(trådstarter)
   #11
 736     Drøbak     0
Jeg har nå sett litt mer på laster og kommet fram til HEA200 eller HEB180. Førstnevnte gir 24,7 mm nedbøyning, sistnevnte 23,7... Forskjellen er liten og det skiller kun 10mm i høyde, ergo ingen ekstra høydegevinst ved å velge HEB. Iom. at HEA er lettere blir denne billigere.
Hvor i Oslo/Akershus/Østfold anbefales det å handle 6m HEA200 til best mulig pris? (Kan evt. kjøpe gjennom firmaet til fattern hvis de ikke selger til privatpersoner).

Ift. opplegg har jeg beregnet 216mm oppleggslengde på hver side for HEA200. Dvs. 216mm lengde i full bredde (200mm) i minst C18 kvalitet. Ser derfor for meg å bruke 5 stk. 198mm stendere inntill hverandre. Ringmuren er kun 150mm bred, så denne må utvides til 200mm der bæring for bjelken kommer ned. Plate under grunnmur er 15cm tykk armert med kamstål.
Signatur

   #12
 25,384     Akershus     0
Har du vurdert mønsås og vanlige sperrer?

Du kan få høyde inne til skiboks, kajakk etc over bilen og halverer lasten over porten.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 736     Drøbak     0
Nei, egentlig ikke. Trenger å bygge dette fort og enkelt, derfor falt valget på ferdigproduserte takstoler. Porthøyde blir 225-230 med HEA200 og innvendig takhøyde blir 255. Til mitt bruk (og biltyper) er dette tilstrekkelig (og takboks kan henges i taket med 255 takhøyde.
Signatur
   #14
 25,384     Akershus     0
Om du trer inn en fagverksdrager under punkt 4 på tegningen kan du kanskje sløyfe hele drageren. Takstolene må beregnes for annen opplagring.
Signatur