Loftet er innredet, har 4 soverom i toppetasjen. Det er lav takhøyde i hele huset (220cm) så det beste hadde vært å holdt seg innenfor bjelkelagene.
Hvis du bare har 220 i 1. etasje så har du en utfordring. Hvis du tenker å stive av bjelkene trenger du ikke vinkeljern, men heller flattjern, like høye som bjelkene, som du skrur fast på begge sider av hver bjelke. Dette er en vanvittig jobb, men det kan være et alternativ hvis du har stor arbeidslyst. Uansett, snakk med en ingeniør først. Hvilke dimensjon har bjelkene?
430 cm lysåpning er endel, jeg la inn en 15*15cm H-bjelke på 3 m lysåpning.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Det var flattjern eller vinkeljern på hver side av bjelkene jeg tenkte på i første omgang. Bjelkene er 2x4" og 4x4". Litt miks..
Firkant er vel sterke enn vinkel, og vinkel sterkere enn flatt igjen. Spørsmålet er vel bare behovet. Trenger ikke skyte spurv med kanon om sprettert holder sant?
Ikke helt enig i anbefalingen av flatjern. Husk det er flensen på en bjelke som gir stivhet ikke steget. I utgangspunktet er en H bjelke å anbefale, men det er vanskelig å forankre denne i trebjelken. Et alternativ er et firkantrør som er lettere å forankre i trebjelken. Hvis du ikke har kompetanse på dette bør du kontakte en rådgivende ingeniør.
Ikke helt enig i anbefalingen av flatjern. Husk det er flensen på en bjelke som gir stivhet ikke steget.
For noe tull! Det er høyden som gir stivhet mot nedbøying, ikke bredden! Et flattjern som står på høykant er mye stivere mot nedbøying enn et flattjern som ligger flatt. Flensen hindrer at det bøyer seg sideveis ved skjev belastning. Skrur du flattjernene mot en trebjelke vil denne oppta sidekreftene. Riktignok hjelper det å flytte masse ut fra senter, men et flattjern opptar like mye vertikale krefter et vinkeljern med samme høyde og godstykkelse.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Dette er ikke tull. Steget er der for å skape avstand mellom flensene. Tror ikke du skjønte det jeg prøvde å forklare. Du kan da ikke mene at et flatjern er like stivt som en H bjelke med samme høyde.
Dette er ikke tull. Steget er der for å skape avstand mellom flensene. Tror ikke du skjønte det jeg prøvde å forklare. Du kan da ikke mene at et flatjern er like stivt som en H bjelke med samme høyde.
Selvfølgelig ikke. En H-bjelke er mye sterkere enn et flattjern med samme areal. Nå diskuterer vi flattjern vs vinkeljern. Det jeg sier er at et vinkeljern ikke er nevneverdig sterkere vertikalt enn et flattjern med samme høyde og godstykkelse. Et vinkeljern er jo to flattjern satt sammen. Fordelen med et vinkeljern er at det er like stivt i to dimensjoner, men i dette tilfellet trenger man ikke oppta horisontale krefter. Trebjelkene og gulvet gjør den jobben.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Du kan da ikke mene at et flatjern er like stivt som en H bjelke med samme høyde.
Det er det vel ingen som har påstått heller? :-)
At et flattjern på høykant ikke bøyer seg så lett er det jo ingen tvil om. Jeg tar en liten ringerunde i morgen, høre om det er noen som vil komme og ta en titt.
Det var vel akkurat det Harald 1966 påstod. jeg trodde problemet var høydeproblemer. Det jeg foreslo var firkantrør. Jeg har aldri nevnt L profil. Det er klart at hvis et flattjern holder er det det enkleste.
Da har jeg kommet mye lenger i rivingen, og begynner å forstå mye mer.
Det er svikt i begge veggene som opprinnelig holdt oppe bjelkelaget. Dragerene som kom inn i ettertid har svært liten effekt. Det er luft mellom mange av bjelkene og drageren.
Beregningene fra en ing. spire sier at firkantstål er best om man tar med både heng og vekt med i kalkylen. 100x50x4 gir alene 9 mm heng med 1 Nm/mm. Altså 500 kg på 5 meter.
Hvis du tenker å stive av bjelkene trenger du ikke vinkeljern, men heller flattjern, like høye som bjelkene, som du skrur fast på begge sider av hver bjelke. Dette er en vanvittig jobb, men det kan være et alternativ hvis du har stor arbeidslyst. Uansett, snakk med en ingeniør først.
Hvilke dimensjon har bjelkene?
430 cm lysåpning er endel, jeg la inn en 15*15cm H-bjelke på 3 m lysåpning.
Firkant er vel sterke enn vinkel, og vinkel sterkere enn flatt igjen. Spørsmålet er vel bare behovet. Trenger ikke skyte spurv med kanon om sprettert holder sant?
Det er høyden som gir stivhet mot nedbøying, ikke bredden! Et flattjern som står på høykant er mye stivere mot nedbøying enn et flattjern som ligger flatt. Flensen hindrer at det bøyer seg sideveis ved skjev belastning. Skrur du flattjernene mot en trebjelke vil denne oppta sidekreftene.
Riktignok hjelper det å flytte masse ut fra senter, men et flattjern opptar like mye vertikale krefter et vinkeljern med samme høyde og godstykkelse.
Nå diskuterer vi flattjern vs vinkeljern.
Det jeg sier er at et vinkeljern ikke er nevneverdig sterkere vertikalt enn et flattjern med samme høyde og godstykkelse.
Et vinkeljern er jo to flattjern satt sammen. Fordelen med et vinkeljern er at det er like stivt i to dimensjoner, men i dette tilfellet trenger man ikke oppta horisontale krefter. Trebjelkene og gulvet gjør den jobben.
Det er det vel ingen som har påstått heller? :-)
At et flattjern på høykant ikke bøyer seg så lett er det jo ingen tvil om. Jeg tar en liten ringerunde i morgen, høre om det er noen som vil komme og ta en titt.
Det er svikt i begge veggene som opprinnelig holdt oppe bjelkelaget. Dragerene som kom inn i ettertid har svært liten effekt. Det er luft mellom mange av bjelkene og drageren.
Beregningene fra en ing. spire sier at firkantstål er best om man tar med både heng og vekt med i kalkylen. 100x50x4 gir alene 9 mm heng med 1 Nm/mm. Altså 500 kg på 5 meter.