5,141    11    0  

Garasje: Diverse konstruksjonsmessige spørsmål

 315     0
Hei,

jeg holder på å bygge garasje og håper i den forbindelse at dere kan svare på noen spørsmål. Garasjen skal være isolert da jeg har tenkt å mekke på fete biler i den midt på vinteren. Jeg har planlagt å legge ned 10cm isopor under gulvet , og ringmuren blir også isolert for frostsikring osv. Garasjen skal ha valmet tak.

Etter hva jeg har forstått så krever isolert garasje at man sørger for veldig god lufting. Jeg skal ha en kompressor stående på loftet i garasjen og av den grunn hadde jeg tenkt å isloere selve taket (altså ikke kaldloft) for å beskytte denne.

Er det smart?
Er det bedre å bare la denne stå på kaldloft?
Hvordan oppnår jeg tilstrekkelig lufting av garasjen gitt valmet tak?
Har lest om takpapp som slipper damp igjennom - er dette smart å bruke i denne situasjonen?
Er det noen måte å unngå å ha "piper" på taket for å ivareta lufting?
Bør jeg montere vifter ala baderom gjerne fuktstyrte? Hvor?





   #1
 837     0
Hvis du skal ha takstein på, kan du benytte diffusjonsåpent undertak på rull. Både Isola og Icopal har dette. Så kan du isolerer mellom sperrene uten å tenke på lufting.

Ville heller hatt kompressor i et lite skur utenfor garasjen, for å slippe støy og vibrasjoner inne.
   #3
 22,342     Akershus     0

Det er også grenser for hvor mye ventilasjon du trenger. Hvis luften byttes for fort blir det kaldt inne.

Problemet med oppvarmet garasje er all snøen (og salt) og fukten man trekker med seg om vinteren. Dette gir en høy luftfuktighet. Er bilen ikke ute iløpet av vinteren er problemet det samme. Man kan bruke luftavfukter for å redusere fuktproblemet.
   #4
 152     0

Slik som skissen viser ville jeg ha laget det. Flere fordeler både støy og kompressorkjøling og utlufting  8)

...eller som over foreslått på siden av garasjen.

Men med det åpne hullet ned til 1. etg vil det vel bli mer støy, enn om "kassen" fikk luft utenfra?
Kanskje med en vifte og galler som åpnet / startet samtidig som kompressoren.

Mvh
  (trådstarter)
   #6
 315     0
Takker for mange gode svar så langt.

Er det slik at lufting av hele garasjen og ikke bare taket vil ivaretas av diffusjonsåpen takktekking (vil jo innebære å ikke ha dampsperre innenfor isolasjonen?)?

Går det eventuelt an å lage det slik taket luftes gjennom taktekkingen mens selve garasjen (fukt fra biler osv.) luftes ut over mønet?

Grunnen til at jeg spør er at det jo ikke vil bli gavler og at jeg vil unngå takhatter.

   #7
 997     0
lufttørker er en god ide, siden den gir det varme og fjerner fuktighet samtidig. Jeg bygger også isolert garasje, men jeg kommer til å kjøre balansert ventilasjon på garasjen også, i den delen av garasjen som kun blir til mekkeplass, siden bilene ikke skal ut på vinteren
Signatur

   #8
 288     Valderøya     0

Slik som skissen viser ville jeg ha laget det. Flere fordeler både støy og kompressorkjøling og utlufting  8)

...eller som over foreslått på siden av garasjen.


Hva med å snu luftstrømmen på skissen din, slik at man får utnyttet varmen som kompressoren lager til å varme opp garasjen?

Da vil viften blåse oppvarmt friskluft inn, og så kan den fuktige luften slippe ut gjennom vanlige ventiler på veggene.
Signatur
   #9
 3,704     Ringerike     0
Her kan nok det gå bra, men på større anlegg vil lufta fort lukte olje osv. og det er ikke særlig behagelig.

Ser problemet med valmet tak og ikke bruk av luftelyre, da er vel løsningen en kasse på utvegg.
Garasje: Diverse konstruksjonsmessige spørsmål - P6270004.JPG - Bidda
Signatur
   #10
 22,342     Akershus     0

Er det slik at lufting av hele garasjen og ikke bare taket vil ivaretas av diffusjonsåpen takktekking (vil jo innebære å ikke ha dampsperre innenfor isolasjonen?)?
??? Hva mener du med diffusjonsåpen taktekking?

Hvis du skal ha isolasjon du ha noe tetting innenfor. Du behøver ikke å bruke plast, men det må hindre luft i å gå inn i isolasjonen. Du skal ikke lufte gjennom isolasjonen. Hvis du lager nok ventiler i veggen burde du klare deg.