8,326
18
4
Dimensjon på limtredrager?
59
0
La ut en annen tråd på prosjekter men dette blir vel mer riktig side å legge det på.
Dette skal bli en carport med mest sannsynlig prefabrikerte takstoler i 36x98 22 gr.
Dekkes med stålplater.
I innkjørsel vil jeg ha en 6 mtr lang drager som skal holde oppe takstolene.
Denne skal hvilke på 98x98 boks i hver ende. Noen som har tilgang på beregningsprogram og kan si meg størrelsen på drageren?
Trenger dere evt mer info?
I bakkant skal jeg ha en mulighet for gjennomkjøring ut på marken så det blir et fritt spenn på 250cm. Vil dette være nok med dobbel 48x198 eller må det en limtredrager til der også?
Alternativet er vel en H-bjelke i stål men det blir mye mer arbeid med tilpassning og innfesting av takstolene.
Dette skal bli en carport med mest sannsynlig prefabrikerte takstoler i 36x98 22 gr.
Dekkes med stålplater.
I innkjørsel vil jeg ha en 6 mtr lang drager som skal holde oppe takstolene.
Denne skal hvilke på 98x98 boks i hver ende. Noen som har tilgang på beregningsprogram og kan si meg størrelsen på drageren?
Trenger dere evt mer info?
I bakkant skal jeg ha en mulighet for gjennomkjøring ut på marken så det blir et fritt spenn på 250cm. Vil dette være nok med dobbel 48x198 eller må det en limtredrager til der også?
Alternativet er vel en H-bjelke i stål men det blir mye mer arbeid med tilpassning og innfesting av takstolene.
Du får en stolpe med mindre fare for sprekking og vridning om du bygger den av 2*48*98
6 mtr dyp
50 cm takutstikk
Snølast (vet ikke hvor i landet du skal bygge, men går ut ifra de lokale snølastene fra sørlandet)= 3,6kN/m^2 på flatt tak (det verste tilfelle). Mulig stolpene burde vært større, men det har jeg ikke regnet på enda, fordi det er snakk om en del last.
Snekker med fagbrev
Ingeniør i konstruksjonsteknikk
Masterstudent
Ser at utfordringen med å snu takstoler er at man mister da plutselig 36-40cm høyde i innkjørsel.
For å være under 4 mtr mønehøyde blir dette en utfordring.... Jeg bør ha 240cm fri høyde mtp en mindre traktor med hytte skal kjøre gjennom dette bygget etterhvert..
kanskje jeg må vekk fra tradisjonelt saltak for å klare det..
Her er den opprinnelige ideen min.
Sett fra baksiden
Husk at de fleste limtrebjelker må bestilles og at en bjelke på 6meter er tung dvs. må heises opp med kran.
Snekker med fagbrev
Ingeniør i konstruksjonsteknikk
Masterstudent
Hvordan kommer du fram til 7,2kN/m med snølast på 3,6kN/m2 når hver løpemeter av bjelken bærer 3,5 m2 tak?
(6 meter bredde/dybde delt på to, pluss 0,5 meter utstikk)
Ellers ser det vel heller ikke ut som du har tatt verken egenlast fra takkonstruksjonen eller lastfaktorene ("sikkerhetsmarginene") på hhv 1,6 for snølast og 1,2 for egenlast med i bildet; legg gjerne ut selve regnestykket.
For sammenligningens skyld har jeg regnet litt på et eget garasjebygg/redskapshus med noe større spenn (10 m) og kommet fram til 32kn/m i snølast, og 3,2kN/m i egenlast, ca. 36kN/løpemeter inkludert anslått egenvekt på bjelken.
Snølast: 5,0kN/m2 x formfaktor 0,8 (ved 18* takvinkel) x lastfaktor 1,6= 6,4kn/m2 x 5m2/m = 32kN/m
+Egenlast tak: 0,5kN/m2 (lett taktekking) x 1/cos 18 (takvinkel) x lastfaktor 1,2= > 0,64kN/m2 x 5m = 3,2kN/m
Om ikke noen har forslag til andre løsninger på taket?
Du har nok rett, så meg litt blind i tall og glemte logikk. Hadde satt bredden til 250cm. Jeg kan nå forstå at det blir vanskelig å plasere en bil under der.
Oppdaterte tall med ny bredde: 3,5×3,6×1,5+1×3,5×1,2=23,1kN/m
Så da må man faktisk over til stål
Vi bruker faktor 1,5/1,2
Du kan faktisk bygge taket så bratt at man ikke beregner noe snølast, men det kan være at dette ikke er estetisk mulig.
Hvor bratt tak tenker du å bygge?
Snekker med fagbrev
Ingeniør i konstruksjonsteknikk
Masterstudent