377    19    6  

BYA - tolkninger eller lovverk?

 18     0
Vi har en svært gammel reguleringsplan, og der er BYA satt til 20%. Så har vi en ny kommuneplan, og der er BYA satt til 40%.

Når vi vil bygge et skur i hagen - må vi da søke?

Vi er per i dag over 20% som det står i reguleringsplanen, men under 40% som det står i kommuneplanen (som er helt ny). Også etter vi har satt opp skuret er vi under 40%.
Med andre ord, om vi forholder oss til den gamle reguleringsplanen må vi søke, men om vi forholder oss til kommuneplanen må vi ikke søke. 

https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/bygg-garasje-uten-a-soke/

Jeg har lest at om det står ulike tall/tekster i reguleringsplan og kommuneplan, så er det nyeste plan som gjelder. Stemmer dette i alle tilfeller, eller kjenner dere unntak? 


TSt
   #1
 14,509     0
Reguleringsplan går over kommuneplan. En starter med det "lengst unna" og innsnevrer med det en evt finner av mere lokale bestemmelser. Men det kan hende det er lettere å få dispensasjon hvis en henviser til at kommuneplan senere er endret.
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Kommuneplan i Nittedal endrer utnyttelsesgrad i reguleringsplan men der står dette eksplisitt sp svaret over er korrekt mht rangorden
  (trådstarter)
   #3
 18     0
Hva da med pbl § 1.5? Det står det av at vår kommuneplan som er ny, skal gå foran den gamle reguleringsplan når det er motstrid, som vel er at planene ikke sier det samme?
HSt
   #4
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er kun der kommuneplan er strengere. I
Nittedal står det i klartekst at for planer før et gitt år vil alle BYA kunne økes til en gitt prosent
  (trådstarter)
   #5
 18     0
Takk for svar. Men strengere er jo ikke definert?
Eksempelvis, så er krav til parkering 2,5 i min gamle plan. Det vil si at jeg må legge inn minst 3 x 18 kvm som BYA siden parkeringsareal skal med. Men i ny kommuneplan er det kun krav til en plass. Det vil si at med ny plan kan jeg bygge mer bolig, siden mindre går til parkering. Er det strengere at jeg kan bygge mer bolig, eller er det ikke? Parkeringsnormen er strengere, men jeg kan jo bygge 36kvm mer bolig. På tomten kan jeg parkere mer enn en bil i alle tilfelle. Så hva er da strengest? Gammelt krav på 2,5 (avrundet til 3) eller nytt krav som kun er 1,0 parkeringsplass? Følgene av endringen er jo ikke "strengere" for bygging på eiendommen, men motsatt.

Hvor står det at det kun er der kommuneplan er strengere den skal gå foran? Er det loven?
TSt
   #6
 14,509     0
Ja det blir slik at den største restriksjonen må tas hensyn til dessverre. Så 2,5 bilplasser må regnes med.
   #7
 3,876     Asker     0
Enklest er vel bare å ringe plan og bygning, evt be om en forhåndskonferanse. Det er gratis. Samt du får eksakt rett svar.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 18     0
Takk for de to siste svar.

TSt: det er slik at kommunen gikk for 1 parkeringsplass, som er i den nye kommuneplanen. Samtidig gikk de for BYA som i gammel reguleringsplan. Søker derfor noe som sier "slik er det", uten at noen sitter med subjektive meninger.

Børhaug: Ba om forhåndskonferanse, men de nektet. Ikke skriftlig, det kan de ikke. Skriftlig svarer det med masse tekst uten mening. Muntlig sier de nei til forhåndskonferanse, fordi de vil ha noe konkret. Det vil si tegninger med sol/skygge etc. Det er litt mye for å få høre en mening - og det subjektive ønsker jeg ikke å ta stilling til. Igjen, finnes det et lovverk som er sort/hvitt på hva som gjelder først/ går foran det andre?

Hvor står det at §1.5 i plan og bygningsloven ikke gjelder/har unntak/annet?
Der står det jo at jeg i mitt tilfelle skal bruke siste plan, som er kommuneplanen. Men kommunen sier nei, uten referanse til annet enn egen mening.
HSt
   #9
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Rekkefølgen er alltid kommuneplan og så reguleringsplan så som jeg skrev skal Kommuneplan endre noe i underliggende reguleringsplan må dette være beskrevet eksplisitt som en endring slik jeg beskrev over. Så at du må følge reguleringsplanen med parkering er ikke synsing hvis ikke kommuneplan har skrevet inn et eksplisitt unntak.

Det som står i kommuneplan om parkering er da veiledningen for de som skal lage nye reguleringsplaner
  (trådstarter)
   #10
 18     0
Dette står det i kommuneplanen HSt:

[ol]
Eldre reguleringsplanar gjeld der det ikkje er motstrid, samt i dei tilfella dei er utfyllande i forhold til kommuneplanen. Kommuneplanen sine føresegner og retningslinjer skal i tillegg supplera gjeldande reguleringsplanar der desse ikkje sjølv viser noko anna [/ol]

Med andre ord så er det motstrid hva gjelder både parkering (2,5 mot 1,0 og BYA med ulike prosent BYA i plenene).
Da gjelder ikke eldre reguleringsplaner, men den siste kommuneplanen, slik jeg leser teksten over.
Samtidig er ikke kommunen enig, og vil ikke svare hvordan de mener det skal være. De ønsker individuell behandling, og ikke slavisk å følge teksten. Det sliter jeg med å forstå.