#101
 2,338     Trondheim     0

Å ja, langt under!
Er vel oppe i 7000kr nå (utenom verktøy) så holder nok budsjett på max 10.000kr.
Billigste V/V varmepumpe jeg noen gang har sett er vel Jula's 18.000kr pumpe. Så holder jeg meg til ca halvparten så er jeg veldig fornøyd jeg.

I tillegg får du en fantastisk mye bedre COP enn Jula-pumpen, i alle fall foreløpig på papiret før du får idriftsatt og begynt å måle temperaturer og effekter.
Signatur

  (trådstarter)
   #102
 3,997     Oppland     0
Ja, det blir spennende å se!
Håper iallefall å komme over Cop4 ved 7grader, da er jeg veldig fornøyd.
Regner med det er kappillærrøret som er det største hinderet nå.
  (trådstarter)
   #103
 3,997     Oppland     0
Nå begynner det å ta form.

Må bare vente på en ladning med masse smådeler skal komme så får jeg fullført alle tilkoblinger og isolert alle delene.
Prosjekt: L/L til L/V varmepumpe, Hyundai GWH12MB - nyinnedel.jpg - Britax
  (trådstarter)
   #104
 3,997     Oppland     0
Ikke gjort så mye mer enda, siden jeg venter på smådeler fortsatt..

Men funderer på å montere inn en varmekolbe etter varmeveksleren.
Har litt for lite effekt fra Dalatanken på de kaldeste dagene (6kW) men ved å montere inn en slik:
http://www.dafi.co.za/dafi%20products.html
får jeg 9,7kW total elektrisk effekt til de aller kaldeste dagene (med 3,7kW element), noe som skal være nok når det blir 35minusgrader i en uke, som vi hadde i fjor.

Ved å legge inn PID styring kan den jo også heve vanntemperatur ut fra varmeveksler litt når det blir noen minusgrader og hindre elementet i tanken å starte tidligere enn nødvendig, siden det er plassert i samme høyde med nedre kant av coil i tanken og derfor også vil heve temperaturen på vannet ut av coilen tidligere enn nødvendig.

Varmeelementet koster bare 600kr på ebay.
Prosjekt: L/L til L/V varmepumpe, Hyundai GWH12MB - dafi001.jpg - Britax
  (trådstarter)
   #105
 3,997     Oppland     0
Lener mer og mer mot å prøve Arduino for å lage en mer fornuftig kontroller til varmepumpen.
Starter Kit med det man trenger for å komme i gang koster €79,90, så definitivt overkommelig.

Her er en som har forsket litt mer på defrosting algoritmer enn jeg har:
http://harizanov.com/2012/02/defrost/
Koble til en RF + temperatur sensor så kan man få en bedre defrost kontroll.
   #106
 2,338     Trondheim     0

Lener mer og mer mot å prøve Arduino for å lage en mer fornuftig kontroller til varmepumpen.
Starter Kit med det man trenger for å komme i gang koster €79,90, så definitivt overkommelig.
Her er en som har forsket litt mer på defrosting algoritmer enn jeg har:
http://harizanov.com/2012/02/defrost/
Koble til en RF + temperatur sensor så kan man få en bedre defrost kontroll.

En kar som hadde tenkt til det.
Hvordan du vil gjøre det er opp til deg, men jeg er "fasinert" av Mitsubishi pumpenes behovsstyring. Den er svært enkel men samtidig effektiv. Behovsstyringen er slik at den "sikter" på å holde defrosttiden på 8 minutter. Ta tidene her med en klype s, for husker ikke i deltalj, men det noe slik:
Første defrost er etter 45 minutter. Den defroster, og dersom temperatur på register (Føler på røret ut av register) når brytepunktet (Alt eller model, 8 til 15 grader) før eller etter at defrost har kjørt 8 minutter, legger den til eller fra 15 minutter til neste defrost. Tror maksimal tid den lar det gå er 2,5 timer. Har det fryst på mindre is fra siste defrost, så vil den nå brytepunktstemp før 8 minutter og dermed tillate 15 minutter lengre til neste defrost i og med den kan tillate det å bli mer is bygget opp. Bruker den altså lengre tid, har det kommet på mer is enn sist og den må defroste hyppigere.
Om du valgte samme algoritme så slapp du med å sette på en tempmålet på røret ut av registeret, men det det er en mer fancy metode "Daikin" har valgt.
Signatur
  (trådstarter)
   #107
 3,997     Oppland     0
Har stått stille dette prosjektet en stund nå.
Er på ferie for tiden, men på nyåret setter jeg igang igjen, har fått tak i de fleste kobber/messingbitene jeg manglet, samt noe elektrisk, som kontaktor, rele etc.

Hondaen (eller andre elektrikere): Hva blir gevinsten av å koble om motoren til 3fas? vil den gå raskere og dermed sende mer kjølemedium gjennom pumpa, eller vil den bruke mindre energi på å flytte samme mengde kjølemedium?
En god forklaring hadde jeg satt pris på! Grin

   #108
 1,185     0
Rett meg hvis jeg tar feil, er fryktelig lenge siden jeg har holdt på med dette nå.

Ved å koble om til 3-fas og dermed ta vekk kondensatoren som simulerer den 3. fasen ved 1-faset kobling vil motoren få en bedre utnyttelsesgrad (cos phi) som følge av at tapet over kondensatoren elimineres. Dette vil gjøre at motoren bruker mindre strøm for å gjøre samme jobb.
   #109
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
1. Virkningsgraden vil øke på motoren. Dvs mer arbeid blir utført pr tilført watt. Noe av grunnen til dette er fordi du fjerner en kondensator som selvfølgelig har et tap som øker med kvadratet av strømmen, pc = i^2x Xc
2. startmomentet vil bli høyere Har ikke å mye å si her)
3. sakkingen vil bli mindre da tilgjengelig dreiemoment øker. dvs høyere turtall.

Høyere turtall med det Forbehold at det er nok gass i anlegget.  Har sett gamle kuldemontører som fyller gass i anlegget til motoren trekker merkestrøm.



Har stått stille dette prosjektet en stund nå.
Er på ferie for tiden, men på nyåret setter jeg igang igjen, har fått tak i de fleste kobber/messingbitene jeg manglet, samt noe elektrisk, som kontaktor, rele etc.

Hondaen (eller andre elektrikere): Hva blir gevinsten av å koble om motoren til 3fas? vil den gå raskere og dermed sende mer kjølemedium gjennom pumpa, eller vil den bruke mindre energi på å flytte samme mengde kjølemedium?
En god forklaring hadde jeg satt pris på! :D
   #110
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0

Rett meg hvis jeg tar feil, er fryktelig lenge siden jeg har holdt på med dette nå.

Ved å koble om til 3-fas og dermed ta vekk kondensatoren som simulerer den 3. fasen ved 1-faset kobling vil motoren få en bedre utnyttelsesgrad (cos phi) som følge av at tapet over kondensatoren elimineres. Dette vil gjøre at motoren bruker mindre strøm for å gjøre samme jobb.


med utnyttelsgrad mener du vel virkningsgrad. effektfaktor og virkningsgrad er to forskjellige ting.

effekfaktorn sier deg noe om vinkelen mellom strøm og spenning. virkningsgrad om forholdet mellom avgitt og tilført effekt