MIG, men begge deler krever (som du selv sier) mye mer øvelse.

TIG og oxy-acetylen-sveising minner mye om hverandre, i den forstand at man holder tråden i en hånd, og varmekilden (gassflamme eller lysbue) i den andre, og kan "tilsette" mer eller mindre tråd, eller varme, helt uavhengig av hverandre.
   #29
 705     0
Da misforsto jeg. Å sveise med acetylen/oksygen høres rart ut i min verden. Uten tilgang til strøm er det kanskje en løsning, men når jeg jobbet på et mekanisk verksted var det aldri snakk om dette, men da var også tykkelsene som regel over 3-4mm også. Kanskje det er annerledes for tynnplategutta.

Jeg er også undrende til resultatet når man ikke bruker dekkgass. Sveisen må bli veldig porøs? Men igjen, for tynnplatearbeid er vel ikke røntgen av sveisene aktuelt heller.
   #30
 2,840     1
Neida, manglende dekkgass ved gassveising er faktisk ikke noe problem. Sveiseflammen brenner rett og slett opp alt oksygenet (også det i lufta) i umiddelbar nærhet, men man bør passe på å ikke vifte for mye rundt utenfor den "oksygenfrie sonen" med sveisetråden, så den oksiderer. (fra linken under: "Smältbadet skyddas från luftens inverkan av svetslågans reducerande zon och av ytterflamman.")

I litt eldre tider brukte man gjerne elektrodesveising på tykt stål, og gass på tynnplater som vanskelig kunne elektrode-sveises, men det er ikke noe problem å sveise også tykt stål (med V eller X-fuger, og flere lag/strenger) med gass om man f.eks. ikke har tilgang til strøm. Der man har strøm, er imidlertid gass-sveising (av effektivitetsårsaker) stort sett erstattet av elektrode, MIG og TIG, mens gassveiseutstyret er forvist til slaglodding, varming og skjæring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxy-fuel_welding_and_cutting#Welding

http://www.svets.se/kunskapsbanken/tekniskinfo/svetsning/metoder/gassvetsning.4.38a2e557141001d64753a98.html