#11
 38     0
Ja, jeg ser den....
Mener å ha hørt at om du har grei tilgang til taket og har mulighet for å måke dette ved ekstremvær, kan man redusere snølasten også, men her bør nok en byggningsingeniør på banen.
Det er somregel nedbøyningen som er dimensjonerende for slike bjelker, så det er sjelden fare for brudd, slik at man ofte kan se når det er fare på ferde....

   #12
 38     0
Om du tar kontakt med en stålleverandør som f.eks. Stene Stål eller Rukki og presenterer "prosjektet" ditt, kanskje de kan regne ut dette for deg?
   #13
 212     Sør-Trøndelag     0
Der kan godt være hensiktsmessig å benytte stål for å vinne høyde, men prisen vil bli noe det samme uansett (og du får noen flere detaljer)..

Forutsettninger lagt til grunn:
Snølast =3kN/m2 på mark, ingen snøopphoping pga tilgrensene bygg. Bygg ikke høyere enn 150m over kommunesenter.
Egenlast av tak og etasjeskiller til kaldloft =100kg/m2
Nyttelast kaldloft (lager?) = 100kg/m2
Selve garasjen er globalt avstivet, og bjelkens overflens blir hold fast mot utknekking.

Som nevnt før i denne tråden er det nedbøyning som er avgjørende på så lange spenn. Jeg har tatt en beregning på stålbjelker (har ikke tre-standar'n for hånden). Disse kan du benytte (letteste og dermed rimeligste først):

IPE360 ca 60kg/m
HE280A ca 80kg/m
HE260B ca 95kg/m

lassn: hvilket moment/ nedbøyning har du regnet for i bruksgrense? Har du forutsatt fastholding av overflens? Har ikke regnet på det , men den virket drygent stor limtrebjelken..

Kuriositet: IPE'n er lettere enn limtrebjelken..
Signatur
   #14
 345     0
Ingar, det ser ut til at du slipper å betale noen for å regne ut dette  Smile Da må jeg bare få legge til at IPE360 også gir minst nedbøyning av de tre dimensjonene som er nevnt, ca. 19mm med de lastene som Fëanor har brukt. IPE er en slank profil, så det er viktig at toppflensen faktisk er fastholdt på hver enkelt takstol.