#31
 4,110     Akershus (Follo)     1
Acetylen som dekkgass!?
Jeg tenkte ikke tanken at noen kunne misforstå det dit, men helt riktig: ikke prøv det hjemme! (Eller borte for den saks skyld.)

Spørsmålet var karosseriplater, og jeg tolket det som plater til bilkarosseri, ikke stridsvogn. Da er det snakk om plater med 1,2mm tykkelse og ned til 0,7mm, sjelden mindre. Over dette ville jeg bruke MIG. Da er det gjerne snakk om kanaler, braketter o.l.

Bortsett fra å gi et bedre sluttresultat på karosseriplater gir sveising med oksygen/acetylen (O/A) en bedre forståelse av prosessen (å sveise). Min mening er at du lettere kan lære andre prosesser om du kan O/A sveis.

Og helt riktig forklart Inge79. Dra også flammen rolig bort fra sveisebadet ved avsluttet sveis av samme årsak som det du nevner med tilsatstråden.
Signatur

   #33
 2,840     0
Jeg skrev at sveiseflammen "brente opp" oksygenet, men det er jo mer korrekt at det reagerer med karbonet i acetylenen (C2H2) til CO og CO2, og hva er det som brukes til dekkgass ved MAG-sveising? Nettopp, CO2 -riktignok ofte blandet med endel argon.
   #34
 4,110     Akershus (Follo)     0
Skal vi nå absolutt være nøyaktige så ender vel reaksjonen med Karbondioksyd og vann(damp)?
Signatur
   #35
 2,840     0
Det stemmer, og vann/hydrogeninneslutninger skal jo ikke være bra, men jeg formoder at det er temperaturen som gjør at det likevel ikke blir noe problem. Akkurat det har jeg ikke tenkt så nøye over før...
   #36
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis du tenker på hydrogensprøhet så har jeg aldri hørt det nevnt ifb.m. O/A sveis.

Andre fordeler med O/A er jo at den kan brukes for skjærebrenning, hardlodding, oppvarming for å løsne fastrustede greier eller bøye jernstenger, krymping og sikkert annet jeg har glemt.

MIG kan brukes til å sveise og .... hmm .... jeg kan ikke komme på noe annet.
Signatur
   #37
 2,840     0
Det var det jeg tenkte på ja, og jeg har heller aldri hørt at det skulle være noe problem, i motsetning til ved elektrisk sveising på fuktige materialer/med fuktige elektroder. Så jeg lurte litt på hvorfor det er slik, men du vet tydeligvis ikke mer enn meg du heller... Ja, gass-utstyret kan brukes til mye annet enn sveising, og nå når elektriske sveising er blitt mest vanlig er det vel nesten det (skjæring, varming/smiing og slaglodding) som er hoved-bruksområdet.

   #38
 4,110     Akershus (Follo)     0
Og sveising av karosseriplate, som jo var det OP nevnte han vil sveise.
Forøvrig både stål og aluminum.

Signatur
   #39
 1,699     Trondheim     0
Hei
Er vel omtrent i samme båt som trådstarter og trenger et apparat for å kunne sveise tynne stålplater og evt. litt annet småtteri/hobby "ting og tang".

Om jeg kjøper dette: https://www.felleskjopet.no/butikk/bygg-og-verktoey/verktoey-og-verksted/sveiseapparater/inverter-force-165-acx-50251594/

Vil jeg da kunne sveise tynnplater i stål (1mm), og hvilke elektroder bør jeg i så fall bruke?

NB: Har sett på dyrere apparat men jeg klarer ikke å forsvare å legge noe mye over 3k i et apparat. Ser at noen klager på varmegang og slikt noe i rimeligere apparat, men med min bruk så tror jeg det skal godt gjøres å få varmegang i noe som helst Wink
Signatur
   #40
 4,110     Akershus (Follo)     1
Jo, jeg er redd du vil få varmgang på loftet!
Det er en "pinnesveis" og egner seg ikke til 1mm plate.
Jeg har sett det gjort, men da mer som en show off enn en praktisk metode.
Og absolutt ikke av en nybegynner.

Best er Acetylen, så TIG og til nød MIG. Men i det siste tilfellet må du regne med å dekke til resultatet med endel pudding. Og den har en tendens til å ramle av når det blir for tykke lag eller sveisen ikke er 100% tett.

MIG er grei nok på usynlige steder der det ikke gjør noe om det bukler litt og til rosettsveising (som erstatning for punktsveising).

Jeg foreslår at du først tar et kurs i sveising. Sjekk Unneberg Bil.
https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=371

Signatur