Til prosjektet mitt lå limtre prismessig midt i mellom IPE og HEB stål. HEB er tung og bygger mindre i høyde, på bekostning av å bygge mer i bredde. IPE virker mest fornuftig til å erstatte en innevegg da den passer i bredde.
Hvis du begynner å tenke treverk, husk å ta en titt på kerto-bjelke og I-bjelke. Det er jo ingen grunn til å gjøre konstruksjonen tyngre enn nødvendig. Limtre veier mye!
En fordel med tre er at den kan være enklere å jobbe med. En annen er at den ofte står lenger mot brann, men dette er vel neppe noe poeng i en vanlig enebolig.
Dere som nevner tre, er dere klar over hvilke dimensjoner man må opp i for å klare 6 meter uten å få gynging eller nedbøy i bjelkelaget? Jeg også liker limtredragere bedre enn stål, men i dette tilfellet kan dere banne på at man får best løsning med ståldrager.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
hvis den lengste, går fra yttervegg, kan du klare og felle inn stålbjelken i eksisterende bjelkelag, så den ikke stikker fullt så langt ned.
Meningen med drager er sannsynligvis å bære bjelkelaget. Da kan du ikke legge den paralell med bjelkene. altmuligmann, hva mente du her egentlig?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Er begge bærevegger ? Den som går på tvers mot pipe ? Hos meg var den kun lettvegg. Du ser om det er bæring over når du tar av plater og om bjelker hviler med vekt på vegg. Ofte er det lettvegger og 50 tallshus er ofte ikke slik en tror før en tar av plater. Sjekk og legg ut bilder før du kjøper jernbjelken. Hos meg var det ikke spikerslag over og under vegger og faspanel var all bæring den overførte til neste etasje.( Sløvt) .
Limtre er fint det. Rent vektmessig for selve bjelken vil limtre og IPE-bjelker veie ca. det samme. Pris vil også være ganske lik. Man må imidlertid regne med ca dobbel tverrsnittshøyde på en limtrebjelke. En limtrebjelke 120x480 vil gi ca samme nedbøyning (hvilket vil bli dimensjonerende ved slike spenn) som en IPE270 (h=270) for samme last.
Hva som er bærevegg ser du på taket. Kun vegger som er paralelle med mønet er bærevegger. Hvis du ikke har møne med mange spennende vinkler blir det en enkel sak å se.
Nå vet jeg ikke hvordan huset ditt er byggd, men et annet moment er at det kan være lurt å beholde noen vegger som opptar krefter både på langs og på tvers. Jeg har hørt om hus som har seget noen cm skjevt sideveis fordi det ikke var noen tverrvegger til å ta belastningen den veien, hvis du skjønner hva jeg mener. Skjev snølast kan feks presse huset over mot den ene eller andre siden.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Hvis du begynner å tenke treverk, husk å ta en titt på kerto-bjelke og I-bjelke. Det er jo ingen grunn til å gjøre konstruksjonen tyngre enn nødvendig. Limtre veier mye!
Ellers, mhp tre, så var det bare å peke på at dette kanskje bør vurderes. Sier ikke at det er mulig.
Rådgivende ingeniør bygg
Skjev snølast kan feks presse huset over mot den ene eller andre siden.